E-handelsanalyse: Antallet af forbrugere, der følger virksomheder på sociale medier, vokser markant
De danske forbrugere er flittige følgere på de sociale medier, hvor influencers og virksomheder kæmper om deres gunst. Coronakrisen har sat yderligere fut under udviklingen.
En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at mere end hver tredje forbruger følger virksomheder og influencers på de digitale kanaler. Det er en markant fremgang fra de 23 procent, som sidste år svarede ja til tilsvarende spørgsmål.
”Det ser ud til, at coronakrisen har fået markant flere forbrugere til at søge mod sociale medier og influencers for inspiration”, siger Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Der er fremgang i alle varegrupper, så lige meget hvad forbrugerne er på jagt efter, så bruger de influencers og virksomhedernes profiler på sociale medier som inspirationskilde.
Her er de mest populære sociale medier Instagram og Facebook, der er blevet et slags ”alle-mands-eje”, hvor cirka tre ud af fire onlinehandlende forbrugere følger netbutikker, mærker eller influencers.
Selvom forbrugerne er flittige følgere på de sociale medier, så er det stadig omgangskredsen, der er den vigtigste inspirationskilde. Det betyder dog ikke, at man ikke skal opgive kampen om at vinde forbrugernes gunst, siger Simon Bjerremann:
”Vi ved, at forbrugerne gerne vil inspireres på sociale medier og af influencers, og 55 procent af de danskere, som køber efter at have fundet inspiration på sociale medier, foretager altid eller oftest købet online. Det er tydeligt, at yngre forbrugere i højere grad end ældre forbrugere ”følger købet til dørs” online, mens ældre forbrugere i højere grad finder vej til de fysiske butikker, når købet skal foretages. Der er altså god mening at i bruge de her kanaler og muligheder – hvad enten du er netbutik eller ej”.
- HCL