Klimaændringer er vor tids udfordring, og nu kommer energikrisen oveni: Miljø- og ressourcebeskyttelse kan ikke længere undgås. Og den kommende EuroShop i Düsseldorf fra den 26. februar til den 2. marts vil sætte særligt fokus på disse issues. Det er allerede tydeligt i dag, hvor intensivt udstillere fokuserer på at fremtidssikre deres produkter, tjenester og faktisk deres egen drift, og dette gælder for alle messens otte dimensioner.
Det være sig lampeskærme lavet af kaffegrums, pengeskabe lavet af slidte, strimlede denimbukser eller bionedbrydelige displaymannequiner: bæredygtige butiksmøbler har længe tilføjet sen ny vinkel til shoppingoplevelsen og tilbyder detailhandlere masser af materiale til historiefortælling. "At være opmærksom på bæredygtighed i hele forretningsmiljøet vil blive en eksistentiel målestok," siger ppm Planung + Projektmanagement med overbevisning.
Spanske Panespol, der producerer dekorative paneler, er orienteret mod FN's 17 mål for bæredygtig udvikling. De anvender fuldstændig bionedbrydelige og / eller genanvendte råmaterialer og fokus på regionale leverandører. Svenske ITAB Group vil udstille en dynamisk belysningsløsning, der kan reducere energiomkostningerne med op til 50% og samtidig forbedre kunderejsen. "Det lykkedes os at fordoble effektivitetsgraden, hvilket også giver kortere tilbagebetalingsperioder i slutningen af dagen," illustrerer Chris Bright, Vice President Solution Design.
Som bæredygtighed er digitalisering en af vor tids megatrends. Når digitalisering bruges til at spare ressourcer, "krydsbestøves" disse områder. Digital prismærkning er f.eks. stadig mere relevant i alle detailsektorer i øjeblikket. Schweiziske Instore Solutions har udviklet "Green Tag" – en elektronisk hyldeforkant uden batterier, der vil være i centrum ved deres EuroShop-udseende.
Prisvindende bæredygtighed
Den anerkendte EuroShop Retail Design Award, der er blevet uddelt siden 2008, har fået et nyt ansigt på EuroShop 2023, da den nu vil blive uddelt i fem forskellige kategorier, herunder bæredygtighed
Arrangøren, Messe Düsseldorf, sikrer de rigtige rammer. I over et årti har virksomheden arbejdet med miljø- og klimabeskyttelse ind i sit Corporate Governance Code.
De betyder, at der er tre solcelleanlæg, der producerer 550.000 kWh årligt (dækker behovene hos ca. 138 husstande), kraftvarmeværket, det automatiserede kølenetværk eller luftbehandlingssystemer, varme- og belysningssystemer, og Messe Düsseldorf investeret løbende. Så på trods af voksende udstillingsareal blev der sparet mellem 4.200 og 5.000 tons CO2 i forhold til 2011. Det svarer til 500 personers årlige forbrug pr. indbygger.
Varmeenergibehovet blev reduceret med 30%, elforbruget med 20%. Og dette er kun begyndelsen: I oktober 2021 sluttede man sig til "Net Zero Carbon Events Initiative" i den globale eventindustri. Det har sat sig som mål at halvere sine emissioner inden 2030 og nå netto-nulemissioner inden 2050. Budskabet lyder: Med sine moderne infrastrukturanlæg skaber Messe Düsseldorf de perfekte rammer for helt igennem bæredygtige events, der er gearet til innovation.
For mere information se: www.euroshop-tradefair.com
-PF