Eva Solo i helt nye rammer

Eva Solo har bygget om og bygget ud til fremtiden, for direktør Jan Engelbrechts holdning er, at skal man tiltrække gode medarbejdere, må man skabe gode rammer. Herudover er der etableret et showroom, hvor Eva Solo-værdierne kan præsenteres, og hvor detailhandlerne kan inspireres, og et nyt lager, så logistikken også er gearet til fremtiden.

I det nye showroom Eva Solo House vises, hvad Eva Solo står for. Her skabes en helhed, hvor møblerne spiller sammen med den øvrige Eva Solo-kollektion. Foto: Eva Solo.

“I bund og grund er vores største aktiv i den verden, vi er på vej ind i – ikke mindst accelereret af corona – vores personale. Der er rift om de gode medarbejdere, og det er ikke nødvendigvis lønnen, det primært handler om, når man skal tiltrække dem. Det gælder i høj grad arbejdsvilkår og miljøet på arbejdspladsen”.

Det fastslår Jan Engelbrecht, direktør og indehaver af Eva Solo. Og netop lysten til at skabe de bedste rammer for medarbejderne, var udgangspunktet, da det første spadestik blev taget til en 800 kvm stor tilbygning, ombygning af de eksisterende lokaler, både kontorlokaler, mødelokaler og showrooms og et 4500 kvm nyt lager med plads til paller i seks niveauer og en total restrukturering af lageret samtidig med at coronaen holdt sit indtog i Danmark.
”Vi manglede mødelokaler, og vi manglede i det hele taget plads. Vi havde planlagt ud- og ombygningen allerede før corona, og den plan holdt vi fast i”, fortæller Jan, der lægger vægt på, at ombygningen er lige så relevant som tilbygningen. ”Det har været vigtigt for os ikke at skabe en A- og en B-bygning, men at skabe to A-bygninger, hvor alt er nyt og lækkert at opholde sig i”.

Netop lysten til at skabe de bedste rammer for medarbejderne, var udgangspunktet, da det første spadestik blev taget til en 800 kvm stor tilbygning..

Hans holdning er, at grænserne mellem hjem og arbejde brydes ned. Man skal have lyst til at gå på arbejde, og det kræver at såvel de fysiske rammer som de kollegiale og sociale forhold på arbejdspladsen er i orden.
”Jeg tror, måden vi indretter arbejdspladsen på, bl.a. skal være dét, der giver medarbejderne lysten til at være fysisk til stede”. Og Eva Solo har faktisk glade medarbejdere, som målet også er. Faktisk er medarbejderne hos Eva Solo i 7-8 år, mens det generelle gennemsnit er 2½ år.
Derfor er der også indrettet massagerum, fotostudie, en lækker kantine og kontorer med masser af lys og luft. Samtidig er der etableret et nyt showroom, hvor det er muligt at vise, hvad Eva Solo står for og for at skabe en helhed, hvor møblerne spiller sammen med den øvrige Eva Solo-kollektion såvel som Eva Trio-kollektionen.
”Vi vil gerne udtrykke vores værdier i vores showroom, så de besøgende indkøbere til såvel design- og interiørbutikker som møbelbutikker kan få indtryk af, hvem vi er, blive inspireret af miljøet og måske få sat nye varer i spil”, lyder det fra Jan, og han tilføjer, at man ud over at vise nyheder, også gerne vil vise, hvordan produkterne kan eksponeres i butikkerne.

Vi vil gøre tingene ordentligt
”Vi har ganske enkelt ikke et brand uden også at have værdier”, mener Jan, og blandt Eva Solos værdier er integritet. ”Vi skal opføre os ordentligt i alt, vi gør. Det stiller ikke bare store krav til produkterne. Det stiller store krav til hele virksomheden og hele værdikæden. Vi skal med andre ord kunne se os selv i øjnene”.

”Jeg har aldrig i løbet af mine 24 år i virksomheden oplevet, at alle produktgrupper og alle markeder var i stigning på samme tid. Det var de under corona, og corona-effekten kan man ses i det regnskab, vi netop har fremlagt”, siger Jan. Foto: Eva Solo.

Det er dog ikke noget nyt for Eva Solo at have fokus på værdierne. ”Vi har altid gjort det, fordi vi mener, det er det rigtige at gøre”.
Den store om- og tilbygning har selvfølgelig kostet en del penge, men Jan mener, at pengene tjener sig ind på den lange bane, og set i bakspejlet, er han da også glad for, at man har taget investeringen nu.
”Da corona satte ind, og byggeriet samtidig begyndte i marts 2020, kom der kun 10 pct. af de ordrer ind, vi havde budgetteret med. Så ja, det var da lidt spændende”, siger Jan med et smil, men allerede i slut april vendte billedet, og den opadgående kurve har fortsat lige siden.
”Vi har klaret os særdeles fint, og corona-effekten kan man også se i det regnskab, vi netop har fremlagt. Samtidig betød coronaen, at der blandt medarbejderne blev skabt en endnu større teamånd. Alle var indstillede på, at det skulle lykkes, selv om det betød, at vi skulle agere på andre og nye måder i både salg, indkøb og marketing”, fortæller Jan, og han siger, at i han i løbet af sine 24 år i virksomheden aldrig har oplevet, at alle produktgrupper og alle markeder var i stigning på samme tid. Det var de under corona.
Det gælder også Eva Solos møbelsatsning, der også for alvor er boostet over de seneste par år. Ikke mindst på de udenlandske markeder, hvor man nu har etableret sig med agenter i de fleste lande i Europa.
”Nu er vi selvfølgelig tilbage til mere almindelige forhold. Men vi skal bestemt ikke klage. Vi har et godt fundament, og virksomheden er en velsmurt maskine, der kører godt”.
At det er lykkedes så godt, som det er at komme igennem de seneste år, er netop blevet fejret med en tur for alle medarbejdere til Lapland med både hundeslædeture og nordlys. ”Det var fem dage i sammenholdets tegn”.

Ombygningen er lige så relevant som tilbygningen. ”Det har været vigtigt for os ikke at skabe en A- og en B-bygning,”, siger Jan. Foto: Eva Solo.

Iscenesættelse er vigtigt
Iscenesættelse er vigtigt – ikke mindst i fremtiden. Det er vigtigt for forbrugerne, og dermed er det også vigtigt, at et brand som Eva Solo kan formidle iscenesættelsen til detailbutikken.
”Forbrugerne bliver mere og mere kræsne. Og med vores nye showroom forsøger vi nu at give detailbutikkerne et bud på, hvordan de kan arbejde med iscenesættelse i deres butikker”, siger Jan.
I det hele taget har Eva Solo sat rigtig mange ting i gang i de seneste par år. ”Vores håb er, at vores møbeldel, med de ressourcer vi investerer i det nu, bliver lige så stor som designdelen af virksomheden, men det er vigtigt for os i forhold til udviklingen, at vi ikke konverterer design- og isenkramindtjening til møbelindtjening. Vi har isenkramdelen, møblerne skal bygges på”, slutter Jan Engelbrecht.

I showroom’et kan de besøgende blive inspireret af miljøet og måske få sat nye varer i spil. Foto: Eva Solo.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023