En ny generation af levende ild til boligen

Vi skaber stemningen. Sådan lyder sloganet fra norske TenderFlame, der netop nu er på vej ind på det danske marked med bordpejse, levende lys i fyrfadsstørrelse og pejse. Produkterne er bygget op omkring verdenspatenteret teknologi, og således er de både lugtfri, sodfri og giftfri, og samtidig behøver man heller ikke bekymre sig om brandfaren.

Levende ild skaber hygge og varme i den kolde tid. Det gælder biopejse og det gælder stearinlys, men desværre er ingen af delene specielt godt for indeklimaet, og hertil kommer, at mange boliger slet ikke har skorstene i dag, og dermed har de ikke mulighed for at installere en pejs. Det besluttede Ola Bergner, der er indehaver og daglig leder af TenderFlame, sig dog for at gøre noget ved. Han udviklede en væge i metal og en væske TenderFuel, der hverken soder eller lugter, og som hverken er giftig eller brandfarlig.

Stamati Stenseth er indehaver af Bo Bedre, der forhandler TenderFlame..


”Antændelsespunktet er 104 grader. Det betyder faktisk, at man kan fylde væske på mens ilden brænder, flammen er ren, og ydermere kan væsken både sendes og opbevares uden problemer. Og skulle uheldet være ude, og væsken løber ud, brænder den heller ikke”, forklarer Ola Bergner og Stamati Stenseth, der er indehaver af Bo Bedre, som skal sørge for at TenderFlame bliver udbredt til forbrugere og butikker i hele Skandinavien.
Og mulighederne er mange. Netop fordi væsken ikke er brændbar, er de nye TenderFlame candles, bordpejse såvel som rigtige pejse en god mulighed for en ny produktgruppe ude i detailbutikkerne, og samtidig er TenderFlame-produkterne perfekt til salg til hoteller og restaurationer – netop fordi det ikke skader indeklimaet.


”Og har man som forretning solgt et TenderFlame-produkt, har man også sikret sig, at kunden kommer igen for at købe væsken til de små fyrfadslys, bordbrænderen eller pejsen ligesom med kaffekapsler eller tilbehør til en Sodastream”, forklarer Ola Bergner.


Og Stamati Stenseth tilføjer, at TenderFlame skal sælges i specialhandlen, netop fordi det kræver en viden og brancheuddannet personale, der kan forklare TenderFlame for kunderne.
”TenderFlame er bestemt ingen trendbaseret døgnflue”, siger Stamati, og faktisk siger han, at han ikke har set noget lignende i de 22 år, han har været i branchen.

Teknologien bag
Teknologien bag TenderFlame er udviklet af norske Steelwick, som holder til i Oslo, og produkterne fremstilles hos to norske producenter.
Opfindelsen er et resultat af flere års tests og udvikling, og består af en kombination af den patenterede SteelWick og TenderFuel.


”Vægen er designet, så den opnår netop de 104 grader, der skal til, for at den brænder, når man tænder den med eksempelvis en lighter. Vægen der er fremstillet af flere lag rustfrit stålmesh, er konstrueret, så det kun er den allerøverste del af vægen, der bliver så varm. Resten af beholderen har en temperatur på godt under de 104 grader, og dermed fordamper væsken ikke.”
TenderFlame blev etableret for fem år siden, og forud for det er gået syv års udvikling. I dag er man i gang med at opbygge en solid international platform med distributører og importører i Tyskland, Frankrig, Holland og Belgien, og i Skandinavien, hvor Bo Bedre fremadrettet skal tage sig af forhandlingen.


”Vi har et sortiment, der tæller både de små candles, bordmodellerne, pejse og udendørsmodeller. Den mindste bordmodel koster 149 kr., mens den dyreste ligger på 600 kr., og pejsene koster fra 2.500-12.000 kr.”, fortæller Stamati, der glæder sig til for alvor at tage fat på salget af TenderFlame i de skandinaviske lande.


”I Norge er vi naturligvis godt inde i en lang række kæder og butikker, i Danmark har vi etableret et samarbejde med Elgiganten, men vi ser frem til at få flere mindre leverandører med på vognen”, lyder det, og Stamati fortæller, at man i Norge har oplevet, at selv mindre forhandlere kan øge omsætningen med 200.000-300.000 kr. på TenderFlame.
Stamati Stenseth er ikke i tvivl om, at TenderFlame vil udfylde et hul i markedet.


”Mange er gået væk fra biopejse, fordi de soder og lugter. TenderFlame har præcis samme funktion – uden soden og lugten samt at Bioethanol faktisk er eksplosivt. Der kræves ingen installation af pejsene, de kan hænges direkte op på væggen, for den tungeste model vejer ikke mere end 28 kilo, de bærbare modeller kan tages med udenfor og skabe hygge på en varm sommeraften, og bordmodellerne kan skabe hygge præcis som et fyrfadslys eller et stearinlys gør det. Faktisk afgiver de mindste modeller ikke mere sod og afgasning end et enkelt fyrfadslys”.


Han ser et marked for praktisk talt alle typer mennesker; aldersgrupper og forbrugertyper, og han ser en klar tendens til, at forbrugerne generelt er blevet mere opmærksomme på ikke at ville omgive sig med giftige dampe.
”Derfor er jeg ikke i tvivl om, at vi kan få en position i den kategori, og faktisk er det jo sådan, at TenderFlame er så ufarligt, at butikkerne også sagtens kan have dem stående med ild i”, siger Stamati Stenseth, og slutter af med at fortælle, at Tenderflame netop har fået en stand (5184) på Formland i det kuraterede ONE-område i Hal F.

Om Bo Bedre

Bo Bedre blev etableret af Stamati Stenseth i 1997. Virksomheden er lokaliseret i Drammen og har i dag fire ansatte, der alle er tilknyttet salg og kundeservice.
”Det er jo det, vi er her for”, som Stamati Stenseth siger.
I dag er Bo Bedre agenter for skandinaviske producenter, med hovedvægt på dansk og norsk design, ligesom man har en lille specialproduktion på forespørgsel fra bl.a. restauranter.
Igennem årene har Bo Bedre haft mange agenturer. ”Men når man arbejder med trends, hurtige skift og brancheglidninger, så må man hele tiden sørge for at følge med tiden, og sørge for at brandporteføljen harmonerer med netop den tid, vi befinder os i”.
Stamati Stenseth glæder sig til for alvor at bygge distributionen op omkring TenderFlame på det danske marked. ”Vi har bygget en ny organisation op, som vi løbende vil udbygge i takt med den forventede udvikling, og så bliver det spændende at se, om vi kan komme i nærheden af vores virksomheds største succes nogensinde, nemlig Kähler, hvor vi byggede brandet op fra 0 til den største årsomsætning i vores branche i Norge i 2015 på 140 millioner kr., hvilket var næsten halvdelen af keramikproducentens samlede omsætning”.
Stamati Stenseth fortæller, at Bo Bedre havde en fin start på 2019, og han forventer at resten af året bliver tilsvarende godt. ”Vi er ydmyge og glade for, at så mange kunder har fulgt os i den fase, vi har været igennem de seneste to år. Det er den bedste drivkraft for en videre satsning. Vi ønsker at være en førende og spændende aktør i en absolut spændende branche”, slutter Stamati Stenseth.

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

09.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vi bruger sand fra strandene på Sri Lanka

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023