Euroshop 23

Bæredygtighed skal spille en central rolle i alle otte dimensioner

Foto: Messe Düsseldorf.

Klimaændringer er vor tids udfordring, og nu kommer energikrisen oveni: Miljø- og ressourcebeskyttelse kan ikke længere undgås. Og den kommende EuroShop i Düsseldorf fra den 26. februar til den 2. marts vil sætte særligt fokus på disse issues. Det er allerede tydeligt i dag, hvor intensivt udstillere fokuserer på at fremtidssikre deres produkter, tjenester og faktisk deres egen drift, og dette gælder for alle messens otte dimensioner. 

Det være sig lampeskærme lavet af kaffegrums, pengeskabe lavet af slidte, strimlede denimbukser eller bionedbrydelige displaymannequiner: bæredygtige butiksmøbler har længe tilføjet sen ny vinkel til shoppingoplevelsen og tilbyder detailhandlere masser af materiale til historiefortælling. "At være opmærksom på bæredygtighed i hele forretningsmiljøet vil blive en eksistentiel målestok," siger ppm Planung + Projektmanagement med overbevisning. 

Spanske Panespol, der producerer dekorative paneler, er orienteret mod FN's 17 mål for bæredygtig udvikling. De anvender fuldstændig bionedbrydelige og / eller genanvendte råmaterialer og fokus på regionale leverandører. Svenske ITAB Group vil udstille en dynamisk belysningsløsning, der kan reducere energiomkostningerne med op til 50% og samtidig forbedre kunderejsen. "Det lykkedes os at fordoble effektivitetsgraden, hvilket også giver kortere tilbagebetalingsperioder i slutningen af dagen," illustrerer Chris Bright, Vice President Solution Design. 

Som bæredygtighed er digitalisering en af vor tids megatrends. Når digitalisering bruges til at spare ressourcer, "krydsbestøves" disse områder. Digital prismærkning er f.eks. stadig mere relevant i alle detailsektorer i øjeblikket. Schweiziske Instore Solutions har udviklet "Green Tag" – en elektronisk hyldeforkant uden batterier, der vil være i centrum ved deres EuroShop-udseende.

Prisvindende bæredygtighed

Den anerkendte EuroShop Retail Design Award, der er blevet uddelt siden 2008, har fået et nyt ansigt på EuroShop 2023, da den nu vil blive uddelt i fem forskellige kategorier, herunder bæredygtighed

Arrangøren, Messe Düsseldorf, sikrer de rigtige rammer. I over et årti har virksomheden arbejdet med miljø- og klimabeskyttelse ind i sit Corporate Governance Code. 

De betyder, at der er tre solcelleanlæg, der producerer 550.000 kWh årligt (dækker behovene hos ca. 138 husstande), kraftvarmeværket, det automatiserede kølenetværk eller luftbehandlingssystemer, varme- og belysningssystemer, og Messe Düsseldorf investeret løbende. Så på trods af voksende udstillingsareal blev der sparet mellem 4.200 og 5.000 tons CO2 i forhold til 2011. Det svarer til 500 personers årlige forbrug pr. indbygger. 

Varmeenergibehovet blev reduceret med 30%, elforbruget med 20%. Og dette er kun begyndelsen: I oktober 2021 sluttede man sig til "Net Zero Carbon Events Initiative" i den globale eventindustri. Det har sat sig som mål at halvere sine emissioner inden 2030 og nå netto-nulemissioner inden 2050. Budskabet lyder: Med sine moderne infrastrukturanlæg skaber Messe Düsseldorf de perfekte rammer for helt igennem bæredygtige events, der er gearet til innovation.

For mere information se: www.euroshop-tradefair.com

-PF

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023