En lille funktionel designrevolution
I 60’erne stod bordlighteren på stuebordet i alle danske designhjem. Det skal den igen, mener Mikael Skjoldager fra mignis I LivingLighter. Designelskere har taget bordlighteren til sig, og der er ingen tvivl om, at den nye produktkategori kan skabe mersalg i butikkerne.
”Der er et alternativ til de billige plastiklighterne, men ikke mange ved det. Faktisk er vores største udfordring i branchen, at forhandlerne såvel som forbrugerne ikke ved, vi eksisterer, og det er synd, for der er et mersalg at hente, og et løbende salg, der tilmed trækker kunderne i butikken med jævne mellemrum”. Det fortæller Mikael Skjoldager, grundlægger af mignis, der står bag designet og salget af en serie bordlightere, som matcher nutidens bolig.
Faktisk er mignis en lille designrevolution. Med afsæt i den skandinaviske lyskultur og Dieter Rams design fra 60’erne, reintroducerede mignis bordlighteren som kategori i moderne interiør for få år siden. Brandets to signaturdesign ”Sculpture” og ”Stone” har designelskere taget til sig, men Mikael ønsker, at mange flere både danskere og skandinaver får øjnene op for bordlighteren, der ikke skal gemmes væk i køkkenskuffen som sine billige plastik-pendanter, men som kan bruges som designobjekt på alle flader i boligen.
Illums Bolighus har taget mignis-bordlighterne ind i sortimentet, og Mikael fortæller, at man kun vil forhandle bordlighterne i udvalgte butikker herunder specialbutikker; design- og interiørbutikker, hvor personalet er uddannet til at give kunderne den rigtige service og den rigtige rådgivning.
”Bordlighterne kan stå på disken i butikken. De kan sælges som mersalg til en flot lysestage, eller de kan sælges som det dekorative, funktionelle designobjekt, de er på linje med en flot vase, en lysestage eller et ur. Og fordi der skal lightergas i lighteren, som mignis naturligvis også sælger, kommer kunderne i butikken igen og igen”, lyder det fra Mikael, der netop har lavet en aftale med Aficionado, som har agenturen på Tenderflame pejse med videre på det danske marked, og Hans Snestrup fra Aficionado er ikke i tvivl om, at de to produkttyper supplerer hinanden virkelig godt.
”Vi har længe vurderet muligheden for at tilføje supplerende produkter til vores portefølje, og vi var ikke tvivl, da muligheden for et samarbejde med mignis opstod”, og Hans fortsætter: ”Udslagsgivende for beslutningen om at tilføje mignis som agentur, skal i høj grad tilskrives kombinationen af funktionalitet og det dekorative element samt ikke mindst en fantastisk god kvalitet. Det varierende sortiment og fleksibiliteten i design og farver, tilføjer mignis som den perfekte gave til mange anledninger samt naturligvis til eget brug”.
For Mikael betyder samarbejdet med Aficionado, at han nu i langt højere grad kan koncentrere sig om at udvikle kollektionen, mens Aficionado tager sig af salgsarbejdet.
”Målet er at få de store kæder med på idéen, det gør vejen til succes kortere. Men vi ved, vi har kvaliteten, og at prisen er i orden. Ikke mindst fordi vi oplever løbende gensalg fra butikkerne også fra lande som Sverige og Norge. Så i bund og grund handler det om, at dem, der gider gøre en indsats, får en fin omsætning på bordlighterne”.
Bæredygtig og økonomisk
Mikael fortæller, at der er god økonomi i mignis bordlighterne fordi de kan fyldes op igen og igen, og dermed er de også betydeligt bedre for miljøet, end plastiklighterne, der smides væk efter brug.
”Vi gør op med køb-og-smid-væk-kulturen. Vi har skabt et produkt af en høj kvalitet i gode materialer og ikke mindst i et design, der holder. Og skulle noget gå i stykker, har vi et lille værksted, hvor vi kan reparere bordlighterne for kunden”, fortæller Mikael, og han tilføjer, at der er hele fem års garanti på produkterne.
”Men hele ideen er, at skabe et produkt, der holder, og som kan gå i arv fra generation til generation”, fortæller Mikael, og han slår fast, at bordlighteren kan bruges i såvel køkkenet som i stuen, til grillen og pejsen. Stone og Sculpture bordlighterne har desuden jetflame, der gør dem vindsikre og dermed gode til at tænde op i lanterner, fyrfadslys med videre udendørs.
”Så selvom bordlighteren holder hele livet, er der ingen grund til ikke at købe flere af dem – en til sofabordet og en til vindueskarmen”, siger han med et smil.
Nyhederne
Der sker også en udvikling af sortimentet. Blandt andet lanceres to elektriske varianter i år, der er batteridrevede, så man slipper for at skulle fylde gas på og Mikael tilføjer yderligere, at det ene design, som han kalder en gamechanger, har nyhedsværdi og adskiller sig væsentligt fra eksisterende løsninger på området. Derfor vil produktet også blive patenteret. ”For vi vil være verdensmestre til det, vi gør”, siger han uden dog at løfte sløret for nyhederne alt for meget.
”Det er super spændende at gå den elektriske vej, og når vi samtidig arbejder med designere som mencke&vagnby og med nye, anderledes materialer, så kan jeg kun se lyst på fremtiden”, siger Mikael og slutter af med at slå fast, at mignis faktisk har klaret sig fint trods coronakrisen. ”Fra første til andet år havde vi en 100 pct. stigning. I 3. år – 2020 – holdt vi omsætningen, så vi er klar på at udvikle virksomheden i hele Norden i årene, der kommer. Og der er ingen tvivl om, at vi er her ”for the long run”.