Farvel til rutinen – goddag til overraskelsen

Maison&Objet slog denne gang dørene op til et helt nyt messelayout. Som vanligt var der fokus på tendenserne til den kommende sæson. Godt 3000 brands var repræsenteret på messen og ikke mindre end godt 90.000 fagfolk besøgte det store messeområde i udkanten af Paris.

Man kan ikke lade være med at blive lidt stolt og spidse lidt ekstra ører, når man sidder i presserummet på Maison&Objet i Paris, og der sidder journalister fra hele Europa, Asien og USA og taler om, at de endelig skal forbi de danske udstillere, for at se ”hvad danskerne kan byde på denne gang”.

Og Maison&Objet er helt klart et sted, hvor danske udstillere såvel som indkøbere gerne kommer, og hvor de for alvor viser, hvad de kan præstere.

Denne gang introducerede Maison&Objet et helt nyt messelayout med det formål at gøre det mere enkelt for de besøgende at finde rundt. Det har betydet, at alle udstillere har fået nye placeringer, og at nogle er rykket til helt andre områder, end de hidtil har været i. For nogle var det en succes, andre følte ikke helt, de var blevet placeret korrekt. Men det kan der måske rettes op på til næste gang. Som besøgende på messen fungerede det nye layout fint, da man først havde fået sat sig lidt ind i, hvor de forskellige udstiller-segmenter nu var at finde.

Trenden: Virtuous
Virtuous var titlen på Maison&Objets trendsatsning denne gang, og manden bag var Vincent Grégoire fra trendbureauet NellyRodi.
På spørgsmålet om, hvad der var hans udgangspunkt for Virtuous, svarer han:
”De forstyrrelser – disruptions - der påvirker vores liv på daglig basis er nu blevet så store, at det, vi stor overfor, er nødvendigheden af at ændre tingene på alle niveauer. Vi må sætte en stopper for denne bevægelse imod en generel overstimulering. Vi har brug for nye regler, en renere etik, innovative løsninger i forhold til alternativ vækst og forbrugsmønstre. Der er presserende sociale elementer, man ikke kan ignorere. Respekt for vores medmennesker og for vores natur, at passe på vores naturlige ressourcer og formidling af viden til kommende generationer: Dette er udfordringerne i det 21. århundrede. Ved at fremme den gode cirkel skaber vi en ny dynamik, der i sidste ende vil gavne os alle”.

Hvilke værdier, tror du, er centrale i den proces?
”Vi har identificeret fire værdier. Ansvarlig produktion har stadig mere fokus på “håndværkerne”, det kunstneriske og fair trade med upcycling og reparation som upcoming trends. Miljømæssig ansvarlighed taler for en bæredygtig udvikling, alternative materialer og det potentiale, der findes i verdens have. Lokale produktioner og sourcing opstår i takt med behovet for at kunne følge et produkt og den voksende interesse for produkter, der er fremstillet lokalt. Sidst men ikke mindst gælder det respekten for vores medmennesker som den sociale dimension af produktionsprocessen”.

Hvordan vil de påvirke forbrugerne?
“Forbrugerne bliver stadig mere uddannede. Deres forventninger til de produkter, de kan købe, er den afgørende faktor, men samtidig en faktor, der hele tiden forandrer sig. Forbrugerne overvejer deres køb, og de finder ud af, at der er smartere og alternative måder at forbruge. I dag bliver brands udfordret af forbrugerne. Forbrugerne forventer løbende at blive opdateret på de seneste tilbud, og de forventer klare svar på spørgsmål som: Hvem har fremstillet dette produkt? Hvor, hvorfor, med hvad osv.?”.

Hvilken besked vil du gerne sende med dit trendområde?
”Trendområdet Virtuous sætter spørgsmålstegn ved sanserne, fornemmelsen af at være til nytte med en underspillet tilgang. Nye forbrugere vil forkæles, og de vil ikke føle sig skyldige over det. De ønsker at blive taget med på et eventyr, forstå processen og blive en hovedperson i historien. Derfor er der helt sikkert plads i designindustrien til for attraktive koncepter, der faktisk er ”virtuous” (dydige, red)”.

På Maison&Objet kunne man også finde trendområdet “WHAT’S NEW ?” med undertemaerne Share, Leisure, Decor og Care. Bag What’s New står Elizabeth Leriche fra “Studio Elizabeth Leriche”; François Bernard fra trendbureauet “Croisements” og François Delclaux fra “Un Nouvel Air”.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Christmasworld - Messe Frankfurt 7.-11. februar

04.02.2025Designbase.dk

Maison&Objet: Dristig innovation, der inspirerer

03.02.2025Designbase.dk

Blev inspireret til trenden 2025 og forretningsudvikling

30.01.2025Designbase.dk

Ambiente 2025: Et overblik over den moderne livsstil

30.01.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lys, der gør en forskel – Mød brandet Vance Kitira

28.01.2025Formland

Sponseret

Formfuldendt Formland klar til at inspirere branchen

28.01.2025Designbase.dk

Heimtextil 2025: En hyldest til tekstilindustriens modstandskraft og fremtidens interiørdesign

27.01.2025Formland

Sponseret

Formland klar med ny viden og unikke installationer

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023