EuroShop 2023 er vel overstået med det personlige møde som omdrejningspunkt, gos stemning og inspiration blandt de 1.830 udstillere. I alt rejste mere end 81.000 fagfolk til Rhinen fra alle fem kontinenter.
"Især i lyset af de aktuelle udfordringer inden for detailhandel er vi glade for, at EuroShop endnu en gang opfyldte sit mandat som verdens førende messe", sagde Erhard Wienkamp, administrerende direktør hos Messe Düsseldorf, meget tilfreds med resultaterne af messen og tilføjede: "Vi skylder vores udstillere en stor kompliment. Med deres innovative kraft har de endnu en gang vist sig at være en magnet for hele branchen. På besøgssiden imponerede EuroShop endnu en gang med sin høje grad af internationalitet og var i stand til at registrere en yderligere stigning i messepublikummets beslutningskompetence", siger Wienkamp.
Udstillere fra 55 nationer deltog og rapporterer om gode kontakter og en klar vilje til at investere fra de besøgende. Andelen af besøgende i detailhandlen steg igen med 9% til over 50%.
Udstillere roste arrangementets høje internationale deltagelse: 68% af EuroShop-publikummet kom fra udlandet. Særligt positiv var stigningen i besøgende fra Sydøstasien, Afrika og Nordamerika. I alt rejste fagfolk fra 141 lande til EuroShop 2023, herunder fra så langt væk som Brasilien, Australien og New Zealand.
"EuroShop beviste endnu en gang sin særlige position som en drivkraft for detailhandlen," sagde Michael Gerling, formand for EuroShop Advisory Board og administrerende direktør for EHI Retail Institute. Sammenfattende sagde han: "Det viste sig igen at være en inspirationskilde og det har understreget messens relevans. Efter tre hårde år står detailhandlerne over for vigtige investeringer inden for fremtidens emner som digitalisering, energistyring og bæredygtighed."
EuroShop 2023 tilbød alt for at imødekomme nutidens kundekrav: I offline detailhandel fortsætter kunderne med at elske at fordybe sig i verdener af erfaring og at blive adresseret følelsesmæssigt. På den anden side ønsker de ikke at give afkald på den bekvemmelighed, hastighed og høje grad af personalisering, de nyder, mens de handler online; Derfor har digitaliseringen taget enormt fart på tværs af næsten alle segmenter af detailhandlen. EuroShop afspejlede tydeligt denne transformation. Buzzwords som Smart Shopping, Connected Retail, Seamless Shopping eller Customer Centricity var allestedsnærværende på messestandene.
Bæredygtighed var det gennemgående tema på alle områder af dette års EuroShop. Udstillere demonstrerede imponerende, at bæredygtige butiksindretninger ikke kun bidrager til klimabeskyttelse, men også tilbyder masser af materiale til historiefortælling - fra innovative, bionedbrydelige butiksmonteringsmaterialer til visning af mannequiner fremstillet af råmaterialer hentet fra havaffald. Desuden var emnet energibesparelser i centrum, især inden for butiksbelysningssegmenterne.
Den næste EuroShop holdes i Düsseldorf fra den 22. til den 26. februar 2026.
-PF