E-handelsanalysen marts: Stort potentiale for salg af brugte varer i danske netbutikker

Hver tredje forbruger vil gerne købe brugte varer i danske netbutikker – blandt andet for at hjælpe klimaet og spare penge. Men kun hver sjette forbruger har rent faktisk gjort det. Den manglende mulighed for at røre produktet er den primære barriere, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Foto: Arkivfoto..

En nation af krejlere. Det er Danmark ofte blevet kaldt på grund af danskernes kærlighed for at købe og sælge brugte varer på Den Blå Avis, Facebook og loppemarkeder.


I den senere tid har flere traditionelle netbutikker som Power og Ganni også kastet sig over salget af brugte varer. Spørgsmålet er derfor: Vil forbrugerne gerne købe brugte produkter i netbutikker, som oftest også sælger nye produkter?  
Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for marts 2022 siger ja! Her svarer hver tredje forbruger, at de gerne vil handle brugte varer i netbutikker, og de angiver muligheden for at spare penge og belaste klimaet mindst muligt som de primære årsager til det. 
Generelt er det mest de ældre (70+), der er villige til at handle brugt. Her svarer 44 pct, at de gerne vil handle brugt, mens det kun er 13 pct. af de 18-29 årige, der vil købe brugt på nettet. Procenten af adspurgte, der vil købe brugt på nettet, stiger i øvrigt proportionalt med alderen.

Langt fra tanke til handling?

Analysen viser dog også, at det kun er 16 procent af forbrugerne, der rent faktisk har købt brugte varer i en netbutik i løbet af de seneste seks måneder. Det er et interessant tal, der kan læses på to måder, vurderer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.
”Enten er der langt fra tanke til handling hos forbrugerne, eller også er der et stort potentiale for netbutikkerne, fordi forbrugerne gerne vil handle brugt, men endnu ikke har muligheden for det. Jeg ved det ikke, men jeg hælder til at tro det sidste.”


Han henviser blandt andet Genbrugsindekset fra Den Blå Avis, der viser, at der blev oprettet 12,5 millioner nye annoncer fra private sælgere på DBA.dk i 2021:
”Interessen for at købe brugt er der i hvert fald hos forbrugerne, og når hver tredje forbruger også gerne vil købe brugte varer hos netbutikker, så tror jeg, at vi fremover vil se flere virksomheder interessere sig for området.”  


Den vurdering er Jakob Højland fra Blue City, der sælger brugte varer i et miks med nye, enig i: ”I øjeblikket er vi vidne til et paradigmeskifte, hvor det at købe brugt går fra at være noget, man ikke taler om, til noget, der rent faktisk forventes og foretrækkes af rigtig mange mennesker. Det kan også sammenlignes i gave-sammenhæng; for et par år tilbage var det helt utænkeligt, at du kunne tillade dig at give en brugt julegave. Nu er det billede ved at skifte, og vi oplever, at rigtig mange mennesker tænker brugt, inden de nødvendigvis går ud og kigger efter nyt.”


Om årsagen til, hvorfor man vælger at købe brugt, er prisen den altafgørende faktor. 68 pct. svarer, at prisen er afgørende, mens 48 pct. svarer, at det er for at spare klimaet for yderligere belastning, mens 28 pct. svarer, at det er for at støtte virksomheder, der tænker genbrug og bæredygtighed.
Ser man på de varer, der er købt, indtages første pladsen med 49 pct. af tøj og accessories, på anden pladsen med 27 pct. ligger computere og smartphones, mens boligudstyr ligger på en 4. plads med 21 pct.

Usikkerhed om kvalitet
Mens muligheden for at spare penge og belaste klimaet mindst muligt lokker forbrugerne, så er det den manglende mulighed for at røre og teste produktet, der – sammen med usikkerhed om rettigheder – får forbrugerne til at holde sig fra at købe. Faktisk siger hele 84 pct. af de adspurgte, at de gerne vil se og vurdere brugte varer, for de køber dem.


“Det med at røre produktet er en velkendt barriere for e-handlen, hvor det især påvirker dagligvaresalget. Derfor ved vi også, at det ofte er noget, som forbrugerne bare skal over ved at prøve det. Men det er klart noget, man skal være opmærksom på i sin kommunikation,” slutter Carsten Rose Lundberg.
-PF

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023