Den udskældte tekstilbranche arbejder hårdt for at omstille sig

En ny rapport giver unikt indblik i 48 tekstil-SMV'ers arbejde med at blive mere bæredygtige.

Foto: Lifestyle & Design Cluster..

Hvordan arbejder tekstilvirksomheder med bæredygtighed? Det spørgsmål kan vi nu være tættere på at besvare med ny omfattende data fra programmet Fremtidens Tekstilkrav, der afsluttedes ved en konference i København den 10. marts.

Ved finansloven sidste år blev der afsat 10 millioner kroner til at genstarte den danske tekstilbranche med et grønt fokus efter Covid-19. Det blev til programmet Fremtidens Tekstilkrav.

Næsten 80 virksomheder søgte puljen, hvilket viste, at behovet i branchen virkelig er til stede. I alt blev 48 valgt ud, og de lavede i efteråret 2021 et stort og solidt stykke arbejde for at få mere styr på både deres miljømæssige, sociale og cirkulære omstilling – samt deres dokumentation.

Mange initiativer på kort tid
De 48 virksomheder har i fire måneder arbejdet intensivt sammen med en rådgiver. 

Blandt andet har virksomhederne fået lavet en gap-analyse, der viste, hvor de stod stærkt, og hvor de havde mangler i deres bæredygtighedsarbejde. Ud fra det valgte de hver 1-3 initiativer ud og lavede en handlingsplan for, hvordan de kom videre.

40 procent af virksomhederne valgte yderligere at lave en langsigtet bæredygtighedsstrategi, mens 50 procent af virksomhederne lavede en kommunikationsplan. Og i alt blev der arbejdet på mere end 15 forskellige initiativer, som alle er beskrevet i rapporten.

Unikt indblik i bæredygtighedsarbejdet
Gennem hele programmet har Lifestyle & Design Cluster kunnet følge med og er endt med en stor mængde data, som giver et unikt indblik i, hvordan de mange virksomheder arbejder med den bæredygtige omstilling.

“Vi kunne både se, hvad de havde gang i, inden forløbet gik i gang, hvad de prioriterede at sætte i gang sammen med rådgiverne, og hvad deres fokus er fremadrettet. Det giver et dybdegående billede af, hvordan danske tekstil-SMV’er arbejder med bæredygtighed - et billede som vi ikke har haft indblik i før”, siger Betina Simonsen, direktør for Lifestyle & Design Cluster.

Dataene fra programmet er blevet samlet i en rapport, der både viser, hvad virksomhederne allerede har stort fokus på, og hvad de endnu ikke er gået i gang med. Den afslører også, hvilke udfordringer de ser i forhold til deres bæredygtigheds-initiativer.

Samtidig indeholder den anbefalinger til, hvordan branchen og systemet kan komme videre med den grønne omstilling.

- HCL

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023