De autentiske figurer i centrum
Jesper Sommer har ændret strukturen i bySommer og fremover satser han på Lykketroldene, Cowparade og den nyerhvervede kollektion; Klarborg Nisserne, som han forventer sig meget af.
Ind imellem må man gribe muligheden, når den er der, og det har jeg gjort. Det betyder, at bySommer fremover får en anden profil, og at det således bliver figurerne, der nu bliver en større del af sortimentet.
Det fortæller Jesper Sommer, der netop har overtaget distributionen af Trip Trap Nisserne. Dem, der fremadrettet vil blive solgt under navnet Klarborg Nisserne.
Da Etly Klarborg for nogle måneder siden kontaktede mig og bekendtgjorde, at hun havde opsagt sin licensaftale med Rikki Tikki som tidligere distributør, og spurgte om jeg havde interesse i at teame op omkring salget og markedsføringen af Klarborg Nisserne, brugte jeg ikke mange sekunder på at betænke mig, udtrykker en stolt Jesper Sommer.
Etly Klarborgs mål er at få sit eget brand tydeligt markeret i markedet.
Nisserne vender hjem til slægtsnavnet; Klarborg
Om grunden til, at Klarborg Nisserne fremover sælges af bySommer, lyder det, at nisserne i 2016 har 30 års jubilæum. Det vil Etly Klarborg fejre ved at reintroducere det oprindelige navn Klarborg Nisserne og selv have en større finger med i spillet i forhold til markedsføringen.
Således er Etly Klarborgs søn, Mads Klarborg, der er grafisk uddannet, nu ansat i bySommer, for på den måde at trække familiens DNA ind i udviklingen, ligesom han i øvrigt også kommer til at arbejde med de øvrige bySommer-kollektioner.
I første omgang fokuserer man på det danske marked, og således udstilles der på Formland både i februar og i august.
I 2016 lanceres flere jubilæumsprodukter, som understøttes med TV-markedsføring og visual merchandising ude i butikkerne. Samtidig vil vi styrke brandet med ny emballageløsning, der passer perfekt ind i det univers, Etly gerne vil kreere, nemlig en gammeldags jul med et moderne touch, fortæller Mads Klarborg.
Ideen er, at emballagen skal skille sig ud og samtidig, at man som forbruger ikke er i tvivl om, at nisserne er de samme velkendte som dem, der har prydet danskernes hjem i 30 år.
På den mere praktiske side vil emballagen være designet, så nisserne højdemæssigt harmonerer. På den måde står nissedrengen fra 2015 eksempelvis fint med nissepigen fra 2016 og så de kan pakkes ind sammen.
Mads Klarborg fortæller også, at man gerne lytter til butikkernes in-put. Det er jo dem, der arbejder med produkterne i hverdagen. En proces han glæder sig til at være en stor del af i samarbejdet med Jesper Sommer.
bySommer skal med omgående virkning agere logistik- og salgshus, fortæller Jesper Sommer, der også var manden, der som salgschef i Trip Trap lancerede nisserne for forhandlernetværket for 16 år siden.
Stor opbakning
Jesper Sommer startede bySommer for godt halvandet år siden med det mål at blive en attraktiv leverandør til interiør-, møbel- og isenkrambranchen, og Jesper fortæller, at han har oplevet en meget stor opbakning i det netværk, han har opbygget igennem sine 25 år i branchen.
Med introduktionen af Klarborg Nisserne har Jesper Sommer nu valgt at omstrukturere bySommer, så man fremadrettet satser mere på gavemarkedet med Klarborg Nisserne, Lykketroldene og Cowparade. Jesper Sommer ser en stor fordel i at have unikke varer, med sin egen identitet, som han glæder sig til at udbrede yderligere fremover.
Der er en utrolig fin synergi imellem de tre brands indenfor figurer til gavemarkedet. De spiller flot op til hinanden, og hvor Klarborg Nisserne naturligt nok har deres store potentiale omkring jul, er Lykketroldene og Cowparade produkter, der kan sælges hele året.
Enkelte af de brands, Jesper Sommer hidtil har arbejdet med ud over Cowparade og Lykketroldene - har han sagt farvel til i almindelighed og med et boost i den rigtige retning. Bl.a. Helena From, der denne gang selv udstiller sine trædesigns på Formland og I`M:Board skateboard stolene, som fremover sælges af designeren Kasper Bugge Møller selv. Her fører bySommer fortsat lager og logistik for kollektionen.