06.12.2022  |  Business  |  Branchenyt

Designbaseprisen 2022/23: Vi vil være bolighuset der kan det hele

Kop & Kande/KJEPS Bolighus i Næstved har vundet Designbaseprisen 2022/23, og dermed prisen som Danmarks mest gennemførte detailbutik i design- og interiørbranchen lige nu. Vi har talt med Jesper Kjep om butikken, og om den udvikling han ser fremadrettet for markedet og for butikken.

”Jeg ser kundernes bolig som rammen om køkken, stue, soveværelse med videre. Og er rammen på plads, kan vi klare resten. Det er nu blevet anerkendt med Designbaseprisen”. Sådan siger Jesper Kjep, der er manden bag KJEPS Bolighus i Næstved, som netop har vundet Designbaseprisen 2022/23.

Butikken har eksisteret siden 1952, hvor Svends Møbler lå med 50 kvm i byen. Jesper Kjep er 3. generation, og i dag tæller butikken ikke færre end 4000 kvm. på havnefronten i Næstved.

Det var Jespers far, der flyttede butikken fra byen til havnen og udbyggede den, men den store forandring skete, da butikken brændte i 1986. ”Det var en forfærdelig oplevelse, men samtidig var det et paradoks, for det betød også, at vi kunne bygge en moderne forretning op fra bunden. I 2019 etablerede vi en Lysmesteren forretning i forretningen, I 2000 byggede vi yderligere 1500 kvm til i og i 2022 supplerede vi med en Kop & Kande, og samtidig renoverede vi butikken med en ny facade, og et helt nyt indgangsparti, så vi i dag kan tilbyde kunderne en moderne, levende butik, hvor der tænkes nyt og ikke mindst hvor alle branchens kategorier tænkes ind i butikken. Fra møbler, design, belysning og livsstilsprodukter til glas porcelæn og køkkenudstyr. Med andre ord: One-stop-shopping i livsstil”, fortæller Jesper, der er meget tilfreds med butikkens udtryk i dag.

Samtidig fornemmer han også klart, at etableringen af en Kop & Kande i butikken har gjort, at kundestrømmen er blevet betydeligt forøget, og at flowet har forandret sig. ”Nu kommer der kunder i butikken, fordi de skal købe en gave, en pakke servietter eller en ny stegepande, og samtidig går de en tur i butikken og bliver måske inspireret til at se på en sofa, som de måske vender tilbage til. Der er masser af synergierne, og det er en meget fin kombination, der fungerer rigtig godt for os”.

I en årrække var Kjeps Bolighus en del af Ilva-kæden men i 2019 besluttede Jesper sig for, at han ville være sin egen. Det betød jo også, at man for anden gang skulle bygge butikken op fra bunden med nye leverandører og samarbejdspartnere.

Kunderne skal gå på eventyr

Men KJEPS Bolighus er der skabt et sted, hvor kunderne kan gå op eventyr, hvor de kan få alt til boligen, og hvor de kan kombinere og sammensætte produkter fra de mange kategorier i et velafbalanceret og nytænkende match. 

Men det er vigtigt for Jesper at understrege, at KJEPS Bolighus er en specialforretning med medarbejdere, der virkelig kender deres produktgrupper, i alle afdelinger.

”Det betyder meget, at kunderne kan få den rette vejledning om belysning, om møblerne eller om stegepanderne. Så det handler ikke bare om varer på hylderne i et bolighus. Vi går meget op i at vide alt om det, vi beskæftiger os med. Vi går op i, at tingene er i orden, og at vi kan give kunderne den rigtige rådgivning og inspiration. Vi er med andre ord ét bolighus med tre koncepter”.

Jeg tror på den fysiske forretning

KJEPS Bolighus satser primært på den fysiske forretning, netop fordi det er så vigtigt for Jesper at kunne rådgive kunderne, og at kunne kræse for detaljerne. Men naturligvis har bolighuset også en hjemmeside, der er bygget op efter samme princip som butikken. Den emmer af inspiration, og der er mulighed for at købe ind i alt fra designmøbler til køkkenudstyr og lamper.

”Vi vil gerne kunne give forbrugerne den samme oplevelse online, som de kan få i butikken, så også her er der tænkt over tingene”.

I dag tegner webshoppen sig for 5 pct. af omsætningen, men planen er, at den procentsats skal nå op på 25 i løbet af de kommende 3-5 år. ”Forhåbentlig booster butik og webshop hinanden, og derfor satser vi også markant på udviklingen af webshoppen med to fuldtidsansatte dedikeret til det”.

Men butikken er og bliver Jespers hjertebarn. Og det er en oplevelse at gå rundt i den store forretning, hvor møbler, belysning og design spiller sammen i spændende miljøer med vægfarver, der matcher stilen.

Et 4,80 m. langt massivt træspisebord stjæler opmærksomheden. ”Vi kan godt lide at tingene er lidt skæve, og kan kunderne få en wow-oplevelse, så er vi med på den værste”, siger han med et smil.

Når julen rammer butikken, vil der således være fire-fem smukke julebordsopdækninger, skabt i samarbejde med lokale mennesker, igennem butikken. 

Man har en medarbejder, der tilbyder at hjælp kunderne med at indrette deres bolig, Jesper er i gang med at etablere en kundeklub, og så er han i gang med at etablere en ny B2B-afdeling, med kontokort til erhvervskunder, som en del af den fremtidige strategi. Det betyder, at Jespers kontor nu er inddraget til medarbejderkantine, og han selv har kontor i erhvervsudstillingen. ”Det er altid godt, når kunderne kan se, hvordan tingene kan bruges”, siger han smilende, og man fornemmer, at egentlig passer det ham fint at være tæt på kunderne og medarbejderne. 

Når det gælder medarbejdere, fortæller han i øvrigt, at konstruktiv, positiv kritik er en del af hverdagen. ”For det handler hele tiden om, at vi skal gøre hinanden bedre”, siger han. 

Hver fredag holdes salgsmøder, hvor der tages et emne op, eller en leverandør fortæller om sine produkter, og så holdes der små ”salgsskoler”. ”Jeg går meget op i, at vi ikke skal sælge for at sælge. Vi skal behovsafdække, og finde den rigtige løsning til hver enkelt kunde”, siger han.

Vi vil ikke være sårbare

Filosofien om at have mange ben at stå på, hænger sammen med, at man dermed ikke er så sårbar som virksomhed i krisetider som den, der rammer branchen nu. ”Hvor vi tidligere, da vi kun havde møbler og belysning, lå næsten stille i julemåneden, skal vi i år have fuld i gang i den med juledekorationer, julepynt og juleborddækninger, så vi får masser af mennesker i butikken. 

Men det er også vigtigt for Jesper, at hans bolighus ikke ligner alle andre, og derfor prøver han hele tiden at udvikle butikken og gøre noget. ”Detailhandel er omskiftelig, og det samme er verden, så det handler om at følge med og være åben overfor de muligheder, der byder sig”

”Jeg vil gerne beskæftige mig med det, jeg brænder for, og med det bolighus, vi nu har fået skabt, kan jeg det. Derfor er Jesper også både glad og stolt af, at Kop & Kande/KJEPS Bolighus modtager Designbaseprisen. ”Det er et skulderklap, og det betyder meget, ikke mindst fordi det er andre, der har vurderet, at vi har gjort et godt stykke arbejde, og at vi har tænkt fremad”, slutter Jesper Kjep.

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere