Et inspirerende oplevelsesunivers

Formland har endnu engang inspireret. Indkøbere fra Danmark såvel som fra udlandet har besøgt messen. Der var masser af gode foredrag, der satte branchen i perspektiv, og der var mange nye produkter og stande, der kunne inspirere detailhandlerne til efterårs- og julehandlen. Og Designbaseprisen 2019 blev uddelt. Den gik denne gang til Sinnerup i Århus.

Formland for i år er slut. Indkøberne har fået masser af inspiration, der er blevet kigget på nyheder, livsstilsprodukter og design, der er blevet handlet og skabt gode kontakter. Generelt er udstillerne såvel som de besøgende tilfredse med messen, og MCH, der står bag Formland, melder om i alt 11.913 besøgende igennem tælleapparaterne, og det er faktisk status quo i forhold til augustmessen 2018.

Georg Sørensen, der er direktør i MCH slår fast, at Formland er et unikt og inspirerende oplevelsesunivers, hvor de besøgende kan opleve hele den danske designbranche samlet på ét sted.

”Vi er taknemmelige over, at vi for 71. gang har sat rammen for det personlige møde mellem udstillere og de besøgendes forretninger. Den tillid forpligter, og vi vil fortsat gøre os umage og skabe forandring og fornyelse på Formland”, lød det fra Georg Sørensen.

Forandring var nøgleordet for messen, og som Georg Sørensen sagde det: ”De 35 år, Formland har eksisteret, har i sandhed budt på en verden, et samfund og dermed også på markeder i konstant forandring”.

Forandring var også et tema på et af de mange foredrag, de besøgende kunne lytte til med ledelsesrådgiver Torben Wiese, der talte om at bryde vaner og være forandringsskabende.

”Man skal være forandringsparat, ja, men det er ikke nok alene. Nævn mig en virksomhed i verden, der er blevet nummer et af at være parat? Det er en taberstrategi. Vi ønsker os mennesker, leverandører, partnere, der er forandringsskabende, fastslog Torben Wiese, som fortsatte: ”Hjernen elsker vaner, for det føles trygt at gøre, som vi plejer. Men der sker rigtig mange forandringer nu om dage. Min opfordring er derfor løbende at spørge dig selv, om der er noget, du skal justere - og spørg også dine kollegaer, om der er noget, I skal justere? Gode vaner hjælper jer til at nå jeres mål, mens dårlige vaner forhindrer jer i at nå dem”.

Inspiration og indspark
På messen var der naturligvis den trendstand, som de fleste besøgende begynder messen med. Som de seneste år, var den også denne gang skabt af Studie FlyHelsted. 

”Naturen er omdrejningspunktet for vores eksistens og har derfor et naturligt fokus. Vi søger naturmaterialer og håndlavede produkter, som giver os en fornemmelse af noget originalt og ægte. Vi søger produkter med et personligt udtryk og en historie, der rammer os”, forklarer Mille Fly.

”A Kind of Nature” som trendområdet denne gang var navngivet, har rødder i 70'erne og 80'erne, hvor naturmaterialer som sisal, kork og hessian var dominerende. ”Trendzonen er et naturligt boost af inspiration og næring i en tid, hvor forbrugeren stiller større krav til bæredygtighed, materialevalg og anvendelsesmuligheder, og trendzonen skal derfor tage forbrugeren med til en opdateret udgave af en tid, hvor der er større fokus på ro, harmoni og autenticitet fremfor klimakrise, digitalisering og '”fake news”, lød det.

På den internationale front var der denne gang indkøbere og butiksmedarbejdere fra ialt 28 lande – primært europæiske, og ikke mindre end 468 udstillere havde denne gang indtaget de 10 haller i MCH. Blandt dem var såvel nye up coming brands som velkendte og ikke mindst nogle af branchens største var denne gang repræsenteret. Bl.a. Normann Copenhagen, som har en helt særlig tilknytning til Formland sammenlignet med udenlandske messer, afslører administrerende direktør Poul Madsen:
”At komme på Formland føles som at komme hjem efter at have været bortrejst til udlandet; familiært og velkendt, høj service, gode rammer og glade besøgende. Danmark er vores største marked, og derfor har vi et særligt forhold til messen og menneskene, der kommer her. Vi møder både beslutningstagerne og butikspersonalet, så det er det bedste sted for os at fremvise vores produkter til flest mulige på så kort tid som muligt”.

Rosendahl Design Group var også tilbage på Formland efter flere års fravær, og man var repræsenteret med alle sine ni brands. Ifølge Marie Kristine Schmidt, Vice President for virksomhedens Design, Brand & Marketing-afdeling, er Formland unik på den måde, at den samler branchen og interessenterne.

”Vi får mulighed for at se, hvad der rører sig i hele branchen, og får samtidig selv lov til at vise vores produkter og brands frem på en måde, hvor vi kan få fortalt historierne bag og møde både eksisterende og nye partnere én-til-én. Deltagelse på Formland er en rigtig god mulighed for at etablere nye partnerskaber og få vist det samlede aftryk af vores forretning frem”, siger Marie Kristine Schmidt.

Formland Spring 2020 finder sted fra 30. januar til 2. februar.

Relateret indhold

18.03.2024Designbase.dk

Det udendørs er ”in”

18.03.2024Designbase.dk

Skab hyggelige oaser i uderummet

15.03.2024Designbase.dk

BIG vinder international konkurrence om nyt sportsstadion

14.03.2024Designbase.dk

Creativeworld-udstillere donerer kunstudstyr til børn

14.03.2024Designbase.dk

Første deadline for producenters emballageansvar er nu

13.03.2024Designbase.dk

Ny pris hylder bæredygtigt og smukt kollektivt byggeri

13.03.2024Designbase.dk

Kend din målgruppe: Sådan handler de unge på nettet

12.03.2024Designbase.dk

Hold dig fra Facebook

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023