Der står ildsjæle bag
Kop & Kande har netop præsenteret et rekordregnskab med en omsætningsfremgang på seks procent og en markant forbedret bundlinje. Selvfølgelig ligger der strategi og powerpoints bag, men i bund og grund handler det om fokus på kunderne, siger adm. direktør Peter Rønn.
Sætter man for alvor fokus på noget, så virker det! Samtidig vælger vi at drive Kop & Kande med guleroden fremfor med pisken. Sådan lyder det fra adm. direktør i Kop & Kande, Peter Rønn, efter at kæden forleden præsenterede et rekordregnskab med en omsætningsfremgang på seks procent og en markant forbedret bundlinje.
Butikkernes samlede omsætning er 750 millioner med et resultat på 31millioner. Det samlede resultat for kæde og butikker lander således på 55 millioner og et EBITDA på 71 millioner. De 95 Kop & Kande-butikker mærker direkte effekten af deres indsats ude i butikkerne, idet knapt 20 millioner overskudsdeles blandt de selvstændige butiksejere.
Vi høster nu frugterne af de seneste års skarpe fokus, hvor vi stædigt har insisteret på, at Kop & Kande er lig med faglighed, det rigtige vareudvalg og lokal forankring. Således har vi formået at øge antallet af varer pr. kunde med 0,05 procent, hvilket svarer til 20 mio. kr. i ekstra omsætning, fortæller Peter Rønn.
Han er ikke i tvivl om, at hemmeligheden bag fremgangen er kulturen i kæden. Vi slår stort brød op, men vi føler, vi med de medarbejdere vi har, også kan løfte det. For nok skal man have de rigtige varer og de rigtige prispunkter, men endnu vigtigere er det, at vi lige går en tand længere, hver gang en medarbejder mødes med en kunde i butikken. Vi har skabt en kultur, hvor det handler om at gøre noget for kunderne at skabe positive kundeoplevelser og det virker, fastslår Peter Rønn, der kom til som adm. direktør i 2010.
Dengang blev der lagt en strategi, og den har man med succes fulgt selvfølgelig med justeringer hen ad vejen uden at ryste på hånden. Vi tror på det, vi gør, og nu giver det pote, siger Peter Rønn.
Han understreger, at det handler om fokus på kunden. Vi sælger stort set de samme varer i alle kæderne. Derfor skal vi slås på andre fronter, og vi ønsker ikke at slås på pris, men i stedet på den gode service i butikkerne, lyder det.
Og det understreges af, at bruttoavancen i butikkerne også er stigende. Peter Rønn fastslår også, at den seks procents vækst er gennemsnitlig for butikkerne, og at målet for 2015 er yderligere en tre procents vækst, hvilket han klart mener, er realistisk.
I 2014 præsenterede kædekontoret således et regnskab, der viser en nettoomsætningsstigning fra knapt 380 millioner i 2013 til 429 millioner i 2014. Også på bundlinjen er indsatsen slået igennem: Her er årets resultat steget fra 17 til knapt 24 millioner i 2014.
Gulerod frem for pisk
Vi er ingenting uden medarbejderne, lyder det, og i Kop & Kande bruges en gulerod frem for en pisk.
Laver vi et nyt tiltag eller præsenterer et nyt produkt, der ikke tages godt imod, er det ikke medarbejderne ude i butikkernes skyld, men fordi vi på kædekontoret ikke har gjort vores arbejde ordentligt. Det er den tilgang til tingene, der gør, at vi er i tråd med hinanden. Og så er det klart; er man inde i en positiv spiral, bliver tilliden endnu større.
Positiv fremtid
Peter Rønn er positiv omkring fremtiden for Kop & Kande.
Vi er naturligvis opmærksomme på urbaniseringen og på de udfordringer, den giver. Men der er stadig masser af markeder at gå ind i. Vi integrerer vores netbutik med de fysiske butikker, og mantraet ingen må gå forgæves i Kop & Kande, gælder begge steder. Vi skelner ikke længere mellem online og off-line, for det gør kunderne ikke, og i det hele taget er vores mål at agere lokalt men at markedsføre os nationalt.
Peter Rønn slutter: Vi skal have de rigtige varer til den rigtige pris, men samtidig er en stor del af vores succes, at kunderne kender ejeren af den lokale Kop & Kande-butik. Det skaber en loyalitet, som vi ikke kan købe os til. I bund og grund har mange kæder det samme sortiment, men i vores koncept har vi gjort plads til, at vores ildsjæle, butiksejerne, kan sammensætte det sortiment, der passer præcist til den enkelte butik og kunderne i området. Og vi er overbeviste om, at det er præcis derfor, vi nu vinder kampen ude i butikkerne.