Der er liv i den gamle smeltedigel

Med næsten 100 år på bagen er Le Creuset at betegne som et klassisk brand, der er kendt for ikoniske kvalitetsprodukter, der kun med mindre justeringer og opdateringer stadig er aktuelle i alverdens køkkener i dag. Så hvad gør sådan en ældre, velbevandret dame som Le Creuset for at holde sig ung og opdateret med tiden? Designbase har talt med Scandinavian Marketing Manager Lone Fabricius Westheimer.

Le Creuset er i dag trofast bekendtskab i mange køkkener og desuden i køkken- og interiørbutikker verden over. Siden 1925 har virksomheden produceret køkkenudstyr i højeste kvalitet. Den runde støbejernsgryde kaldet Cocotte (fransk ord for gryde) var det første produkt, som blev fremstillet på fabrikken for over 90 år siden. På baggrund af småjusteringer er gryden løbende blevet forbedret og udviklet, så den i dag kan møde behovet fra tidens forbrugere og moderne teknologi som induktion. Denne udvikling ses for flere af Le Creusets produkter, og vidner om en respekt for en klassisk designarv og de gamle håndværkstraditioner.

”Vi udvikler på noget, der eksisterer og er godt, men som skal gøres endnu bedre”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Glæden for den gode smag

Le Creusets produktsortiment består i dag af køkkenudstyr i mange kategorier på tværs af materialer, farver og designs, herunder de velkendte støbejernsprodukter, stentøj, rustfrit stål og non-stick-gryder og pander samt bageforme, kedler, kværne, vintilbehør og køkkenredskaber. Seneste skud på stammen er en kollektion af vaser med de nærmest ikoniske Le Creuset riller, og produceret i mange af de samme farver som resten af kollektionen fås i. Flere af produkterne fås i forskellige farver, der alle er udviklet af Le Creuset, og veksler efter trends og tendenser i tiden og på de enkelte markeder.

Volcanic var den første farve, der blev produceret på Le Creusets fabrik i Frankrig. Farven på den glødende flamme fra det smeltede støbejern minder om farven på flydende lava, hvilket har været inspirationskilde til den ikoniske farve, Volcanic. Farven har været Le Creusets varemærke siden 1925. Dengang var der tale om en ret epokegørende og unik farve, der var med til at sætte kulør på køkkenet, hvor andet udstyr typisk var holdt i sort eller andre mørke farver.

Navnet Le Creuset er det franske ord for smeltedigel, og henviser til den traditionelle produktionsmetode med støbejern. Men en smeltedigel er også i en mere overført betydning et sted, hvor forskellige ting blandes og forener sig, og desuden bruges ordet også om ting, der er i forandring. Betydninger der alle må siges at passe meget godt på det firma, Le Creuset er i dag.

”Det er vigtigt for os, at de produkter vi har, de gør en forskel. Vi har en passion for den gode smag, vi kalder det: Glæden for den gode smag. Det er kærligheden til gode materialer, gode råvarer, der driver os. For os er det vigtigt, at forbrugerne får det bedste ud af madlavningen ved at vælge de rette produkter”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Køkkenet +

”Vi har jo meget fokus på udvikling af gode produkter i køkkensegmentet, men der er også fokus på livstilsprodukter, og det er fordi, vi oplever, at folk i større grad går op i, at køkken- og boligindretningen hænger godt sammen, og eksempelvis med de åbne køkkener, der ses mange steder, er det vigtigt, at stil, farver og materialer skal passe sammen”, lyder det fra Lone Fabricius Westheimer.

Derfor har Le Creuset valgt at udvikle en kollektion af vaser primært til det nordiske marked. Vasen er tydeligt inspireret af andre ikoniske Le Creuset produkter, og dermed spiller den godt sammen med disse i køkkenet og på bordet.

”Vasen er opstået som en idé i Norden. Den passer ind her, hvor hygge og personlig stemning i hjemmet er rigtig vigtig. Her giver det virkelig mening at fuldende oplevelsen i køkkenet eller ved bordet, når man sidder og nyder maden. Vasen er inspireret af vores klassiske stentøjskande, og findes i ti unikke Le Creuset farver, så der er rig mulighed for at blande størrelser og farver, så man kan få den stil, man gerne vil”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Til spørgsmålet om vi kan forvente os flere Living-orienterede produkter fra Le Creuset i fremtiden, lyder svaret fra Lone Fabricius Westheimer:

”Bordopdækningen – det er det, vi er stærke på. Det skal give mening, der skal være en sammenhæng” fortæller hun og uddyber:

”Vores primære fokus er at udvikle produkter til køkkenet og så ellers give danskerne en god oplevelse, både når de laver maden, og også når de sidder omkring bordet, og nyder måltidet”, fortæller Lone Fabricius Westheimer.

Det er helt tydeligt, at virksomheden arbejder ud fra dette, og at køkkenet, madlavningen og spiseoplevelsen er hovedfokus, mens respekten for de klassiske produkter og det traditionelle håndværk er essentielle. Men det er ligeledes forfriskende at se, at det kan udvikle sig til opdaterede moderne produkter, der er med til at holde den ældre dame ung og med på noderne.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025J.A Sundqvist AB

Sponseret

Inspirerende hverdagsfavoritter

27.01.2025J.A Sundqvist AB

Sponseret

Forårets nyheder 2025

13.01.2025Designbase.dk

En gastronomisk oplevelse

02.01.2025Witt

Sponseret

Witt Denmark A/S overtager distributionen af Outdoorchef-produkter på det nordiske marked og i UK.

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Termokande-nyhed fra Zone taler ind i tidsånden

14.11.2024Witt

Sponseret

Revolutioner din juiceoplevelse – Mød Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Stilfuld og effektiv affaldssortering

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Køkkenklassikere nu i genanvendte materialer

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Ambiente – Livsstilsbevægelsen

Det er aldrig det samme, der er altid noget nyt. Den førende internationale forbrugsvaremesse er en fantastisk oplevelse! Få et overblik over den globale markedsplads hos Ambiente ved at observere det dynamiske samspil mellem produkter og design, højdepunkter og begivenheder.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023