Demokratisk og minimalistisk

Grethe Meyers ikoniske stel, blåkant fra 1965 bliver igen højaktuelt. Bodum skaber nemlig nyt liv omkring det smukke stel, der satte et markant aftryk på 60´erne og blev en del af den danske designhistorie. Stellet relanceres under navnet BLÅ og bliver nu fremstillet i porcelæn, som var Grethe Meyers oprindelige ønske.

Der findes 61 dele til Blåkant. 22 af dem lanceres nu i BLÅ-serien og 11 mere om nogle måneder..

BLÅ vil blive solgt i Imerco og Magasin, og Frederik Brønnum, der er direktør i Imerco, har været en del af drivkraften bag lanceringen. Her ses Frederik Brønnum i selskab med Jørgen Bodum ved lanceringen af BLÅ. .

”Grethe havde sine klare holdninger. Hendes design var minimalistisk og demokratisk. Hun ønskede at skabe design for folket. Det er også Bodums designfilosofi, og jeg er er helt sikker på, at vi med den nye udgave af Blåkant, BLÅ har gjort Grethe ære”.

Sådan lød det fra Isabel Bernadette Brammer, indehaver af Grethe Meyer Design, da Bodums nye store satsning, nemlig en relancering af Grethe Meyers ikoniske, smukke og klassisk enkle stel med den lille blå streg, Blåkant fra 1965 forleden blev relanceret under navnet BLÅ.

”Grethe var et særligt menneske, der brød med det etablerede. I 1940 tog hun en eksamen i matematik, hvilket bestemt ikke var normalt for kvinder på det tidspunkt, og i 1947 dimitterede hun fra Arkitektskolen, hvor hun blandt andet var blevet undervist af Kaare Klint, som den eneste kvinde”, fortæller Isabel og fortsætter:
“Blåkant blev til, mens Grethe Meyer boede i en lille, trang lejlighed i Københavns Nordvest-kvarter, omgivet af FDB Møbler, som hun netop havde designet i samarbejde med Børge Mogensen. Netop fordi lejligheden var lille, blev hun ansporet til at skabe et multifunktionelt stel, der kunne stables for at spare plads”.

Et progressivt design
Faktisk var det Grethe Meyers ønske, at Blåkant skulle fremstilles i porcelæn, men af økonomiske årsager blev materialet fajance. I Bodums nye udgave er stellet i porcelæn. I 60’erne var stel med dekorationer desuden det helt store, og derfor var planen i begyndelsen af Grethe Meyers stel også skulle dekoreres, men det var Grethe slet ikke til, og kompromiset blev den diskrete blå kant, der siden er blevet ikonisk.

Det helt enkle og minimalistiske stel fik stor betydning for sin tid og kom til at definere en periode, hvor det gode liv blev demokratiseret, og der blev skabt et helt nyt billede af især kvinderne, som fik deres indtog på arbejdsmarkedet.

Grethe Meyer ønskede med serien at skabe et smukt og funktionelt design, der ikke kun skulle være for de få, men som derimod skulle gøre livet nemmere for alle – inklusiv de arbejdende kvinder. Det var et opgør med det etablerede, som blev skabt i en kreativ proces, der brød med grænserne for konventionelt design og som fødte et nyt minimalistisk udtryk.

Det oprindelige ønske
Grethe Meyer ønskede, at designet i al sin enkelthed skulle være til daglig glæde for dem, der brugte det; nemt i køkkenet og smukt på bordet. Bodum har længe drømt om at kunne efterkomme Grethe Meyers ønske og producere serien i porcelæn, som tilmed er et mere eksklusivt og holdbart materiale.

”Det er med stor glæde, at vi nu kan præsentere Grethe Meyers smukke stelserie i porcelæn – præcis som den var tiltænkt i sin tid. Serien har altid stået for mig som noget helt særligt. BLÅ har det, som jeg ønsker, at vores virksomhed skal stå for, nemlig enkelhed, og som Grethe Meyer ønskede det, design til overkommelige priser, hvor alle kan være med. Derfor følte jeg også, at det på alle måder var helt rigtigt at give dette smukke stel nyt liv her hos os”, fortæller Jørgen Bodum, der er direktør hos Bodum.

Udover at være en del af historien og den danske designkultur, har serien BLÅ endvidere en helt særlig nostalgisk betydning for Jørgen Bodum, som håber, at danskerne igen er klar til at tage imod det smukke stel og gøre det til en del af deres hverdag.

”Stellet har en helt særlig betydning for mig. Jeg husker det tilbage fra 60´erne, hvor jeg var isenkramlærling hos Brønnum i Holbergsgade, ¬¬og hvor jeg talrige gange dagligt løb op og ned ad trapperne til lageret i kælderen for at hente Blåkant til kunderne. Det var et stel, som alle ønskede at få på deres middagsbord”, husker Jørgen Bodum.

Stellet er efterfølgende blevet en del af den danske designhistorie og er blandt andet i dag udstillet på Designmuseum Danmark. Et historisk stel, som nu er klar til de kommende generationer.
Jørgen Bodum fortæller desuden, at MOMA i New York viste stor interesse for BLÅ, da det blev præsenteret på Ambiente, og det samme gjorde en række store, internationale detailkæder fra blandt andet Japan, Frankrig og Tyskland, så der er ingen tvivl om, at BLÅ fremadrettet vil være at finde både indenfor og udenfor Danmarks grænser.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Royal Copenhagen i kreativt samarbejde med HM Dronning Margrethe

17.01.2025F&H Group A/S

Sponseret

Smag på sommeren – ét glas ad gangen

17.12.2024aida a/s

Sponseret

LIFE IN COLOUR Confetti udvider serien

17.12.2024aida a/s

Sponseret

En cremet og smuk nyhed i LIFE IN COLOUR

09.12.2024Designbase.dk

Carlsberg går ind i borddækning

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Gense giver klassisk design nyt liv til moderne behov

20.11.2024aida a/s

Sponseret

Hvid jul med RAW Arctic White

19.11.2024aida a/s

Sponseret

Confetti-partner inspirerer hele vejen til Sydkorea

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023