Danske designklassikere er populære i Sydtyskland
Sydtyskerne er vilde med dansk design. Det mærker møbelvirksomheden Fritz Hansen, der ser Tyskland som et vækstmarked.
I det sydlige Tyskland, nærmere bestemt i München-bydelen Schwabing, ligger forretningen Falkenberg Concept. Her har indehaveren, tyske Sabine Falkenberg, et bredt udvalg af danske designklassikere, som er i høj kurs hos tyskerne.
I forretningen er der siden åbningen for fem år siden blevet solgt og markedsført Fritz Hansens møbler for privatkunder, skriver Børsen. Og München-borgerne er glade for de danske designklassikere, hvorfor sortimentet er blevet udvidet med tiden.
Læs også: Dansk design på New York-messe
Danskerne har en særlig demokratisk forståelse for design. Møblerne skabes til at blive brugt af alle i mange år med en stærk håndværkstradition og historie bag, og det falder i god smag her, fortæller Sabine Falkenberg til Børsen.
Tyskland har potentiale
Falkenberg Concept er en vigtig brik for Fritz Hansen på markedet for privatkunder. Men det er kontraktmarkedet, dvs. salg til bl.a. kontorer, der giver mest pote, forklarer Sofie Lindahl-Jessen, salgs- og marketingdirektør hos Fritz Hansen.
Hun beskriver desuden potentialet i vores tyske naboer:
Vi ser Tyskland som et vækstmarked. Der er masser af potentiale for os og stadig meget at komme efter. Efter det nordiske marked er det tyske det vigtigste marked for os. Vi vokser rigtig meget på kontraktmarkedet. På retailmarkedet er ildsjæle som Sabine med til at løfte os godt op.
Læs også: Dansk design udvalgt til verdensudstilling
Hun fortæller videre til Børsen:
Kendskabsgraden til de danske designikoner er høj, og vi vinder nogle store projekter via arkitektfirmaerne. Vi mærker en forskel på Syd- og Nordtyskland, hvor købekraften er størst i syd. Her stiger salget på retailmarkedet.
En konkurrent til de danske designere er dog den norditalienske møbelindustri, som også har et godt tag i Sydtyskland.