Det vil forbrugerne have

I næste uge er det tid til The Inspired Home i Chicago, hvor gia award skal uddeles til de bedste detailbutikker inden for design- og interiør i verden. Kop&Kande i Næsteved er nomineret som modtager af Designbaseprisen. Messen har udgivet magasinet Inspired med bl.a. denne spændende artikel om, hvad forbrugerne vil have, og det er informativ læsning.

Foto: Istockphoto.

Det er nemt at fokusere på produktkategorier. Men detailhandlere og designere af produkter til hjemmet bør flytte deres fokus til forbrugernes mål og ambitioner, siger Tom Mirabile, rektor for Springboard Futures og IHA's forbrugertrendanalytiker.
"Trends kommer og går, livsstil ændrer sig, teknologier udvikler sig, men ambitioner holder," siger Mirabile. "Ambitioner er holdbare. De udgør kernen i det, vi ønsker for os selv og de mennesker, vi holder af."
Tom Mirabile, der i øvrigt også holder foredrag på The Inspired Home,  sætter fokus på seks områder, man som detailhandler og designer kan indarbejde i sin forretning og i sine produkter.

Foto: The Inspired Home i Chicago udgiver magasinet Inspired op til messen. .

Lykke
Selvom pandemien er aftagende, sætter forbrugere på tværs af generationer stadig lykke højt på deres liste over ambitioner. Det skyldes, at vores stressniveau er bygget op i løbet af de seneste par år, og nu tilføjer vi det vores stadig mere travle liv, ifølge Mirabile.
Det internationale markedsundersøgelsesfirma Mintel anbefaler, at brands prioriterer positivitet i deres kommunikation, samtidig med at de lægger vægt på sjove oplevelser eller følelser af nydelse. Mirabile råder boligbranchen til virkelig at udnytte lykkekvotienten. "Ingen anden branche er så tæt på forbrugernes hjerter, som vi er," siger han.
Interessant fakta: "The Happiness Report" fra Oracle og forfatter Gretchen Rubin fandt ud af, at 91% af mennesker globalt foretrækker brands der er sjove, men alligevel frygter 95% af virksomhedsledere at bruge humor i forbrugerinteraktioner.
Houseware-brands behøver ikke nødvendigvis at ansætte stand-up komikere til deres markedsføring, men at dele, hvordan de gør folks liv lettere - enten ved at skære ned på forberedelsestiden ved madlavning eller hjælpe med oprydning - spiller også en stor rolle i folks lykke.

Helbred
Vi taler alle om sundhed i disse dage. Så det er ikke underligt, at wellness i øjeblikket er en industri på 450 milliarder dollars. Men vidste du, at det tal forventes at øges til 1 billion dollars i 2025, ifølge det globale ledelseskonsulentfirma McKinsey & Company? De definerer yderligere seks dimensioner til wellness: sundhed, fitness, ernæring, udseende, søvn og mindfulness. 
Der er nogle generationsforskelle i forhold til, hvilket aspekt af sundhed, der betragtes som vigtigst, men det er vigtigt at bemærke, at mindfulness nu er flyttet til mainstream.
Mirabile siger, at det giver muligheder for interiørbranchen: "Hvordan kan vi som branche binde vores tilbud til det massive og holdbare forbrugerønske om wellness?"

Foto: Istockphoto.

Bevidsthed
Forbrugernes forventninger til brands udvikler sig, og de ønsker at se fremskridt i forhold til etiske initiativer, herunder bæredygtighed, fair trade og arbejdstagerrettigheder.
Ifølge Ernst & Young har mange forbrugere prioriteret bæredygtighed i de senere år, men økonomisk usikkerhed får nogle til at fokusere mere på overkommelige priser. Ifølge deres tilpasning til Maslovs behovshierarki siger E&Y, at de fleste mennesker nu sætter overkommelige priser først (31%), efterfulgt af sundhed (24%), planet (18%), samfund (15%) og erfaring (11%).
Det er nok derfor, at videresalg vinder så meget frem. Det taler til både vores behov for overkommelige priser og miljømæssig ansvarlighed. Igen er der nogle generationsforskelle i holdninger til videresalg. (Yngre mennesker har en tendens til at synes, det er sejt at give eller modtage renoverede genstande som gaver; ældre generationer, ikke så meget). Men detailgiganterne Williams-Sonoma, Walmart og Nordstrom planlægger alle en udvidelse af deres videresalgsprogram. Det betyder, at emnet videresalg og renovering bør være en strategisk overvejelse i hele vores branche.
Hvilke områder med socialt ansvar skal virksomheder prioritere? Ifølge KPMG er de fire vigtigste initiativer, som forbrugerne gerne vil se: forbedring af arbejds- / arbejdspolitikker (54%), beskyttelse af forbrugerdata (46%), tilbud af produkter / tjenester til dem i nød (44%) og reduktion af kulstofaftryk (42%).

Kontrol
"I tider med usikkerhed higer forbrugerne efter en følelse af kontrol over deres liv," siger Mirabile. "Brands kan levere de oplysninger og muligheder, som forbrugerne har brug for for at føle, at de er i førersædet."
Forbrugerne ønsker klarhed, gennemsigtighed, fleksibilitet og muligheder for at træffe beslutninger, der passer til deres individuelle behov og omstændigheder. Det betyder, at detailhandlere og mærker skal hjælpe med at få kunderne til at føle sig på toppen igennem hele shoppingoplevelsen. Det betyder også at give elementer af bekvemmelighed og valg.
Personalisering er en vigtig del af forbrugernes ønske om kontrol. Men husk: "Folk vil have det bedste fra begge verdener, når det kommer til privatliv og personalisering", siger Mirabile. Med andre ord er de mere tilbøjelige til at give dig deres data, hvis de ved, hvilke personlige fordele, de modtager.

Foto: Istockphoto.

Socialisering
Forbrugerne i dag stræber efter at være mere sociale, både online og i det virkelige liv. Sociale medier forbedrer også øjeblikke i det virkelige liv og er en særlig effektiv måde at forbinde med yngre generationer.
Mirabile siger, at sociale medier præsenterer kontinuerlige kortsigtede muligheder for brandeksponering og forbrugerengagement. Især "TikTok er en gateway til autentisk, tidsbegrænset eksponering", siger han.
Men Mirabile påpeger også, at søgemaskiner er den bedste måde, forbrugerne finder detailhandlere og mærker på. (Og ja, 81% af detailkunder undersøger online, før de køber.) Så sørg for, at du er opdateret med din søgemaskineoptimering og tilføjer nyt webindhold ofte.

Sikkerhed
Forbrugerne vil vide, at de kan stole på de virksomheder, de handler med, i forhold til at sikre dem. At vinde – og bevare – tillid er afgørende i dag. Det globale kommunikationsfirma Edelman har et årligt forbrugertillidsbarometer, der nu nævner erhvervslivet som den eneste tilbageværende "betroede" institution (over regeringen, ikke-statslige organisationer og medier).

En vigtig del af tilliden er at beskytte forbrugernes data, siger Mirabile. Hvis du gør noget ud over eller forskelligt fra dine konkurrenter, skal du sørge for at kommunikere det med nuværende og potentielle kunder.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023