01.10.2014  |  Interior  |  Brugskunst

Design skal have en skæv vinkel

Godt design skal som minimum have en god fortælling eller en skæv vinkel. Sådan lyder det fra Je-sper Emborg, der ejer designvirksomheden Mint Design, og som for alvor gjorde sig bemærket med sine skæve produkter ved sommerens DesignTrade-messe i Bella Center.

I august måned forvandledes Bella Center til den største design- og møbelfagmesse i København, hvor flere up-coming og mindre designvirksomheder fik lov til at vise deres produkter frem – heriblandt Mint Design, der blandt andet præsenterede sine farverige akryldyr. Særligt disse vakte stor opmærksomhed i og omkring Hal B, hvor Mint Design udstillede, og dyrene er siden hen blevet eksporteret til flere steder i både ind- og udland. Ifølge Jesper Emborg skyldes dyrenes store succes efter messen, at der er tale om et anderledes produkt med en god fortælling og en skæv vinkel.

”Jeg tror på, at jeg kan gøre det bedre”

Den skæve vinkel og den gode fortælling er også kendetegnende for flere af Mint Designs produkter, mener Jesper Emborg. Han har siden virksomhedens spæde start for tre år siden gjort en dyd ud af at lave og finde designprodukter, som ikke er set før. ”Jeg har en klar holdning til design. Jeg mener blandt andet, at der er meget design på markedet, som ikke er gennemtænkt og som kan gøres bedre”, forklarer den passionerede århusianer og uddyber: ”Det er til min store ærgrelse, at der er så mange designbutikker, som ligner hinanden og fører de samme produkter. Folk er på grund af finanskrisen bange for at tage nogle chancer, men det vil jeg lave om på. Jeg vil præsentere nogle produkter, der stikker lidt ud”.

”Det giver mig en stor fornøjelse at opleve, at helt almindelige mennesker tager mine ting til sig og har en glæde ved at have dem i deres hjem. Derfor føler jeg også, at jeg skylder folk at lave nog-le produkter, der er til at betale”

Jesper Emborg

Ifølge Jesper Emborg er det helt uacceptabelt at lave produkter, der minder om allerede eksisterende, for dernæst at sælge dem billigere. ”Gør man det, ender de uafhængige designbutikker med at ligne butikker som Inspiration og Bahne, og så er der ikke noget særligt ved dem længere. Kunderne får ikke den belønning, de bør få, når de opsøger specialbutikkerne. Derfor håber jeg også, at Mint Design kan løfte intentionen om at komme med nogle ting, der ikke er set før”, fastslår Jesper Emborg, der er yderst tilfreds med al den opmærksomhed, Mint Design og de farverige akryldyr har fået siden messen i august.

Mint Design skal stikke ud

Spørger man Jesper Emborg, skal design altså helst kunne rykke til nogle grænser og skille vandene. ”Jeg har ikke noget imod at lave produkter eller finde designprodukter, som nogle personer ikke vil have i deres hjem, for jeg ved, at der på den anden side også er personer, der vil synes, at disse designs er helt fantastiske”, siger Jesper Emborg og forklarer, at det for ham er vigtigt, at han selv kan forestille sig at have produkterne i sit hjem. ”Hvis jeg kan blive glad af at forestille mig produkterne i min stue, tror jeg på, at der også er andre, som kan blive glade for dem”, forklarer han.

Om Mint Design

Mint Design er en enkeltmandsejet virksomhed. Virksomheden har eksisteret i tre år og er ejet af Jesper Emborg. Hos Mint Design er det godt og funktionelt design, den gode idé og den alternative anvendelse af eksisterende produkter og materialer, der fascinerer. Mint Design producerer sine egne produkter midt på Frederiksbjerg i Aarhus, men udvælger og sælger også produkter fra både Danmark og udlandet.

Helt konkret tager Jesper Emborg kreativt afsæt i dagligdagens udfordringer eller mangler. Produkter opstår, når han ser et behov eller finder design, der kan tænkes anderledes og gøres bedre. ”Godt design må foruden den gode fortælling eller en skæve vinkel også meget gerne kunne løse et problem ved at have en funktion”, fortæller han og fortsætter: ”Med mit keyhouse-produkt kan man bygge en lille by op på væggen derhjemme til sine nøgler. Det er meget simpelt, men det løser et problem, fordi det holder styr på familiens nøgler. Produktet er ikke yderst revolutionerende, men det virker”. Det samme gælder også for Jesper Emborgs ”Mellemrum Magasinholder” og flere af de produkter, som Jesper Emborg har hentet hjem fra udlandet. Her er der tale om henholdsvis smørebrætter og skærebrætter lavet i akacietræ med lasergraverede billeder på samt opbevaringsæsker med UV-printede 3D billeder på. Begge produkter er lavet af to kvindelige, tyske studerende i Hamborg og har været igennem en manuel proces og en individuel kreativ vurdering, hvor pigerne har set på, hvor enkelt billede skal sidde i forhold til eksempelvis træets årer. ”Udover at have en funktion, er der også en fed fortælling bag. Jeg synes, at det er fedt, at man inden for Europas grænser kan lave nogle produkter, der gennemgår en individuel kreativ vurdering”, siger Jesper Emborg.

Design for alle

Alle Jesper Emborgs egne designprojekter involverer hans familie, og der sættes intet i produktion, før alle i familien er blevet hørt. Flere produkter gøres sågar klar til salg omkring køkkenbordet. Det gør, at produktionen kan holdes indenfor Danmarks grænser, forklarer han. ”Jeg har helt fra starten af gjort meget ud af, at mine ting skal produceres i Danmark. Jeg synes, at det er ærgerligt, at virksomheder som eksempelvis Georg Jensen og Fritz Hansen flytter deres produktioner til udlandet, men jeg kan også sagtens forstå den økonomiske tanke bag. Jeg kan dog godt lide, at dansk design er lavet i Danmark”, siger Jesper Emborg.

Om BESTEMT:

BESTEMT introducerer omvendt auktion, som i korte træk går ud på, at prisen på et produkt ikke længere skal bestemmes af butikken, men i stedet skal baseres på et bud, som kunden afgiver på hjemmesiden www.bestemt.dk. Kunden angiver den pris, han har lyst til at betale for et produkt, og så kan de tilmeldte forhandlere melde ind, om de er villige til at sælge til den pris, kunden vil betale.

På trods af at Jesper Emborg lægger stor vægt på, at så mange af hans produkter som muligt skal være produceret i Danmark, er det vigtigste dog, at produkterne ikke er for dyre for kunderne at betale. ”Der er rigtig mange designere, der laver et fint produkt, men som ikke tager højde for de resterende dele i designprocessen før til allersidst. Det kommer jeg aldrig til. Hvis en designproces eksempelvis bevæger sig i en retning, hvor produktet bliver så dyrt, at helt almindelige mennesker ikke har råd til det, dropper jeg det, forklarer han og uddyber: ”Det giver mig en stor fornøjelse at opleve, at helt almindelige mennesker tager mine ting til sig og har en glæde ved at have dem i deres hjem. Derfor føler jeg også, at jeg skylder folk at lave nogle produkter, der er til at betale”. Selv forklarer Jesper Emborg dette syn på design med hans baggrund inden for salg og markedsføring. ”Jeg er ikke uddannet inden for design, men jeg har arbejdet med internationalt salg og marketing i mange år. Det har givet mig en god ballast, når jeg udvikler produkter”, siger han.

Akryl hitter stort

Akryldyrenes popularitet skyldes da også, at prisen på dyrene er indenfor rimelighedens grænser, mener Jesper Emborg. Han har haft usædvanlig travlt efter sommerens messe, hvor dyrene blev præsenteret, men det har stadig ikke hindret ham i at arbejde videre med materialet, som har vist sig yderst populært. ”Neon-akryl har den effekt, at hvis der bare kommer en smule lys på, flammer det op og bliver meget levende. Folk har vist sig at være vilde med det – ligesom jeg selv – og derfor prøver jeg også at videreudvikle på materialet og se, hvad jeg ellers kan lave af produkter med det, fortæller den 41-årige jyde og løfter sløret for, at han lige nu arbejder på nogle hylder i materialet, som, han ikke kan afvise, vil indgå i produktsortimentet næste gang, han udstiller på en messe. ”Vi har virkelig fået meget positiv respons efter messen. At være på messe er et spørgsmål om at være til stede i folks bevidsthed. Man slipper ikke afsted med at tage på messe en enkelt gang, så det bliver ikke sidste gang, at jeg udstiller på en messe”, siger Jesper Emborg med sikkerhed i stemmen. Om Jesper Emborg kommer til at udstille under navnet Mint Design, er han dog endnu ikke klar over. Han arbejder nemlig på et nyt koncept ved navn BESTEMT, som kort fortalt bygger på præmissen om, at designmøbler skal handles på forbrugernes og ikke detailbutikkernes betingelser, og priserne skal ned.

Om Jesper Emborg:

Jesper Emborg er 41 år og bor i Aarhus med sin hustru og to drenge. Jesper har en baggrund indenfor international salg og markedsføring, men har de sidste tre år arbejdet med at etablere Mint Design som henholdsvis designvirksomhed og agentur.

Den nye virksomhed vil således fremover komme til at tage meget af hans tid, men Jesper Emborg understreger dog, at der også stadig vil blive afsat tid til at lave akryldyr hjemme om spisebordet og komme på nye ideer til Mint Design. ”Jeg håber, at Mint Design stadig kan komme med en lind strøm af produkter, der skiller vandene, og som jeg kan se på hylderne, læse om på de sociale medier og opleve i folks hjem”, slutter han.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere