Der er liv i den gamle smeltedigel

Med næsten 100 år på bagen er Le Creuset at betegne som et klassisk brand, der er kendt for ikoniske kvalitetsprodukter, der kun med mindre justeringer og opdateringer stadig er aktuelle i alverdens køkkener i dag. Så hvad gør sådan en ældre, velbevandret dame som Le Creuset for at holde sig ung og opdateret med tiden? Designbase har talt med Scandinavian Marketing Manager Lone Fabricius Westheimer.

Le Creuset er i dag trofast bekendtskab i mange køkkener og desuden i køkken- og interiørbutikker verden over. Siden 1925 har virksomheden produceret køkkenudstyr i højeste kvalitet. Den runde støbejernsgryde kaldet Cocotte (fransk ord for gryde) var det første produkt, som blev fremstillet på fabrikken for over 90 år siden. På baggrund af småjusteringer er gryden løbende blevet forbedret og udviklet, så den i dag kan møde behovet fra tidens forbrugere og moderne teknologi som induktion. Denne udvikling ses for flere af Le Creusets produkter, og vidner om en respekt for en klassisk designarv og de gamle håndværkstraditioner.

”Vi udvikler på noget, der eksisterer og er godt, men som skal gøres endnu bedre”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Glæden for den gode smag

Le Creusets produktsortiment består i dag af køkkenudstyr i mange kategorier på tværs af materialer, farver og designs, herunder de velkendte støbejernsprodukter, stentøj, rustfrit stål og non-stick-gryder og pander samt bageforme, kedler, kværne, vintilbehør og køkkenredskaber. Seneste skud på stammen er en kollektion af vaser med de nærmest ikoniske Le Creuset riller, og produceret i mange af de samme farver som resten af kollektionen fås i. Flere af produkterne fås i forskellige farver, der alle er udviklet af Le Creuset, og veksler efter trends og tendenser i tiden og på de enkelte markeder.

Volcanic var den første farve, der blev produceret på Le Creusets fabrik i Frankrig. Farven på den glødende flamme fra det smeltede støbejern minder om farven på flydende lava, hvilket har været inspirationskilde til den ikoniske farve, Volcanic. Farven har været Le Creusets varemærke siden 1925. Dengang var der tale om en ret epokegørende og unik farve, der var med til at sætte kulør på køkkenet, hvor andet udstyr typisk var holdt i sort eller andre mørke farver.

Navnet Le Creuset er det franske ord for smeltedigel, og henviser til den traditionelle produktionsmetode med støbejern. Men en smeltedigel er også i en mere overført betydning et sted, hvor forskellige ting blandes og forener sig, og desuden bruges ordet også om ting, der er i forandring. Betydninger der alle må siges at passe meget godt på det firma, Le Creuset er i dag.

”Det er vigtigt for os, at de produkter vi har, de gør en forskel. Vi har en passion for den gode smag, vi kalder det: Glæden for den gode smag. Det er kærligheden til gode materialer, gode råvarer, der driver os. For os er det vigtigt, at forbrugerne får det bedste ud af madlavningen ved at vælge de rette produkter”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Køkkenet +

”Vi har jo meget fokus på udvikling af gode produkter i køkkensegmentet, men der er også fokus på livstilsprodukter, og det er fordi, vi oplever, at folk i større grad går op i, at køkken- og boligindretningen hænger godt sammen, og eksempelvis med de åbne køkkener, der ses mange steder, er det vigtigt, at stil, farver og materialer skal passe sammen”, lyder det fra Lone Fabricius Westheimer.

Derfor har Le Creuset valgt at udvikle en kollektion af vaser primært til det nordiske marked. Vasen er tydeligt inspireret af andre ikoniske Le Creuset produkter, og dermed spiller den godt sammen med disse i køkkenet og på bordet.

”Vasen er opstået som en idé i Norden. Den passer ind her, hvor hygge og personlig stemning i hjemmet er rigtig vigtig. Her giver det virkelig mening at fuldende oplevelsen i køkkenet eller ved bordet, når man sidder og nyder maden. Vasen er inspireret af vores klassiske stentøjskande, og findes i ti unikke Le Creuset farver, så der er rig mulighed for at blande størrelser og farver, så man kan få den stil, man gerne vil”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Til spørgsmålet om vi kan forvente os flere Living-orienterede produkter fra Le Creuset i fremtiden, lyder svaret fra Lone Fabricius Westheimer:

”Bordopdækningen – det er det, vi er stærke på. Det skal give mening, der skal være en sammenhæng” fortæller hun og uddyber:

”Vores primære fokus er at udvikle produkter til køkkenet og så ellers give danskerne en god oplevelse, både når de laver maden, og også når de sidder omkring bordet, og nyder måltidet”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Det er helt tydeligt, at virksomheden arbejder ud fra dette, og at køkkenet, madlavningen og spiseoplevelsen er hovedfokus, mens respekten for de klassiske produkter og det traditionelle håndværk er essentielle. Men det er ligeledes forfriskende at se, at det kan udvikle sig til opdaterede moderne produkter, der er med til at holde den ældre dame ung og med på noderne.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

13.11.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark i 2024

13.11.2024Designbase.dk

Oslo Design Fair bliver mere salgsorienteret

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Eva Solo: Sådan måler vi klimaftrykket fra design til bortskaffelse

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Nyhed i SINGLES-serien: FSC-certificeret skærebræt med unik detalje

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Håndlavet stentøj fra Villa Collection Denmark

23.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

HOLM SERVERER SMAGFULDE NYHEDER

22.10.2024Witt

Sponseret

Sage lancerer nyt Oracle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023