Der er et rum for et kunstindustrielt keramikbrand

Stelton har købt Knabstrup Keramik. Fremover skal Stelton, Rig-Tig og Knabstrup Keramik være selvstændige brands med et fælles backoffice. ”Men de tre brands værdier er forskellige, og det holder vi fast i, for netop brandværdien er den, der skaber berettigelsen i markedet”, mener Michael Ring

Stelton har købt Knabstrup Keramik. Foto: Stelton.

”Jeg tror, der stadig er rum for et kunstindustrielt keramikbrand, hvor keramikken kommer i højsædet, og hvor der både udvikles unikaer, limiterede produkter og stangvarer”. Det siger Michael Ring, der ejer Stelton, som nu har købt Knabstrup Keramik. Virksomheden vil blive fuldt integreret i Stelton A/S og drager hermed fordele af at være en del af en større organisation.
Knabstrup Keramik er dog ikke nyt land for Michael Ring, der for seks år siden var med til at nyetablere brandet igen, efter det havde ligget i dvale i en årrække.

”Det handler jo om at gå tilbage i historien, men også om at se fremad. Det er det samspil, der gør, at et brand har sin berettigelse. Og netop hvad berettigelsen er for at eksistere som brand, skal man hele tiden gøre sig selv opmærksom på. Jo skarpere et brands værdier er, jo større er berettigelsen”.

Stelton har sin berettigelse ved at samarbejde med de ypperste designere, og det er ikke umiddelbart et brand for hr. og fru frikadelle.

Rig-Tig har nogle værdier som omtanke, funktionalitet og miljøvenlighed, der berettiger det i markedet.

Knabstrup skal blive inden for den keramiske del. ”Ser vi tilbage igennem den keramiske historie har vi nogle fantastiske brands. Den historie vil vi gerne udvikle og drive fremad”, forklarer Michael Ring.

Han fortæller, at man allerede har etableret samarbejder med nogle fantastiske kunstnere, bl.a. Michael Kvium. ”Han har en fantastisk streg og han er en dygtig formgiver.  I modsætning til designere, som vi typisk samarbejder med, og som tegner på deres computermedie, sidder keramikeren med leret i hånden og arbejder sig frem til et resultat som glaspusterne og sølvsmedene gør det”.

Erik Magnussen, der har designet Steltons ikoniske termokande EM77, formgav også med hænderne og ikke med en blyant.

Foto: Stelton.

Vi tror på den keramiske kunstindustri

Michael Ring er ikke i tvivl om, at Knabstrup Keramik er et godt brand med gode værdier, der er værd at bygge videre på, og han understreger, at det er helt bevidst, at han kalder udkommet for kunstindustri.

”Håndværk er det mange små keramikere gør, når de formgiver tallerkener, kopper eller en tekande. Men det er produkter, der ikke kan sælges til den værdi, de egentlig har i forhold til den arbejdsindsats, der er langt i dem. Vi arbejder med kunstindustri. Noget er unika, andet er limited editions og det sidste ben er produkter, der seriefremstilles i et større antal”.

Michael Ring fortæller videre, at den strategiplan, der blev skabt for seks år siden, da Knabstrup Keramik blev relanceret, er den, der arbejdes ud fra i dag. Han slår fast, at virksomheden har været inde i en positiv salgsudvikling de seneste år og at Knabstrup fremadrettet vil kunne drage fordele af Steltons organisations internationale setup kan Knabstrup Keramik accelerere sin vækst.
”Ved at brandet bliver en del af Stelton-huset, er der nu også adgang til det europæiske marked. Så når vores sælger i Tyskland f.eks. sælger ind til en forhandler, sælger han fremover måske fem Stelton-produktlinjer, to Rig-Tig produktlinjer og to Knabstrup serier. Det betyder, at økonomien med ét slag bliver så meget bedre for Knabstrup Keramik”.

Michael Ring fortæller, at de tre brands også fremover vil være selvstændige brands med selvstændige brandværdier, men at backoffice funktioner som supply chain, produktudvikling, salg og administration er blevet lagt sammen.

”Men brandenes pedigree – de underliggende værdier – vil være forskellige”, understreger han.

Karsten Madsen, der har været direktør for Knabstrup Keramik er også glad for salget.  "Inflationen og specielt høje fragtpriser har ikke været nemt for vores branche, og da jeg kender Stelton særdeles godt, så fandt vi en løsning, som var attraktiv for begge parter. Desuden ser jeg frem til at indtræde i Stelton A/S' bestyrelse og dermed også følge udviklingen af Knabstrup Keramik fremover". 

Michael Knudsen fra Knabstrup Keramik indtræder i Steltons lederteam som Marketingdirektør i Stelton A/S.

Foto: Stelton.

Knabstrup Keramik er saneret

For at gøre plads til nye produktlinjer og spændende nye designere, er Knabstrup Keramiks eksisterende produktportefølje saneret.

”Vi har reduceret antallet af produkter inden for de enkelte prispunkter såvel som kategorier, og dermed åbner vi nu også op for at gå ind i nye kategorier”. Præcis hvilke kategorier, det drejer sig om, vil Michael Ring dog ikke ud med for nuværende. ”Det skal være en overraskelse”, siger han med et smil.

”Men som med Stelton og Rig-Tig ønsker vi ikke at gå i andres fodspor, for så kommer man ingen vegne. Vi ser på nogle kategorier, hvor vi mener, vi kan gøre det bedre. Som eksempelvis Steltons nyeste satsning kulsyremaskinen BRUS, der er blevet modtaget af markedet med storm”.

Michael Ring mener i bund og grund, det handler om at gøre en forskel og at turde tage en chance.

”Vi forsøger altid at tage nogle chancer. Ud af 10 nye produkter bliver 2 blockbusters, 6 bliver OK og til de sidste to må vi bare sige ”desværre”… Men har du ikke den profil eller tør du ikke efterleve den, bringer du heller aldrig noget til markedet, som rent faktisk kan vise sig at blive en stor succes. Jeg har lavet nogle forfærdige produkter igennem tiden bl.a. en batteridrevet espressomaskine, som jeg var overbevist om, blev en succes. Det blev den ikke. Men man lærer hver gang, og hos os, er der ingen, der har ansvar eller skyld, hvis et produkt ikke slår igennem for som man siger; Hvo intet vover intet vinder”.

Og dermed lover han, at der vil komme spændende nyheder fra Knabstrup Keramik fremover. Nogle helt nye ting, og ting, der er blevet designet, men som der ikke har været økonomi til at sætte i produktion.

”Knabstrup Keramik vil fortsætte med at udvikle nye projekter, og varetage den arv, vi har overtaget med en behørig respekt”, slutter Michael Ring.

Foto: Stelton.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023