Farvel til rutinen – goddag til overraskelsen

Maison&Objet slog denne gang dørene op til et helt nyt messelayout. Som vanligt var der fokus på tendenserne til den kommende sæson. Godt 3000 brands var repræsenteret på messen og ikke mindre end godt 90.000 fagfolk besøgte det store messeområde i udkanten af Paris.

Man kan ikke lade være med at blive lidt stolt og spidse lidt ekstra ører, når man sidder i presserummet på Maison&Objet i Paris, og der sidder journalister fra hele Europa, Asien og USA og taler om, at de endelig skal forbi de danske udstillere, for at se ”hvad danskerne kan byde på denne gang”.

Og Maison&Objet er helt klart et sted, hvor danske udstillere såvel som indkøbere gerne kommer, og hvor de for alvor viser, hvad de kan præstere.

Denne gang introducerede Maison&Objet et helt nyt messelayout med det formål at gøre det mere enkelt for de besøgende at finde rundt. Det har betydet, at alle udstillere har fået nye placeringer, og at nogle er rykket til helt andre områder, end de hidtil har været i. For nogle var det en succes, andre følte ikke helt, de var blevet placeret korrekt. Men det kan der måske rettes op på til næste gang. Som besøgende på messen fungerede det nye layout fint, da man først havde fået sat sig lidt ind i, hvor de forskellige udstiller-segmenter nu var at finde.

Trenden: Virtuous
Virtuous var titlen på Maison&Objets trendsatsning denne gang, og manden bag var Vincent Grégoire fra trendbureauet NellyRodi.
På spørgsmålet om, hvad der var hans udgangspunkt for Virtuous, svarer han:
”De forstyrrelser – disruptions - der påvirker vores liv på daglig basis er nu blevet så store, at det, vi stor overfor, er nødvendigheden af at ændre tingene på alle niveauer. Vi må sætte en stopper for denne bevægelse imod en generel overstimulering. Vi har brug for nye regler, en renere etik, innovative løsninger i forhold til alternativ vækst og forbrugsmønstre. Der er presserende sociale elementer, man ikke kan ignorere. Respekt for vores medmennesker og for vores natur, at passe på vores naturlige ressourcer og formidling af viden til kommende generationer: Dette er udfordringerne i det 21. århundrede. Ved at fremme den gode cirkel skaber vi en ny dynamik, der i sidste ende vil gavne os alle”.

Hvilke værdier, tror du, er centrale i den proces?
”Vi har identificeret fire værdier. Ansvarlig produktion har stadig mere fokus på “håndværkerne”, det kunstneriske og fair trade med upcycling og reparation som upcoming trends. Miljømæssig ansvarlighed taler for en bæredygtig udvikling, alternative materialer og det potentiale, der findes i verdens have. Lokale produktioner og sourcing opstår i takt med behovet for at kunne følge et produkt og den voksende interesse for produkter, der er fremstillet lokalt. Sidst men ikke mindst gælder det respekten for vores medmennesker som den sociale dimension af produktionsprocessen”.

Hvordan vil de påvirke forbrugerne?
“Forbrugerne bliver stadig mere uddannede. Deres forventninger til de produkter, de kan købe, er den afgørende faktor, men samtidig en faktor, der hele tiden forandrer sig. Forbrugerne overvejer deres køb, og de finder ud af, at der er smartere og alternative måder at forbruge. I dag bliver brands udfordret af forbrugerne. Forbrugerne forventer løbende at blive opdateret på de seneste tilbud, og de forventer klare svar på spørgsmål som: Hvem har fremstillet dette produkt? Hvor, hvorfor, med hvad osv.?”.

Hvilken besked vil du gerne sende med dit trendområde?
”Trendområdet Virtuous sætter spørgsmålstegn ved sanserne, fornemmelsen af at være til nytte med en underspillet tilgang. Nye forbrugere vil forkæles, og de vil ikke føle sig skyldige over det. De ønsker at blive taget med på et eventyr, forstå processen og blive en hovedperson i historien. Derfor er der helt sikkert plads i designindustrien til for attraktive koncepter, der faktisk er ”virtuous” (dydige, red)”.

På Maison&Objet kunne man også finde trendområdet “WHAT’S NEW ?” med undertemaerne Share, Leisure, Decor og Care. Bag What’s New står Elizabeth Leriche fra “Studio Elizabeth Leriche”; François Bernard fra trendbureauet “Croisements” og François Delclaux fra “Un Nouvel Air”.

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

19.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Unikke stentøjskrus fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Formfuldendte forårsnyheder fra BITZ

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023