Et lysende jubilæum

I år fejrer HALO Design 25-års jubilæum, og det skal fejres. Jubilæet bliver markeret på Formland med en lang række nyheder, konkurrencer for forhandlerne og nå ja, så masser af sjov!

Med 25 år på bagen må en virksomhed være at betegne som voksen, måske endda moden og ikke mindst succesfuld. For at holde dampen oppe og hjulene kørende i så mange år og i en branche, der er præget af endnu ældre spillere blandet med flere og flere møbelbrands, der bevæger sig ind på lysmarkedet er en præstation.

Vi har taget en snak med ejer og designer Michael Waltersdorff om, hvordan man holder sig ung med de unge og erfaren med de erfarne. Da han startede virksomheden op og blev direktør, var han blot 18 år gammel, så han ved både noget om at være ung og uerfaren i en branche fyldt med traditioner, og i dag med 25 år på bagen har han oparbejdet væsentlig erfaring med at skabe lys, styre en virksomhed og så selvfølgelig med belysningsbranchen.

25 år, tillykke! Hvordan føles det at have 25-års jubilæum?
På den ene side tænker man måske, at en direktør med 25-års jubilæum er sådan en fin, ældre herre. Men jeg føler mig faktisk ikke ret gammel, og jeg aner ikke, hvor årene er blevet af! Selvom jeg kun er 44 år, kan jeg da godt se, der er kommet lidt rynker, og jeg er blevet ældre af udseende. Men alder er vel bare et tal.

Gennem de mange år, det nu er blevet til, har jeg fået skabt et rigtigt godt netværk både privat men også forretningsmæssigt, og jeg bruger faktisk begge netværk til at finde ud af trends og hvilken retning de bevæger sig i. Jeg kan godt mærke, at vi er blevet en væsentlig aktør på markedet, da vores sortiment dækker de varer, som forhandlerne efterspørger. Vi forsøger at ramme nøjagtigt den trend, som vi selv mener, slår igennem. Vores mål er altid at være first movers inden for branchen, og jeg synes selv, vi er lykkedes ret godt med de seneste års designkollektioner.

Hvordan skal I markere jubilæet hos HALO Design?
Vi har faktisk valgt at inddele det i to. Første step var at fejre det i firmaet på dagen (den 26. april) med familie og venner, og næste step bliver på Formland. Budskabet skal kommunikeres ud til slutbrugerne, og det igangsætter vi på messen med annoncer og konkurrencer for vores forhandlere. Jeg går ikke op i at holde et kæmpe show med en masse fine taler, så det skal i bund og grund bare være sådan, at vi markerer det med ekstra mange nyheder, markedsføringstiltag, branding og frem for alt, så skal vi have det sjovt og bare nyde og være stolte af, at vi har holdt i 25 år – det er ikke mange, når så langt igennem et forretningsliv uden røde tal, konkurser eller andre økonomiske problemer. Men det har vi holdt os helt fra, heldigvis! Årsagen hertil tror jeg stammer fra min opvækst, hvor jeg lærte at en aftale er en aftale, og den løber man ikke fra.

Direktør som 18-årig, 25-års jubilar som 44-årig, hvad sker der på en helt almindelig rund fødselsdag for dig?
Altså, det er jo nogle år siden jeg fyldte rundt, men jeg og familien tog en fed tur til NY og Washington DC, hvor vi faktisk bare nød af være væk fra det hele. Vi så en basketball kamp, boede i de rigtige kvarterer og shoppede, som man nu gør i USA. I anledning af 25-års jubilæet, har jeg faktisk inviteret mine tre børn til Hawaii, da det altid har været min helt store drøm, og så skal jeg klart lære at stå på surfboard.

Hvordan synes du, branchen har ændret sig i de 25 år, I har været med?
Der er jo sket meget først og fremmest på produkterne. og med det mener jeg skiftet fra glødepæren; først til halogenpæren, så til sparepæren og nu til LED-pæren. Det har gjort, at firmaerne har været nødt til at skifte retning, da teknologien har ændret sig markant.

Der har været en gigantisk udvikling i hele branchen de sidste 25 år. Jeg kan se, at de firmaer, som har overlevet, er dem, som har gjort sig professionelle, udviklet deres egen kollektion, brandet sig og fået forhandlerne til at give dem plads. Der er desuden sket en glidning mellem brancherne. Førhen var møbelfirmaer ikke lampedesignere. Det er de blevet - nogle med succes andre ikke. Jeg har altid tænkt ”Skomager bliv ved din læst”, jeg ved ikke meget om andre brancher, men jeg ved, at vi er dygtige til det, vi gør i dag, og der bliver vi.

Den danske belysningsbranche består af en række ældre og traditionsbundne virksomheder, en del yngre og så er der i dag ret mange møbel- og interiørvirksomheder, der også bevæger sig ind på lysmarkedet. Hvad synes du om det, og hvor befinder HALO Design sig i branchen?
Det er fuldkommen korrekt, der er altid plads til nye, og jeg synes bare det er fedt at se at nye brands kommer til, for det gør at vi andre skal holde os skarpe.
Vi forsøger at navigere gennem udviklingen med fede designs, og hvis jeg selv må sige det, så er vi virkeligt lykkedes godt. Mens de andre har fokuseret på andre ting, har vi netop brugt tiden på at finde ud af, hvor vi er stærke, og hvad vi skal have fokus på, og det er klart vores egne dansk designede lamper! Vi sælger til det meste af branchen i dag og har flere brands at byde ind med. Derudover er vi partner med mange kunder, som vi laver special designs til.

Hvilke messer skal I på her i efteråret?
Vi er på Formland, og det næste bliver et par lokalmesser i Sverige og Tyskland, sidenhen en større messe i Frankfurt. Så der er nok at se til.

Hvilke nyheder kommer I til at præsentere?
Uha, vi har virkelig meget at lancere i år, og det er kun nyheder, vi viser på messen. En af dem er IQ light, der blev designet af Holger Strøm i 1973, og som vi netop har overtaget. Vi lancerer tre super cool specialmodeller, alle signeret OG samlet af Holger Strøm selv. Konceptet er oprindeligt flatpack, men specialmodellerne kommer samlet og alle med Holgers signatur og i et nummereret oplag. Flatpack versionerne fortsætter i en opdateret og mere moderne farve.

Derudover har vi lavet en serie som hedder Århus opkaldt efter smilets by, og jeg siger netop smilets by, da lampen danner et smil på den måde, den er skåret. Det er en blanding af metal og træ, hvor vi har udviklet en komplet serie (jeg i samarbejde med designer Emanuele Patton).

Hvordan ser fremtiden ud for HALO Design? Hvad skal der ske? Har I spændende projekter, produkter eller lignende på tegnebrættet?
Ja! IQ-light bliver rigtig spændende at reintroducere. Tænk sig at designeren, Holger Strøm skabte ideen tilbage i 1973. Han har været med på sidelinjen for at videreudvikle konceptet, og har givet os alle rettigheder til at sælge en lampe, som er solgt i millioner af eksemplarer verden rundt. Det er vildt at sidde med så originalt et design!

Vores mål er at få boostet vores i forvejen rigtig gode tal, så eksporten bliver endnu større, det er vi fuldt ud besluttet på, skal ske i de kommende år. Til det har vi en eksportafdeling, som skal udvides med de rette folk. Det er en spændende proce,s som kræver fokus og ”snilde” forstået på den måde, at vi skal finde de huller som de andre ikke arbejder på. Faktisk ved vi lige nøjagtigt, hvordan vi gør, men jeg siger ikke hvordan her i Designbase. Men det bliver godt!

Vores ambition er at udvikle, udvikle og udvikle. Det er den vej, vi vil, og vores kunder efterspørger hele tiden nye designs til de forskellige markeder, vi er på. Og det er lige netop det, som jeg synes, er sjovt og udfordrende stadig her efter 25 år, udvikling og design.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

15.11.2024Designbase.dk

Jeg vil skabe bæredygtige tasker, der holder til hverdagen

15.11.2024Designbase.dk

Carpets & Rugs vokser

15.11.2024Designbase.dk

Paula Gerbase udnævnt som Kreativ Direktør hos Georg Jensen

13.11.2024Designbase.dk

Oslo Design Fair bliver mere salgsorienteret

12.11.2024Designbase.dk

Funktionelle kontrakttekstiler på Heimtextil

12.11.2024Designbase.dk

Sydkoreas nye generation af Rising Talents

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023