Dejligt at kunne samles på et Formland tilbage i form
Formland Spring er næsten tilbage på samme niveau som før coronapandemien. Det står klart, efter interiør- og designbranchen var samlet i MCH Messecenter Herning for at præsentere produktnyheder samt for at handle, hente inspiration og netværke.
9.572 besøgende fra 27 lande har ladet sig drage af design- og interiørbranchens nyeste trends og tendenser, der har været udfoldet på Formland Spring 2022 i MCH Messecenter Herning, hvor 325 udstillere inden for alt fra boligtilbehør til blomsterdekorationer viste deres dugfriske varer, ligesom både talks og trendmiljøer har været tilløbsstykker for fagfolkene.
”Det, der opsummerer den netop overstående Formland Spring, er stemningen. Den var positiv og konstruktiv, og alle – besøgende som udstillere var glade for igen at kunne mødes, netværke og handle. Vi havde næsten lige så mange besøgende, som på en normal Spring-messe. Der var indkøbere fra 27 lande mod normalt 35. Det, mener vi, er ret stærkt, så vi er ganske godt tilfredse”, lyder det fra Formlands projektchef Flemming Andersen.
Hvad han er rigtig godt tilfreds med er, at Formland Furniture, der havde debut på den netop afsluttede messe, var en succes.
”Udstillerne og de besøgende melder tilbage, at de fik den synergi ud af det, de gerne ville have, og der blev skrevet ordrer. Alt andet lige er det en svær tid at starte et nyt projekt i, så med succesen denne gang, faldt der en sten fra mit hjerte”, siger Flemming Andersen med et smil.
Marianne Jensen, der er formand for brancheforeningen Faga og indehaver af Eurotex, der har været at finde på Formlands udstillerliste næsten fra begyndelsen, er også tilfreds med messens forløb.
”Formland kunne i år fejre sit 75. jubilæum, og det var rigtig dejligt at kunne gøre det med en åben messe, og kunder på standen. Men det har også været en lidt underlig messe; at fejre, at det er 75. gang, der holdes messe i Herning, men at det sker med coronaen i baghovedet og stadig med afstand mellem mennesker”.
”Men selv om at vi nu på andet år ikke er helt oppe at køre, så var det glædeligt at møde sine kunder, og man fornemmede, at de var glade for at komme ud for at blive inspireret”, siger Marianne, der slår fast, at der stadig er en del indkøbere, der ikke vover sig på messe.
”Dem, der har klaret sig fint under corona køber ind på fuld skrue, men der er stadig en del, der tager den mere forsigtige kurs, som måske er bange for corona-udsigterne eller som ligger inde med lidt for store varelagre. Vi kunne godt have ønsket os lidt flere besøgende, til gengæld var dem, der kom, glade, og de lagde gode ordrer. Søndagen var lidt anderledes, end den plejer at være. Her manglede vi lidt af den gode energi”.
Curvy Reflections
Formlands trendområde, der var skabt af Studie Flyhelsted havde denne gang fået overskriften Curvy Reflections.
”Curvy Reflections er et showroom med en kontrastfuld og elektrisk ramme af materialerne
stål, glas og spejl. Denne sitrende og energiske stemning får modspil af de bløde, runde
og organiske former”, lyder det fra Sofie Helsted og Mille Fly, der videre siger:
”Kontrasterne er store og mulighederne mange i den tid, vi lever i. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert - det skal være dig. Vi skal acceptere hinanden som mennesker - uafhængigt af køn. Vi skal stå ved, hvem vi er, og ikke dømme hinanden ud fra, hvordan vi ser ud.”
De kurvede organiske former og linjer præger designet af både møbler og accessoires.
Et formsprog med stærke referencer til kroppen og naturen, hvor de feminine former og
unikke linjer hersker. Det bløde, runde og omfavnende udtryk skaber tryghed og ro.
På trendområdet var der skabt et taktilt udtryk, ét der fylder hjemmet med bølgende gardiner, vatterede og quiltede sengetæpper og polstringer i bouclé. Flere materialer og strukturer mødes. Kreativiteten får masser af plads, den har givet mod på mere individualisme, og der, hvor materialer og strukturer mødes, er der plads til mønstre og farver.
Der var fokus på de afdæmpede neutrale beige og varme toner, men de fik et fint modspil af de sarte pasteller og de kraftigere toner. Vi tør tilsætte mere optimisme til vores hjem, og vi giver vores omgivelser karakter - med farver på vægge og møbler.
Og ser man på messen generelt var de grønne toner krydret med de orange nuancer klart gennemgående.
Som kontrast til det bløde og runde ses hårde materialer; krom, stål og spejl, som
hører til i forskningens innovative verden. Et udtryk for det sterile, praktiske og rene med materialer, der udstråler udvikling, opfindsomhed og nye løsninger.
”Vi søger et mere rent og ærligt liv både i forhold til vores bolig og vores livsstil. Vi rækker
både frem - mod udvikling og fremskridt - og tilbage - mod en mere holistisk levevis i pagt
med vores omgivelser. Vi skal genopfinde os selv og finde nye spændende muligheder i de nye begrænsninger”, lyder det fra Mille og Sofie.
Trendcaféen i hal H havde Anette Echmann/Eckmann Studio indrettet under overskriften ”PURE DANSK CAFÈ ”. Her tog man udgangspunkt i råvarerne fra den unge danske upcoming virksomhed PURE DANSK, der gør det nemmere at få danske linser, ærter og bønner på tallerkenen, dyrket lokalt og økologisk på danske marker. En hyldest til den nye kostpyramide.
Nyt møbelområde
Blandt nyhederne på dette års Spring-messe var Formland Furniture, der bød på en hel hal dedikeret til møbler. Udstillerlisten omfattede blandt andet den danske møbelproducent Top-Line, der repræsenterer Quadrant, Canett Furniture og ABC Reoler, som har haft en "fantastisk premiere" på Formland.
”Der har været en helt særlig intensitet på messen. Der er kommet en masse kunder forbi, og vi har gjort nogle gode handler - det bedste ved at være her har været salget. Hos Top-Line har vi valgt at gå fuldt ind i det, og det gør vi igen næste år, hvor jeg håber, at vi kan fylde ikke bare én, men to haller. Der er ingen tvivl om, at det har været det helt rigtige at samle møbelindustrien side om side med interiør- og designbranchen på Formland, siger Thomas Krogh Brink fra Top-Line.
Formland til august
Efter den netop afsluttede messe, ser Flemming Andersen fortrøstningsfuldt frem mod efterårets messe. ”Vi har fået lagt en stærk grobund for efteråret, og vi ser frem til et normalt forløb og en endnu bedre mulighed for at mødes fysisk i et setup, hvor det i højere grad handler om business end om corona-restriktioner”.
Som vanligt vil Formland Autumn have et stort Dining-område, og konceptet bliver det samme velkendte”, siger Flemming, og slutter af med at slå fast, at han er rigtig godt tilfreds med forløbet af Formland Spring.
”Vi arbejder i en branche, hvor man i høj grad har brug for at mærke og se hinanden. Det havde 9500 besøgende og vores udstillere mulighed for. Så vi er glade”.
Også administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen er tilfreds.
”Efterårets gode takter for messemediet er blevet yderligere styrket, og de mange synlige smil og den positive stemning på messen betyder meget for os alle i MCH - både nu og i arbejdet med de kommende messer” glæder sig over, at Formland igen og for 75. gang har været rammen for det personlige møde mellem udstillere og de besøgendes forretninger”, fastslår han og slutter af med at sige: ”Af hjertet tak for opbakningen til udstillerne og til alle, der har bidraget til den unikke messestemning på Formland”.
Interiør- og designbranchen samles igen i MCH Messecenter Herning 18.-21. august 2022, hvor Formland Autumn finder sted.