En messe med optimisme og tryghed

Formland holdes! Men på grund af corona-restriktioner flyttes den til 11.-14. marts. Det fortæller projektleder Flemming Andersen. ”Messen i august forløb fantastisk, og alle var trygge. Det har givet blod på tanden hos os såvel som hos udstillerne selv om messen flyttes”, siger han.

Foto: Tony Brøchner / MCH..

Sofie Helsted og Mille Fly..

”Formland i august fik et utroligt flot feedback fra både udstillere og besøgende. Så når messen løber ad stablen 11.-14. marts, hvor den er flyttet til på grund af coronarestriktioner, sker det med udgangspunkt i de samme corona-relaterede forholdsregler og med et fokus på vores Trygt MCH-koncept”. Det fortæller Flemming Andersen, der er ny projektleder på Formland. Han har været en del af MCH’s Formland-team i halvandet år, inden han i november blev projektleder. ”Jeg kender heldigvis mange af udstillerne, både igennem det seneste halvandet års arbejde i MCH, og fordi jeg tidligere har udstillet på messen. Samtidig har vi et super godt team, så jeg ser frem mod den kommende messe”, siger han.
”Vi har heldigvis et stort antal kvadratmeter under tag, så vi kan arbejde med bredere gangarealer og mere plads. Alt det, der skal til, for at alle kan føle sig trygge på messen”, lyder det fra Flemming, der fornemmer en helt anden optimisme blandt udstillerne”.

Masser af inspiration
Flemming Andersen lover også denne gang masser af inspiration på Formland. FlyHelsted står bag TrendZonen, og på SpeakUp scenen vil der være en lang række inspirerende og brancherelevante foredrag. Danske Dekoratører er med på Formland igen, hvor de tilbyder gratis sessions til de besøgende, og så er det første gang, Formland kan præsentere Formland Furniture den tidligere Møbelmessen Skandinavien.
”Vi har skabt et nyt koncept, der matcher ind i Formlands univers, men med stor respekt for den 10 år gamle messe som Møbelmessen Skandinavien er. Vi ser den som et ekstra ben på Formland, og ikke mindst som en naturlig del af messen, der nu rummer både møbler, design og interiør”, fortæller Flemming.
Og fra Formland lyder det, at man tror på, at den nye konstellation vil tiltrække nye besøgende. Indkøbere, der besøgte Møbelmessen Skandinavien tidligere, vil fremover møde en langt bredere palet af udstillere inden for både møbel- og interiørsektoren, mens Formlands besøgende fremover også kan hente inspiration i en hel møbelhal, der helt sikkert kommer til at styrke messen.
Esben Veng-Christensen har stået bag Møbelmessen Skandinavien igennem de seneste 10 år, og han er fortsat tilknyttet messen i Formland-regi.
”Jeg har bygget messen op igennem 10 år, men de seneste par år kunne jeg se, at jeg var begrænset i mit koncept, der kun omfattede møbler og kun henvendte sig til den traditionelle møbelbranche. Ved at få messen ind i større omgivelser med flere relaterede produktgrupper, tror jeg på, at vi har skabt en positiv situation for både indkøbere og udstillere”, siger Esben Veng-Christensen, der specielt er glad for muligheden for at komme i kontakt med flere udenlandske indkøbere via Formland.

Besøgende fra nærmarkederne
På grund af corona forventer Flemming primært besøgende fra Danmark, men i august kom der faktisk rekordmange tyske indkøbere, og dem, forventer han også, kommer til marts.
Alt i alt er Flemming fortrøstningsfuld i forhold til messen. ”Alt er jo lidt usikkert, og der gives ingen garantier, men målt på udstillernes reaktioner og holdt op imod, at det fungerede i en mindre skala i august, er vi fortrøstningsfulde. For både indkøbere og udstillere har brug for det faglige fællesskab og det personlige møde”.

Follow the yellow brick road
FlyHelsted står bag TrendZonen på Formland, og denne gang er overskriften ”Follow the yellow brick road”. ”Vi lever i en opbrudstid, og det betyder, at det er tid til en ny begyndelse. Vi har sat ”plejer” på pause, for nu gør vi tingene anderledes. Det betyder, at der er plads til fornyelse og kreativitet og ikke mindst til optimisme”. Det fortæller Sofie Helsted og Mille Fly.
”Modebilledet er superpersonligt og komplekst, og vi ser alle stilarter mikset. Mormors strikkede, lyslilla sweater i kombination med shiny plastbukser og store boots. Og det billede ser vi også på interiør. Det skal ligne et loppemarked. Det skal ikke være for pænt, og det skal ikke nødvendigvis matche. Men samtidig er der en enorm bevidsthed om genanvendelse; redo, reuse og rethink. Og det handler ikke bare om en bæredygtig sofa. Hele organisationen skal have en bæredygtig profil”, siger Mille og Sofie, der begge mener, at tingene bliver mere komplekse, og at de kommer til at koste mere end i dag. ”Men vi som forbrugere skal finde ud af, om det ikke er måden, vi kan være på planeten på i fremtiden”.
Fællesskab er et andet kodeord i trenden. ”The yellow brick road” stammer fra The Wizard of Oz, hvor tre skæve individer i fællesskab leder efter vejen til et bedre liv. Vi er på vej mod en mere positiv tilgang til livet, og vi tror på, at det bliver bedre, når vi gør det sammen”.

Butikken er rammen
Scenariet på TrendZonen er en butik, denne gang med en lille café. De besøgende mødes af solskinsgule vægge, aluminiumsgulve og et enkelt interiør opbygget i rør, der danner en stram ramme om de mange skønne, anderledes og farveglade produkter.
”Der er smæk på farverne, og man bliver glad i låget. Objekterne er organiske i formen og gerne med et kunstnerisk touch, for det handler i høj grad om det personlige. Man vil med andre ord ikke se 10 ens brune kopper på række, men 10 forskellige kopper tilsyneladende tilfældigt samlet i en mangfoldighed af farver. Store tunge keramikvaser ses side om side med perlepunge og satinpuder, så man kan gå på opdagelse i det, der umiddelbart ligner et loppemarked, men som er en nøje kurateret samling af ting”.
Med TrendZonen opfordrer Mille og Sofie detailbutikkerne til at skabe communities. Til at tage stilling og til at bruge det personlige i butikken til at fortælle en historie.
”Produkterne har vi valgt ud fra de nye behov, der er opstået, for at få jord under neglene, strikke og sy og omgive os med puder og plaider. TrendZonen er derfor delt op i Outdoor, Kitchen, Food, Living og caféen, og der vil være en blomsterbar, som blandt andet skal inspirere butikkerne skal at tænke kreativt”.
Så TrendZonen denne gang bliver en leg med farverne og en visuel oplevelse, der i høj grad kan inspirere butikkerne til optimisme, kreativitet og nytænkning i 2021.

Relateret indhold

18.03.2024Designbase.dk

Det udendørs er ”in”

18.03.2024Designbase.dk

Skab hyggelige oaser i uderummet

15.03.2024Designbase.dk

BIG vinder international konkurrence om nyt sportsstadion

14.03.2024Designbase.dk

Creativeworld-udstillere donerer kunstudstyr til børn

14.03.2024Designbase.dk

Første deadline for producenters emballageansvar er nu

13.03.2024Designbase.dk

Ny pris hylder bæredygtigt og smukt kollektivt byggeri

13.03.2024Designbase.dk

Kend din målgruppe: Sådan handler de unge på nettet

12.03.2024Designbase.dk

Hold dig fra Facebook

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023