Den danske virksomhed med det underlige navn

Hypsj.. Hypshh.. Hübsch... Svært at udtale, men nemt at huske. Sådan kan man vist roligt sige om navnet på den jyske designvirksomhed, Hübsch, der kom til verden i 2010, og siden har opnået stor succes i udlandet under det lidt længere synonym ”den danske virksomhed med det underlige navn”.

De tre indehavere af bolig- og interiørvirksomheden Hübsch. Fra venstre ses Flemming Hussak, Jannie Krüger og Daniel Henriksen. Foto: Hübsch..

Om Hübsch:

Hübsch blev startet i september 2010 af Daniel Henriksen, Flemming Hussak og Jannie Krüger. Virksomheden beskæftiger sig med alt til boligen og har i dag over 2000 forskellige produkter. Hübsch lancerer to kollektioner om året: Tendencies (forårskollektionen) og Occasions (efterårskollektionen). Hübsch har meget fokus på skandinavisk hygge, som er et gennemgående element i begge kollektioner. Hübsch har i alt 16 ansatte. 

”Navnet er tysk og betyder smuk eller forskønnende”, forklarer Daniel Henriksen mig, da jeg forsøger at fremsnøvle navnet på den jyske designvirksomhed. Daniel Henriksen er PR- og marketingschef hos Hübsch og medejer af bolig- og interiørvirksomheden.

”Du er ikke den eneste, der har svært ved udtalen”, forsikrer han mig og fortsætter: ”Men det kan altså betale sig at have et ’underligt’ navn. Folk husker os”.

Og det er nødvendigt at blive husket. Især når man som ny virksomhed forsøger at skabe et brand og etablere sig på det europæiske marked.

Om det dog er navnet, der her – fem år efter Hübsch’s spæde opstart – er skyld i Ikast-virksomhedens succes, vides ikke. Men en ting er sikkert: Hübsch har i dag 2500 kunder rundt omkring i Europa, og virksomheden vokser fortsat.

Da to blev til treI dag ejes bolig- og interiørvirksomheden, Hübsch, af Daniel Henriksen, Flemming Hussak og Jannie Krüger. Men det var de to førstnævnte herrer, der tilbage i 2010 tog springet og gjorde alvor af en fælles ide om at starte deres egen virksomhed.

”Flemming og jeg mødte hinanden som kollegaer i vores forhenværende jobs. Selvom Flemming dengang var min chef, blev vi hurtigt gode venner”, forklarer 30-årige Daniel Henriksen og fortsætter: ”Da Flemming er gift med Jannie, lærte jeg hende at kende den vej igennem”.

På nogenlunde samme tidspunkt stopper både Flemming Hussak og Daniel Henriksen dog med at arbejde for deres daværende virksomhed. Og det er i kølvandet på deres exit, at ideen om at gå sammen og starte deres egen forretning opstår.

”Vi ønskede begge to at blive ved med at arbejde i designbranchen”, erindrer Daniel Henriksen og fortsætter: ”Så efter tre måneder som arbejdsløse gik Flemming og jeg i gang med at starte Hübsch op. Selvom Jannie på daværende tidspunkt havde et arbejde, var hun utrolig involveret i vores projekt fra start af”. Og det varede dog heller ikke længe, før Jannie Krüger, der er uddannet Design Manager, sagde sit job op og officielt blev en del af holdet. Et hold – eller en trekløver om man vil – der i år kan fejre fem års jubilæum med deres 13 ansatte.

2000 produkter – 2500 kunder
Selvom Hübsch i dag har et imponerende CV med over 2000 produkter i bagagen og et samlet kundeklientel på cirka 2500 butikker rundt omkring i Europa, var opstartsfasen svær, husker Daniel Henriksen.

”Selvom markedet ikke var opadgående i 2010, tog vi alligevel chancen, fordi vi virkelig troede på, at vi havde en ide, der kunne fungere. Vi havde en stor tro på projektet og hinanden, og det gjorde, at vi ikke var så nervøse for, at det skulle gå galt. Men det har selvfølgelig været hårdt undervejs – både økonomisk og arbejdsmæssigt – ingen tvivl om det”, understreger PR- og marketingschefen og forklarer, at trekløveren fra start af valgte at etablere sig uden for Danmarks grænser, fordi de alle – i kraft af deres tidligere stillinger – havde stor erfaring med at sælge til udlandet.

Det skulle da også vise sig, at Hübsch hurtigt fik ben at gå på.

”I udlandet er dansk design meget anerkendt og respekteret, og jeg tror da også, at det positive syn på danske produkter har gjort det lettere for os at få vores budskab igennem”, fastslår Daniels Henriksen.

Om indehaverne bag Hübsch:

Jannie Krüger er 35 år og uddannet Design Manager hos IBA i Kolding. Privat er hun gift med Flemming Hussak, som er 40 år og uddannet indkøber og tekstilfarver. Daniel Henriksen er 30 år og uddannet på Aarhus Universitet i Engelsk og Kommunikation. De tre indehavere har hver deres ansvarsområder indenfor virksomheden. Flemming Hussak er direktør og indkøbschef, Daniel Henriksen er marketings- og IT-ansvarlig, og Jannie Krüger er designer og hovedansvarlig for kollektionerne.

Nej tak til pangfarver og blomstermønstre
Med godt og vel 2000 produkter må man sige, at den jyske virksomhed formår at favne bredt. Men det er netop også dét, der er hele ideen bag virksomheden.

”Vi ønsker, at butikkerne kan finde det hele hos os. Vi vil gerne kunne tilbyde et helhedsprodukt, som vi kalder det. Selvfølgelig er der fordele i at specialisere sig inden for bestemte produktgrupper, men det mener jeg faktisk også, at vi gør med vores egetræsmøbler, som vi jo arbejder meget med i øjeblikket”, fortæller Daniel Henriksen. I hvilken retning virksomheden skulle gå, har dog ikke altid stået så klart. ”Vi har været igennem en stor udviklingsproces for at finde ud af, hvordan vi som virksomhed skal positionere os. Vores udtryk har ændret sig meget i løbet af de sidste fem år, og bladrer man de seneste ti katakoger igennem, kan man også se en tydelig udvikling i vores designs. Vi har i den grad udviklet os igennem tiden”, fastslår Daniel Henriksen og understreger, at virksomhedens produkter og designs dog har et klart udtryk i dag.

”Selvom man skal kunne se, at vores produkter kommer fra Skandinavien, må de ikke blive for minimalistiske. De skal rumme ’noget mere’, hvilket vi blandt andet prøver ved at bruge mange naturmaterialer. Det giver produkterne lidt kant, siger PR-og marketingschefen og uddyber: ”I forhold til markedet er der mange overlap, men vi forsøger i høj grad at rette fokus væk fra vores konkurrenter. I stedet søger vi at holde produkterne inden for vores egen stil, der som sagt er nordisk, hyggelig og minimalistisk. Pangfarver og blomstermønstre er ikke lige os. Vi er glade for det naturlige look, hvilket vores ubehandlede egetræsmøbler er et godt eksempel på”.

To kollektioner – et udtryk
Og det er egetræsmøblerne, der gang på gang gives som eksempel, når Daniel Henriksen fortæller om virksomhedens stil og udvikling.

”Møbler udgør en større og større del af vores kollektioner i dag. Da vi først startede op, havde vi mere fokus på mindre genstande som eksempelvis vaser og lysestager, fordi vi på det tidspunkt hverken havde logistik eller økonomi til at håndtere store møbler. I dag søger vi at tilbyde et helhedskoncept. Vi tilbyder både store og små ting og kommer dermed hele paletten rundt”, fortæller Daniel Henriksen.

Hübsch lancerer to kollektioner om året – en om foråret, der kaldes ’Tendencies’, og en om efteråret, som har fået navnet ’Occasions’. Disse to kollektioner har været en fast del af virksomhedens udtryk siden 2010. Men i dag er der ikke meget, der adskiller de to kollektioner.

”Vores produkter er ikke sæsonprægede, bortset fra at vi til foråret har lidt mere fokus på møbler til udendørs brug, og til efteråret lancerer vi også en julekollektion, forklarer Daniel Henriksen og fortsætter: ”I begyndelsen prøvede vi at adskille vores kollektioner, men vi fandt også hurtigt ud af, at vores kunder ikke differentierer de to kollektioner alligevel. De har derimod mere fokus på, hvad de kan sælge i deres butik rent stilmæssigt”.

I stedet går de tre Hübsch-ejere derfor højt op i, at begge kollektioner er af høj kvalitet. ”Det er utrolig vigtigt, at der er en sammenhæng mellem den egentlige kvalitet og det billede, vi viser til omverdenen”, påpeger Daniel Henriksen.

Kundeservice frem for alt
Foruden ønsket om at levere produkter af høj kvalitet stræber Hübsch-ejerne også efter at levere en god service til deres mange kunder. ”Vi ønsker ikke ’bare’ at være leverandør for vores kunder – vi vil være en samarbejdspartner. Vi vil rigtig gerne hjælpe vores kunder, hvis de har en forespørgsel på noget eller et problem, pointerer Daniel Henriksen og fortæller, at det samtidig er vigtigt for Flemming Hussak, Jannie Krüger og ham selv, at priserne på deres produkter ikke er for høje, så det kun er Hübsch, der tjener penge på dem.

”Vi forsøger at prissætte vores varer, så butikkerne også kan omsætte på at sælge dem. Det er en presset tid for mange butikker – især med de mange webshops, der er kommet i dag – så det er vigtigt for os, at vores kunder kan leve af at sælge vores produkter”.

De lave priser betyder dog også, at virksomheden får produceret de fleste produkter i Asien og Europa.

”Det er dyrt at producere i Danmark, og når man som os vælger at have en så stor vifte af produkter, så er det svært, hvis prisniveauet kommer for højt op i forhold til de kunder, der køber hos os. Vi ville hellere end gerne producere i Danmark, men vi tror ikke på, at der er en reel aftagergruppe til de priser, som produkterne så ville koste, lyder det fra den unge Hübsch-medstifter.

Vækst på stand-by
Selvom det ikke kan betale sig for Hübsch-ejerne at rykke produktionen til Danmark, vil virksomheden gerne begynde at fokusere mere på det danske marked.

”Vi har haft utrolig meget vækst de sidste fem år, og derfor har vi de næste par år ikke behov for at vækste yderligere. Vi har brug for at stabilisere virksomheden. Desuden har det danske marked også taget fart for os det sidste halvandet år, så det skal vi helt klart sætte mere fokus på i takt med, at virksomheden stabiliseres”, siger Daniel Henriksen.

Han påpeger dog også, at der stadig er plads til nye kunder, selvom trekløveren først og fremmest vil fokusere lidt mere på at pleje forholdet til virksomhedens nuværende kunder. Og spørger man til virksomhedens planer længere ud i fremtiden, er svaret klart: ”Om 10 år har vi bevæget os ud over Europa. Vi vil gerne ind på det amerikanske marked. Men en ting er sikkert: virksomheden skal køres som i dag, og det hele skal fortsat styres fra Danmark”, slår Daniel Henriksen fast. 

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

19.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Unikke stentøjskrus fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Formfuldendte forårsnyheder fra BITZ

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023