Det vil forbrugerne have
I næste uge er det tid til The Inspired Home i Chicago, hvor gia award skal uddeles til de bedste detailbutikker inden for design- og interiør i verden. Kop&Kande i Næsteved er nomineret som modtager af Designbaseprisen. Messen har udgivet magasinet Inspired med bl.a. denne spændende artikel om, hvad forbrugerne vil have, og det er informativ læsning.
Det er nemt at fokusere på produktkategorier. Men detailhandlere og designere af produkter til hjemmet bør flytte deres fokus til forbrugernes mål og ambitioner, siger Tom Mirabile, rektor for Springboard Futures og IHA's forbrugertrendanalytiker.
"Trends kommer og går, livsstil ændrer sig, teknologier udvikler sig, men ambitioner holder," siger Mirabile. "Ambitioner er holdbare. De udgør kernen i det, vi ønsker for os selv og de mennesker, vi holder af."
Tom Mirabile, der i øvrigt også holder foredrag på The Inspired Home, sætter fokus på seks områder, man som detailhandler og designer kan indarbejde i sin forretning og i sine produkter.
Lykke
Selvom pandemien er aftagende, sætter forbrugere på tværs af generationer stadig lykke højt på deres liste over ambitioner. Det skyldes, at vores stressniveau er bygget op i løbet af de seneste par år, og nu tilføjer vi det vores stadig mere travle liv, ifølge Mirabile.
Det internationale markedsundersøgelsesfirma Mintel anbefaler, at brands prioriterer positivitet i deres kommunikation, samtidig med at de lægger vægt på sjove oplevelser eller følelser af nydelse. Mirabile råder boligbranchen til virkelig at udnytte lykkekvotienten. "Ingen anden branche er så tæt på forbrugernes hjerter, som vi er," siger han.
Interessant fakta: "The Happiness Report" fra Oracle og forfatter Gretchen Rubin fandt ud af, at 91% af mennesker globalt foretrækker brands der er sjove, men alligevel frygter 95% af virksomhedsledere at bruge humor i forbrugerinteraktioner.
Houseware-brands behøver ikke nødvendigvis at ansætte stand-up komikere til deres markedsføring, men at dele, hvordan de gør folks liv lettere - enten ved at skære ned på forberedelsestiden ved madlavning eller hjælpe med oprydning - spiller også en stor rolle i folks lykke.
Helbred
Vi taler alle om sundhed i disse dage. Så det er ikke underligt, at wellness i øjeblikket er en industri på 450 milliarder dollars. Men vidste du, at det tal forventes at øges til 1 billion dollars i 2025, ifølge det globale ledelseskonsulentfirma McKinsey & Company? De definerer yderligere seks dimensioner til wellness: sundhed, fitness, ernæring, udseende, søvn og mindfulness.
Der er nogle generationsforskelle i forhold til, hvilket aspekt af sundhed, der betragtes som vigtigst, men det er vigtigt at bemærke, at mindfulness nu er flyttet til mainstream.
Mirabile siger, at det giver muligheder for interiørbranchen: "Hvordan kan vi som branche binde vores tilbud til det massive og holdbare forbrugerønske om wellness?"
Bevidsthed
Forbrugernes forventninger til brands udvikler sig, og de ønsker at se fremskridt i forhold til etiske initiativer, herunder bæredygtighed, fair trade og arbejdstagerrettigheder.
Ifølge Ernst & Young har mange forbrugere prioriteret bæredygtighed i de senere år, men økonomisk usikkerhed får nogle til at fokusere mere på overkommelige priser. Ifølge deres tilpasning til Maslovs behovshierarki siger E&Y, at de fleste mennesker nu sætter overkommelige priser først (31%), efterfulgt af sundhed (24%), planet (18%), samfund (15%) og erfaring (11%).
Det er nok derfor, at videresalg vinder så meget frem. Det taler til både vores behov for overkommelige priser og miljømæssig ansvarlighed. Igen er der nogle generationsforskelle i holdninger til videresalg. (Yngre mennesker har en tendens til at synes, det er sejt at give eller modtage renoverede genstande som gaver; ældre generationer, ikke så meget). Men detailgiganterne Williams-Sonoma, Walmart og Nordstrom planlægger alle en udvidelse af deres videresalgsprogram. Det betyder, at emnet videresalg og renovering bør være en strategisk overvejelse i hele vores branche.
Hvilke områder med socialt ansvar skal virksomheder prioritere? Ifølge KPMG er de fire vigtigste initiativer, som forbrugerne gerne vil se: forbedring af arbejds- / arbejdspolitikker (54%), beskyttelse af forbrugerdata (46%), tilbud af produkter / tjenester til dem i nød (44%) og reduktion af kulstofaftryk (42%).
Kontrol
"I tider med usikkerhed higer forbrugerne efter en følelse af kontrol over deres liv," siger Mirabile. "Brands kan levere de oplysninger og muligheder, som forbrugerne har brug for for at føle, at de er i førersædet."
Forbrugerne ønsker klarhed, gennemsigtighed, fleksibilitet og muligheder for at træffe beslutninger, der passer til deres individuelle behov og omstændigheder. Det betyder, at detailhandlere og mærker skal hjælpe med at få kunderne til at føle sig på toppen igennem hele shoppingoplevelsen. Det betyder også at give elementer af bekvemmelighed og valg.
Personalisering er en vigtig del af forbrugernes ønske om kontrol. Men husk: "Folk vil have det bedste fra begge verdener, når det kommer til privatliv og personalisering", siger Mirabile. Med andre ord er de mere tilbøjelige til at give dig deres data, hvis de ved, hvilke personlige fordele, de modtager.
Socialisering
Forbrugerne i dag stræber efter at være mere sociale, både online og i det virkelige liv. Sociale medier forbedrer også øjeblikke i det virkelige liv og er en særlig effektiv måde at forbinde med yngre generationer.
Mirabile siger, at sociale medier præsenterer kontinuerlige kortsigtede muligheder for brandeksponering og forbrugerengagement. Især "TikTok er en gateway til autentisk, tidsbegrænset eksponering", siger han.
Men Mirabile påpeger også, at søgemaskiner er den bedste måde, forbrugerne finder detailhandlere og mærker på. (Og ja, 81% af detailkunder undersøger online, før de køber.) Så sørg for, at du er opdateret med din søgemaskineoptimering og tilføjer nyt webindhold ofte.
Sikkerhed
Forbrugerne vil vide, at de kan stole på de virksomheder, de handler med, i forhold til at sikre dem. At vinde – og bevare – tillid er afgørende i dag. Det globale kommunikationsfirma Edelman har et årligt forbrugertillidsbarometer, der nu nævner erhvervslivet som den eneste tilbageværende "betroede" institution (over regeringen, ikke-statslige organisationer og medier).
En vigtig del af tilliden er at beskytte forbrugernes data, siger Mirabile. Hvis du gør noget ud over eller forskelligt fra dine konkurrenter, skal du sørge for at kommunikere det med nuværende og potentielle kunder.