Designkunst fortæller sin mission i billeder
Stefan Cantagallo Rasmussen kalder sig selv heldig, når han taler om den rejse, han har været på med sin virksomhed Designkunst. Og han vil gerne give andre samme mulighed. For hos Designkunst handler det om, at kunsten skal frem i lyset og gøre en forskel. Og det er populært hos både forbrugere og forhandlere.
Da jeg tager imod Stefan Cantagallo Rasmussen på Horisont Gruppens hovedkontor, har han knap mulighed for at give mig hånden. Foruden en rygsæk og en totebag proppet til randen med kunstprint, har han i favnen både, hvad der tilsyneladende er en stor puslespilsæske og en tom 40x40 billedramme i lyst, ubehandlet træ. Med sig har han en plakat af en kunstner, som han lige har indgået samarbejde med. Det er den plakat, der skal sættes i rammen.
Og som jeg lærer Stefan at kende i løbet af den næste halvanden times tid, skulle mit indledende indtryk af ham også vise sig at opsummere hans forretning ret godt. Der er nemlig fart på hos plakatvirksomheden Designkunst, som han er grundlægger og indehaver af.
Farten har imidlertid haft mange ansigter i tidens løb. Efter at have dyppet tæerne i musikbranchen og prøvet kræfter med sprog, blev det langsomt klart for ham, at kunsten altid har været hans drivkraft.
“Jeg har altid været hamrende splittet i forhold til, hvilken retning jeg skulle gå i. Jeg var tæt på at gå i musikkens retning i starten af 20’erne, men det fandt jeg ud af, at jeg psykisk ikke vil kunne holde til. Jeg tager så en BA i erhvervssprog, engelsk og italiensk. Og der bruger jeg tre år på at manifestere, at det skal jeg absolut ikke arbejde med karrieremæssigt”, siger Stefan og fortsætter:
“Så kastede jeg mig hovedkulds ud i den her kandidatlignende uddannelse som mediegrafiker, fordi her var der det kreative element, det kunstnerlige, som jeg i virkeligheden nok hele tiden har været draget af”.
Tre print skulle der til
Efter en periode, som man kun kan kalde en rutsjebanetur af oplevelser og erfaringer i branchen som selvstændig mediegrafiker samt en mildest talt hæmmende finanskrise, sidder Stefan i 2016 hos Orbit i et kontorfællesskab og har for længst gjort op med det traditionelle grafiske arbejde.
Så får to af hans kammerater en idé. De vil lave en event, der skal promovere lokale erhvervsdrivende på Amager, og Stefan får selv den idé at tegne en lokal amagerplakat, som kan være med til at promovere eventen.
Godt nok bliver eventen ikke til noget, men Stefan videreudvikler idéen om plakater, der skal repræsentere det, der ligger os nærmest i vores liv og omverden. Formsproget skal være infantilt, som han kalder det, hvor støvede nuancer forenes med skarpe, minimalistiske linjer og et nostalgisk udtryk. Den cocktail bliver i sidste ende til tre plakater, som hver især skildrer amagerbyerne Dragør, Kastrup og Ørestad.
“Jeg er fascineret af 50’erne og 60’ernes plakatkunst, den her balance mellem stærke primær farver og det rolige udtryk giver en hel unik stemning. Så jeg går i et halvt år og ælter den her design-idé inde i hovedet, og så tegner jeg tre plakater, hænger dem op i rammer, tager et billede og klasker det op på en lokal Facebookgruppe, der hedder We Love Amager. Og det stikker helt af”, siger Stefan og fortæller videre, hvordan den positive respons var fuldstændig overvældende.
“Det hele kommer flyvende ned i min turban, folk var ellevilde med det lokale koncept. Jeg blev blæst bagover af efterspørgslen, så jeg får hjælp af min gode ven Jens Lindeblad, der er skarp til markedsføring på de sociale medier. Vi laver et holdingselskab, og mens jeg går i gang med at tegne, står han for det forretningsmæssige. Rudy Markussen, bokseren, kommer også indover, og pludselig står vi et team bag Designkunst”.
"Vi kreative skal løfte hinanden”
De genkendelige byplakater blev således hele Designkunsts eksistensgrundlag, hvor motiver skal kunne hænge sammen på væggen uden at larme eller forstyrre i rummet. Og det er ikke kun forbrugerne, der viser interesse for Stefans lokale plakater, som inden længe kommer til at omfatte yderligere motiver på byer flere steder på Sjælland og Jylland.
“Vi er godt i gang på det her tidspunkt, og jeg kører fuld på med kreativiteten. Og pludselig får vi et brev fra politiet. Jeg tænker, hvad nu? Men de ville simpelthen bestille rub og stub af vores plakater til direktørgangen inde på Politigården, og det gjorde de efterfølgende ad flere omgange. Jeg blev helt paf, men de synes motiverne virkede rolige, og de ville gerne vise deres geografiske tilhørsforhold til nærområderne. Og det er jo netop det, jeg gerne vil forstærke med mine designs”, siger Stefan.
Den hurtige succes fra forbrugere og forhandlere og den hjælp han fik til at starte en virksomhed op fra bunden, fik Stefan til at tænke på andre kunstnere, som kan have svært ved at få deres værker frem i lyset.
“Jeg er super sensitiv, når det kommer til at vise min kunst frem, og jeg er sikker på, at der er mange andre kunstnere, som har det på samme måde. Vi er simpelthen så dårlige til at træde ud af hulerne og sælge os selv. Som kunstner overdrager man jo noget, der tit er meget personligt”, fortæller han og påpeger, at det netop er det, der er hele ideologien bag Designkunst:
“Man står med et fedt designkoncept, og man kan gøre det i praksis. Hvad så nu? Hvor skal kunderne komme fra? Så allerede der, har du en mur, som dræber meget af den kunst, som er derude. Og det er det, der er missionen hos Designkunst. Vi vil gerne give kunsterne et talerør, en mulighed for at vise deres kunst frem til verden. Vi kreative skal løfte hinanden”.
Den seneste kunstner, Designkunst har fået ind under vingerne, er Tine Lindhardt, der på samme minimalistiske facon skaber ikoniske portrætter af byer rundt omkring i Danmark.
Inkluderende kunst
Èn særlig forhandleraftale fik også Stefan til at tænke plakaterne som mulighed for en kulturændring. I samarbejde med RealMæglerne skabte Stefan en Sundbyplakat med virksomhedens logo placeret diskret i bybilledet.
Inden længe blev plakaten en naturlig overdragelsesgave, når nybagte husejere modtog nøglerne og skødet.
“Jeg kommer ind på filialen en dag og spørger dem, hvad de giver kunderne i boligoverdragelsesgaver. Og det er stort set altid en flaske rødvin. Men vi lever jo i et mangfoldigt samfund, hvor der er flere, som ikke drikker alkohol, så plakaterne blev en naturlig erstatning for rødvinen, når kunderne hos RealMælgerne ønskes tillykke med deres nye boligkøb”, slutter Stefan.