En essentiel del af ethvert menneskes bolig

Alessi lancerer en duftkollektion i samarbejde med Marcel Wanders.

Marcel Wanders duftkollektion for Alessi består af vokslys, rumspray, duftspredere i mahogni, æteriske olier, en duftspredende lavasten samt andet tilbehør..

”Duft er en essentiel del af ethvert menneskes hjem. Duft er mindre informativ end ord, og mere subtil end synet, når det gælder den information, der formidles. Samtidig spiller dufte en vigtig rolle i vores liv, ligesom duft er en fin måde at forstå og genkende virkeligheden på.  Ikke mindst når det handler om minder. Duft findes altid, og derfor tager man den let for givet, men det er et stort tab at være foruden duften. Ofte fortæller duft mere om kvaliteten på mad eller på vin end eksempelvis smagen gør”. Det siger den hollandske designer Marcel Wanders, som selv har en stærk relation til dufte og deres betydning, og som derfor har sagt ja til at skabe sin første duftkollektion i samarbejde med Alessi.

Kollektionen har fået navnet ”The Five Seasons” og består af vokslys, rumspray, duftspredere i mahogni, æteriske olier, en duftspredende lavasten samt lysholdere til flasker og en lyseslukker.
Et af de første spørgsmål, der dukker op, når man begynder på et projekt som The Five Seasons, er, hvordan man rent faktisk skal gå til værks for at skabe en duftserie, som kan passe på flere forskellige typer af hjem, og som samtidig har en interessant storytelling at knytte sig til.

Temaet ”Seasons” – eller årstider, kom man frem til, fordi årstider er noget, som de fleste kan relatere til og forstå skønheden af.

Samtidig ser Marcel ikke Seasons blot som en beskrivelse af årstidernes vekslen, men som et udtryk for andre hændelser og cyklusser i livet. Til at komplementere kollektionen har han endda skabt en femte Season/duft, som repræsenterer overgangene mellem årstiderne, og det øjeblik, der følger efter en hændelse eller en handling: som når man har læst et brev færdigt eller efter en samtale.

”De øjeblikke er ofte mindst lige så vigtige som hændelserne i sig selv. Med den femte duft ville jeg vise, at der findes mere i livet end det, der er synligt for det blotte øje”, forklarer Marcel.

Duftene skulle visualiseres
Selve duftene i The Five Seasons er skabt i samarbejde med en fremtrædende duftkreatør fra den legendariske parfumeby Grasse, der er kendt for sine vidtstrakte og sofistikerede produktionsteknikker. Duftene hedder Brrr (vinter), Ahhh (forår), Hmm (sommer), Grrr (efterår) samt Shhh, den mystiske femte duft. Duftene er designede, så de afspejler den respektive årstid samt det flygtige overgangsøjeblik mellem livets forskellige begivenheder. Til at hjælpe duftkreatørerne på vej fik de billeder og moodboards, som Marcel Wanders og Alessi havde skabt.

”Det var en interessant opgave, at skulle visualisere duftene for at kunne inspirere de kreative duftkreatører i Grasse, og vi sendte da også prøver frem og tilbage flere gange, før vi var tilfredse. Alt i alt var det faktisk en ret lang proces fra begyndelsen og frem til, at det færdige produkt var klart, hvilket i øvrigt også var en af projektets udfordringer”, fortsætter Marcel.
Når det gælder designet af beholderne og de andre elementer i kollektionen, mener Marcel, at det er sekundært i forhold til duften, og fortæller, at han har ønsket at skabe noget, der fungerer sammen med alle de forskellige dufte, og som kan tiltale alle typer forbrugere. Undtaget er dog refill-flaskerne, der er designet, så de udtrykker de specifikke dufte. Shhh, den femte duft, findes således i en porcelænsbeholder med sorte detaljer i stedet for hvide, som de øvrige.

”Der er en enkel, funktionel, naturlig og tidløs fornemmelse i designet, som jeg er meget tilfreds med. Når man ser på kollektionen som helhed, med den vitalitet og alle de forskellige komponenter, så synes jeg, den klart repræsenterer mig som designer. Det, tror jeg generelt, er noget, der er kendetegnende for mine produkter – man kan genkende dem”, siger Marcel.

En ny produktgruppe
En anden af udfordringerne med duftkollektionen var, at duft til boligen var en helt ny produktgruppe for Alessi, og flere af produkterne og materialerne var noget, som virksomheden ikke havde nogen erfaring med fra tidligere. Et eksempel er duftsprederne i lavasten, som anvendes sammen med æteriske olier til duften Shh. ”Stenene håndplukkes ved en vulkan på Sardinien, så det kun er de allersmukkeste, der anvendes. Det er et rent og råt naturprodukt, hvilket, jeg i øvrigt synes, er super cool. Men først var vi jo tvunget til at finde ud af, hvordan og hvor vi overhovedet kunne få fat på stenene”, forklarer Marcel.

”Jeg håber, kollektionen kan give forbrugerne en ny slags duftoplevelse, og at de vil bruge duftene til at markere en forskel i hjemmene. Dufte vandrer i vores boliger, og de forandrer sig. Faktisk er det selve forandringen i duften, vi fornemmer, mere end det er duften i sig selv. Duft er et fantastisk middel til at skabe spænding i tilværelsen – for uden duft, bliver det ganske enkelt kedeligt”, siger Marcel Wanders afslutningsvis.

-Johanna Bergström

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023