Top20 i E-handelsanalysen 2022 toppes af de kendte sværvægtere Zalando og Matas, som tilsammen står for hver 10. handel på nettet i Danmark. Men nye navne bl.a. Apopro og Bog & Ide er også med på listen.
Danskerne har fortsat blikket mest rettet mod danske netbutikker, når de e-handler. I årets Top20 fra E-handelsanalysen 2022 er der absolut flest danske butikker, mens førstepladsen tilfalder suverænt den tyske tøjgigant, Zalando, mens Matas lige så sikkert indtager 2. pladsen.
”Top 20 butikkerne står for imponerende 30% af danskernes nethandel i 2022. De to i toppen står tilsammen for 10 pct. af handlerne, og deres andel vokser. Det aftvinger min dybeste respekt, for den dedikerede og professionelle indsats de lægger for dagen. Hvad der i særdeleshed er tilfredsstillende ved Top 20, er at langt de fleste butikker er kendte fra dansk detailhandel, så kundernes penge kommer Danmark til gode,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund, Dansk Erhverv Digital Handel.
Top 20 er et særudtræk af Dansk E-handelsanalyse 2022, hvor der i øjeblikket regnes på de mange svar fra over 14.000 danskerne om deres e-handel i 2022. Den samlede analyse er klar i begyndelsen af februar 2023.