Demokratisk og minimalistisk
Grethe Meyers ikoniske stel, blåkant fra 1965 bliver igen højaktuelt. Bodum skaber nemlig nyt liv omkring det smukke stel, der satte et markant aftryk på 60´erne og blev en del af den danske designhistorie. Stellet relanceres under navnet BLÅ og bliver nu fremstillet i porcelæn, som var Grethe Meyers oprindelige ønske.
”Grethe havde sine klare holdninger. Hendes design var minimalistisk og demokratisk. Hun ønskede at skabe design for folket. Det er også Bodums designfilosofi, og jeg er er helt sikker på, at vi med den nye udgave af Blåkant, BLÅ har gjort Grethe ære”.
Sådan lød det fra Isabel Bernadette Brammer, indehaver af Grethe Meyer Design, da Bodums nye store satsning, nemlig en relancering af Grethe Meyers ikoniske, smukke og klassisk enkle stel med den lille blå streg, Blåkant fra 1965 forleden blev relanceret under navnet BLÅ.
”Grethe var et særligt menneske, der brød med det etablerede. I 1940 tog hun en eksamen i matematik, hvilket bestemt ikke var normalt for kvinder på det tidspunkt, og i 1947 dimitterede hun fra Arkitektskolen, hvor hun blandt andet var blevet undervist af Kaare Klint, som den eneste kvinde”, fortæller Isabel og fortsætter:
“Blåkant blev til, mens Grethe Meyer boede i en lille, trang lejlighed i Københavns Nordvest-kvarter, omgivet af FDB Møbler, som hun netop havde designet i samarbejde med Børge Mogensen. Netop fordi lejligheden var lille, blev hun ansporet til at skabe et multifunktionelt stel, der kunne stables for at spare plads”.
Et progressivt design
Faktisk var det Grethe Meyers ønske, at Blåkant skulle fremstilles i porcelæn, men af økonomiske årsager blev materialet fajance. I Bodums nye udgave er stellet i porcelæn. I 60’erne var stel med dekorationer desuden det helt store, og derfor var planen i begyndelsen af Grethe Meyers stel også skulle dekoreres, men det var Grethe slet ikke til, og kompromiset blev den diskrete blå kant, der siden er blevet ikonisk.
Det helt enkle og minimalistiske stel fik stor betydning for sin tid og kom til at definere en periode, hvor det gode liv blev demokratiseret, og der blev skabt et helt nyt billede af især kvinderne, som fik deres indtog på arbejdsmarkedet.
Grethe Meyer ønskede med serien at skabe et smukt og funktionelt design, der ikke kun skulle være for de få, men som derimod skulle gøre livet nemmere for alle – inklusiv de arbejdende kvinder. Det var et opgør med det etablerede, som blev skabt i en kreativ proces, der brød med grænserne for konventionelt design og som fødte et nyt minimalistisk udtryk.
Det oprindelige ønske
Grethe Meyer ønskede, at designet i al sin enkelthed skulle være til daglig glæde for dem, der brugte det; nemt i køkkenet og smukt på bordet. Bodum har længe drømt om at kunne efterkomme Grethe Meyers ønske og producere serien i porcelæn, som tilmed er et mere eksklusivt og holdbart materiale.
”Det er med stor glæde, at vi nu kan præsentere Grethe Meyers smukke stelserie i porcelæn – præcis som den var tiltænkt i sin tid. Serien har altid stået for mig som noget helt særligt. BLÅ har det, som jeg ønsker, at vores virksomhed skal stå for, nemlig enkelhed, og som Grethe Meyer ønskede det, design til overkommelige priser, hvor alle kan være med. Derfor følte jeg også, at det på alle måder var helt rigtigt at give dette smukke stel nyt liv her hos os”, fortæller Jørgen Bodum, der er direktør hos Bodum.
Udover at være en del af historien og den danske designkultur, har serien BLÅ endvidere en helt særlig nostalgisk betydning for Jørgen Bodum, som håber, at danskerne igen er klar til at tage imod det smukke stel og gøre det til en del af deres hverdag.
”Stellet har en helt særlig betydning for mig. Jeg husker det tilbage fra 60´erne, hvor jeg var isenkramlærling hos Brønnum i Holbergsgade, ¬¬og hvor jeg talrige gange dagligt løb op og ned ad trapperne til lageret i kælderen for at hente Blåkant til kunderne. Det var et stel, som alle ønskede at få på deres middagsbord”, husker Jørgen Bodum.
Stellet er efterfølgende blevet en del af den danske designhistorie og er blandt andet i dag udstillet på Designmuseum Danmark. Et historisk stel, som nu er klar til de kommende generationer.
Jørgen Bodum fortæller desuden, at MOMA i New York viste stor interesse for BLÅ, da det blev præsenteret på Ambiente, og det samme gjorde en række store, internationale detailkæder fra blandt andet Japan, Frankrig og Tyskland, så der er ingen tvivl om, at BLÅ fremadrettet vil være at finde både indenfor og udenfor Danmarks grænser.