E-handelsanalysen marts: Stort potentiale for salg af brugte varer i danske netbutikker
Hver tredje forbruger vil gerne købe brugte varer i danske netbutikker – blandt andet for at hjælpe klimaet og spare penge. Men kun hver sjette forbruger har rent faktisk gjort det. Den manglende mulighed for at røre produktet er den primære barriere, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.
En nation af krejlere. Det er Danmark ofte blevet kaldt på grund af danskernes kærlighed for at købe og sælge brugte varer på Den Blå Avis, Facebook og loppemarkeder.
I den senere tid har flere traditionelle netbutikker som Power og Ganni også kastet sig over salget af brugte varer. Spørgsmålet er derfor: Vil forbrugerne gerne købe brugte produkter i netbutikker, som oftest også sælger nye produkter?
Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for marts 2022 siger ja! Her svarer hver tredje forbruger, at de gerne vil handle brugte varer i netbutikker, og de angiver muligheden for at spare penge og belaste klimaet mindst muligt som de primære årsager til det.
Generelt er det mest de ældre (70+), der er villige til at handle brugt. Her svarer 44 pct, at de gerne vil handle brugt, mens det kun er 13 pct. af de 18-29 årige, der vil købe brugt på nettet. Procenten af adspurgte, der vil købe brugt på nettet, stiger i øvrigt proportionalt med alderen.
Langt fra tanke til handling?
Analysen viser dog også, at det kun er 16 procent af forbrugerne, der rent faktisk har købt brugte varer i en netbutik i løbet af de seneste seks måneder. Det er et interessant tal, der kan læses på to måder, vurderer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.
”Enten er der langt fra tanke til handling hos forbrugerne, eller også er der et stort potentiale for netbutikkerne, fordi forbrugerne gerne vil handle brugt, men endnu ikke har muligheden for det. Jeg ved det ikke, men jeg hælder til at tro det sidste.”
Han henviser blandt andet Genbrugsindekset fra Den Blå Avis, der viser, at der blev oprettet 12,5 millioner nye annoncer fra private sælgere på DBA.dk i 2021:
”Interessen for at købe brugt er der i hvert fald hos forbrugerne, og når hver tredje forbruger også gerne vil købe brugte varer hos netbutikker, så tror jeg, at vi fremover vil se flere virksomheder interessere sig for området.”
Den vurdering er Jakob Højland fra Blue City, der sælger brugte varer i et miks med nye, enig i: ”I øjeblikket er vi vidne til et paradigmeskifte, hvor det at købe brugt går fra at være noget, man ikke taler om, til noget, der rent faktisk forventes og foretrækkes af rigtig mange mennesker. Det kan også sammenlignes i gave-sammenhæng; for et par år tilbage var det helt utænkeligt, at du kunne tillade dig at give en brugt julegave. Nu er det billede ved at skifte, og vi oplever, at rigtig mange mennesker tænker brugt, inden de nødvendigvis går ud og kigger efter nyt.”
Om årsagen til, hvorfor man vælger at købe brugt, er prisen den altafgørende faktor. 68 pct. svarer, at prisen er afgørende, mens 48 pct. svarer, at det er for at spare klimaet for yderligere belastning, mens 28 pct. svarer, at det er for at støtte virksomheder, der tænker genbrug og bæredygtighed.
Ser man på de varer, der er købt, indtages første pladsen med 49 pct. af tøj og accessories, på anden pladsen med 27 pct. ligger computere og smartphones, mens boligudstyr ligger på en 4. plads med 21 pct.
Usikkerhed om kvalitet
Mens muligheden for at spare penge og belaste klimaet mindst muligt lokker forbrugerne, så er det den manglende mulighed for at røre og teste produktet, der – sammen med usikkerhed om rettigheder – får forbrugerne til at holde sig fra at købe. Faktisk siger hele 84 pct. af de adspurgte, at de gerne vil se og vurdere brugte varer, for de køber dem.
“Det med at røre produktet er en velkendt barriere for e-handlen, hvor det især påvirker dagligvaresalget. Derfor ved vi også, at det ofte er noget, som forbrugerne bare skal over ved at prøve det. Men det er klart noget, man skal være opmærksom på i sin kommunikation,” slutter Carsten Rose Lundberg.
-PF