Fabelagtige dyr i træ får nyt liv
I 50'erne og 60'erne designede Gunnar Flørning en serie charmerende, udtryksfulde dyr i træ. Nu får de et nyt liv, for Daniel Hilfling og Lyngby A/S har været i Flørning-familiens gemmer for at finde skitser og prototyper. Det er foreløbig er blevet til en serie på otte dyr. ”Men der kommer flere til”, lover Daniel Hilfling, der fortæller, at dyrene er blevet meget vel modtaget.
”Det var kattens”. Sådan lød det spontant fra en af vor tids største komikere Dirch Passer, da han i 1961 modtog teaterklubbens Thalias revypris i form af Gunnar Flørnings skønne, humoristiske og sjælfulde kat i træ.
”De charmerende trædyr blev bestsellere i 50’erne og 60’erne med deres udstråling af en optimisme, som var hårdt tiltrængt i efterkrigstiden. Den optimisme og tro på fremtiden er der lige så stort behov for i 2020”. Det siger Daniel Hilfling, der er direktør i Lyngby A/S, som i sommeren 2020 før første gang lancerede en kollektion af Gunnar Flørnings fabelagtige, sjove, fantastiske dyr i træ.
Faktisk går kontakten til Gunnar Flørnings familie godt to år tilbage. Siden er der blevet arbejdet på kollektionen, og testet emballager såvel som produktionssteder, og i dag er Daniel Hilfling super tilfreds med resultatet.
”Der findes over 70 figurer og brugskunstartikler i gemmerne hos Gunnar Flørnings familie samt et hav af skitser og prototyper, som vi glæder os til løbende at sætte i produktion i de kommende år”, lyder det. Og med det nye tiltag, har Lyngby A/S bevæget sig fra at være et enkeltbrand house til at være et duobrand house.
”Vi beskæftiger os med produkter, der i princippet er forprogrammeret med en arv og en historie. Dét, man kunne kalde for ”memory lane-produkter”, lyder det fra Daniel, der selvfølgelig også på det mere forretningsmæssige plan ser en fordel i at udnytte virksomhedens lagerkapacitet, ligesom produkterne spiller så fint op til hinanden, så forhandlerne også kan nyde godt af synergierne.
Daniel er godt klar over, at markedet for træfigurer er et tilspidset marked, og netop derfor mener han også, det er endnu vigtigere at sælge særlige produkter med en speciel historie.
”Vi ser mange træfigurer på markedet. De repræsenterer så at sige salget af porcelænsfigurer i 60'erne og 70'erne, men det, Gunnar Flørning kunne, var at forene lysten til at skabe noget nyt og spændende med købmandskabet. De to kvaliteter holder vi fast i i dag, ligesom Gunnar Flørnings mere folkelige tilgang til design også helt klar holder i 2020”.
Forunderlige dyr
Dyreeventyret begyndte, mens den unge Gunnar aftjente sin værnepligt, af og til midt på en pløjemark, hvor han og hans soldaterkammerater kedede sig bravt. Og så er det jo helt naturligt for en kreativ sjæl at gribe en gammel hegnspæl og en kniv og gå i gang med at snitte forunderlige dyr. Gunnar Flørning startede beskedent sin virksomhed i 1952 i et lille kælderlokale, men måtte hurtigt flytte til større lokaler efterhånden som efterspørgslen steg, og figurerne blev solgt i hele Danmark og eksporteret til 14 lande. Faktisk havde Gunnars Flørning på et tidspunkt et værksted med ikke færre end 35 ansatte.
Daniel Hilfling glæder sig til at dykke endnu mere ned i de gamle arkiver og gemmer, og han fortæller, at produktionen af figurerne sker i dialog med familien.
Lige i øjeblikket tæller kollektionen otte dyre-figurer. ”Vi har fået en god start, og vi har fået de kunder, vi kan overkomme”, siger Daniel, der fortæller, at man begynder i Danmark, men at planen er, at udlandet naturligvis også skal have glæde af figurerne på sigt.
”Vi forventer i 2021 at nå en omsætning på et 2-cifret millionbeløb”, lyder det.
Optimisme og lyst til nye produkter
I forbindelse med at Daniel har introduceret den nye Gunnar Flørning kollektion for forhandlerne, fortæller han, at han faktisk har mærket en optimisme, en tro på fremtiden og en lyst til nyt på trods af den coronakrise, vi befinder os i.
”Vi har haft mange gode snakke, og ikke mindst Kop&Kande i Køge har været rigtig gode sparringspartnere. Vi har vist dem produkterne. De har fortalt os, hvad de synes om dem, og vi har fået rigtig mange gode input med hjem”, fortæller Daniel, der slår fast, at modellen med at inddrage detailbutikkerne er noget, man vi arbejde videre med fremadrettet.
Fremadrettet lover Daniel også, at der kommer mange flere af Gunnar Flørnings fine, finurlige designs på markedet. Både flere dyre-figurer og en række andre designs som skærebræt med videre.
”Vi vil helt klart aktivere de store arkiver, der findes, så vi hen ad vejen kan præsentere et fuldt brand-sortiment”, pointerer Daniel, og slutter af med at slå fast, at han ser Gunnar Flørnings produkter som tidløse. ”De er skabt for 50-60 år siden, de holder stadig, og markedet efterspørger dem”.