Faga fylder 40 – er fit og ser lyst på fremtiden

Fagas 40-års jubilæum blev fejret med manér forleden, og det er der god grund til. Foreningen har udviklet sig med tiden, og også i fremtiden er der behov for såvel det brede fællesskab, som Faga er, politisk engagement og gode rabataftaler. Vi har talt med formand Marianne Jensen og med tidligere formand og mangeårigt bestyrelsesmedlem i Faga, Ib Laursen.

Formland er en vigtig del af Fagas virke. Men man behøver ikke udstille på Formland for at få gavn af Fagas fordele..

Faga fylder 40 år. Og som formand Marianne Jensen sagde, da jubilæet blev festligholdt for foreningens medlemmer under Formland, så betyder det bestemt ikke, at Faga er fed og færdig, men at foreningen er super fed og forrygende.

Fagas Formand Marianne Jensen kaldte foreningen super fed og forrygende og ikke fed og færdig, da man holdt foreningens 40-års jubilæumsfest..


Med til at fejre fødselsdagen var Ib Laursen, der har siddet i Fagas bestyrelse siden 1983, og fra 2006-2011 havde han formandsposten, som han overtog efter John Bengtsson, der var med til at grundlægge Faga i 1981, og som var foreningens første formand fra 1981-2006.


Vi har taget en snak med Ib om hans mange år med Faga, og han fortæller blandt andet, at en episode, der har været med til at definere Faga, var, da man flyttede Formland fra Vejle til Herning.
”I 70’erne tog vi rundt på hoteludpakninger, hvor kunderne kunne komme forbi. I 1975 valgte nogle af branchens store firmaer at samle sig på Munkebjerg i Vejle. Det blev hurtigt for trangt, og dem, der ikke var plads til, valgte i stedet at samles i Idrættens Hus i Vejle. Den messe kørte frem til 1984, hvor Formland flyttede til Herning. Og her er den godt funderet i dag”, siger Ib, der også fortæller om, de gange, hvor der har været forsøg på at flytte messen til København.


”Heldigvis har Faga holdt fast i sin støtte til messen i Herning, for det er her, vi får den bedste service, og hvor hele branchen kan samles”.
Ib har fulgt branchen og tendenserne igennem mange år, og når han stadig kommer på Formland, føles det som at komme hjem. ”Messen har jo været en stor del af mit liv”, siger han, og han nyder at gå rundt, tale med gamle bekendte, og se udviklingen.


Men hvad der har været aller vigtigst for Ib igennem hans år med Faga, er det fællesskab og det sammenhold, medlemskabet har givet. ”Det har været et utroligt vigtigt element, for som Georg Sørensen sagde ved åbningen af Formland denne gang: Facebook er godt, face to face er bedre. Og fremtiden, den må vi tage som den kommer og få det bedste ud af”.

Ib Laursen er tidligere formand for Faga og mangeårigt medlem af bestyrelsen..

Faga er også fremtiden
Formand i dag er som bekendt Marianne Jensen, der har siddet på posten siden 2011, og hun er helt enig med Ib i at det handler om fællesskab.
”Da Faga blev etableret, var det grundlæggende DNA, at forskellighederne i vores små og mellemstore firmaer; bredden, nuancerne og de forskellige temperamenter er vores styrke. Og det er det i høj grad også i dag. For skal man have en politisk slagkraft, må man tale bredt. Har man foreninger udelukkende for én enkelt faggruppe, bliver budskabet for ensidigt, for politikerne må ikke favorisere en enkelt gruppe. Derfor er vores fundament bredden, og det er det, der altid har gjort og stadig gør os til en stærk forening”, lyder det fra Marianne.


”Vores sammensætning gør, at vi slår et slag for handlen i Danmark generelt, og med vores medlemskab af SMVdanmark står vi virkelig stærkt, samtidig med, at vi er en lille forening, der også kan hjælpe med de konkrete problemstillinger, man som lille og mellemstor virksomhed står overfor”.


Faga spænder over mange brancher. Fra kunsthåndværk til tekstiler, smykker, indretning, design og meget mere, og det afspejler sig også i bestyrelsen.


”Vi er først og fremmest købmænd med egne virksomheder, og vi har alle siddet i bestyrelsen i +10 år. Det betyder, at vi er vant til at have hånden på kogepladen, og om det er fragtaftaler, varer, der ikke kommer hjem eller andet, er der altid nogen i bestyrelsen, der kender til problemet”, fastslår Marianne, der tilgår sin formandspost i Faga på samme måde, som hun driver sin virksomhed.


”Kan jeg spare penge på en fragtaftale, er der også andre, der kan, og jo bedre en aftale, vi laver med fragtselskabet, jo mere hjælper jeg både mig selv og andre”, siger hun.
”Så ja, tid er penge, men vi bruger gerne tiden på at få en god aftale igennem for Fagas 350 medlemmer, for det kommer alle til gavn”.
Forskelligheden spiller også en rolle i brugen af de mange tilbud, der er til Fagas medlemmer.


”De mindre virksomheder kan måske nyde godt af advokataftalen, mens de større i høj grad benytter fragtaftalen. Men alle sparer penge, for vores aftaler spænder over alt, der er behov for i en virksomhed fra telefoni til benzin. Og det bedste er, at udstiller man på Formland med en 13 kvadratmeter stor stand, betaler rabatten kontingentet”.


Marianne er ikke i tvivl om, at der også vil være behov for Faga i fremtiden, og hun ser også gerne, at virksomheder fra andre brancher melder sig ind.
”De er mere end velkomne til at søge ind i vores fællesskab. Det kan være interiørvirksomheder, gulvvirksomheder eller gardinleverandører med videre – og man behøver ikke udstille på Formland for at være med”, understreger hun.


Hun mener også, Faga har sin berettigelse fremadrettet i forhold til, at det bliver sværere og sværere at komme igennem politisk.
“Politikerne lukker sig mere og mere om sig selv, og man skal virkelig kigge ind i alle hullerne i osten for at vide, hvad der foregår. Det ved vi med god hjælp fra SMVdanmark, der er vores officielle talerør”, siger Marianne, der i øvrigt er medlem af SMBVdanmarks internationale udvalg.


Så da Fagas medlemmer forleden fejrede foreningens 40-års jubilæum var det med god grund, for fremtiden for Faga er lys. Behovet for fællesskabet har aldrig været større, og det samme gælder behovet for at slå igennem politisk, og når man samtidig kan spare penge for sin virksomhed med de mange aftaler, Faga står bag, så er det vel det, der kaldes for en win-win situation.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023