Corona har givet os nye muligheder
Corona-tiden har været hård for alle i branchen. Det må først og fremmest slås fast. Men samtidig har coronakrisen også boostet nogle tendenser, der så småt var i gang, og den har sat gang i udviklingen af nye produktområder og nye tankegange, for er der noget, den danske design- og boligbranche kan, er det at tilpasse sig og tænke nyt. Det har vi talt med Mads Arlien-Søborg om.
Post corona forbrugeradfærd tales der om. Hvordan har krisen ændret forbruget, adfærden og holdningerne, og ikke mindst; hvad kan virksomhederne gøre for at agere bedst muligt i den nye virkelighed? Trendekspert Mads Arlien-Søborg tog fat på emnet på et foredrag på Formland, og nu tager vi snakken videre.
”Jeg har tænkt meget over, hvilke konsekvenser, coronaen har haft på branchen, og jeg er ikke i tvivl om, at det har pustet til udviklinger og tendenser i tiden, der i forvejen var på vej”, lyder det fra Mads Arlien-Søborg.
Ikke mindst har krisen givet det digitale et boost. ”Vi har praktisk talt siddet isoleret i tre måneder, og vænnet os til at arbejde, shoppe og underholde os på nettet. Det har betydet, at webshops har fået en opblomstring, mens den fysiske detailhandel har haft det svært. Og dem, der har formået at forene de to, har faktisk generelt klaret sig overraskende godt”, lyder det fra Mads, der samtidig slår fast, at mange af dem, der bløder nu, er dem, der udelukkende har haft en fysisk butik.
At bæredygtigheden også har fået et løft, er Mads ikke i tvivl om. ”Frem for alt har forbrugerne fået øjnene op for lokal produktion, som det helt nye element i bæredygtighedssnakken, og der er kommet en holdning blandt forbrugerne til, at produktioner i Danmark og i Europa er OK, men vi vil ikke have ting, der er produceret i Kina”, og Mads underbygger med at fortælle, at flere af de virksomheder, der denne gang ikke udstillede på Formland, var virksomheder , der ikke havde nået at få deres varer hjem fra blandt andet Kina, mens de virksomheder med produktioner i Portugal, Baltikum og øvrige europæiske lande havde fået varer hjem.
”Forbrugerne har mistet tilliden til Kina, og det tror jeg vil få et efterspil. Forbrugerne vil i tiden fremover i højere grad søge varer, der er produceret andre steder end i Kina, og de vil foretrække varer, der er fremstillet i Europa”.
Vi skal holde hjulene i gang
I det hele taget oplevede Mads optimisme blandt udstillerne på Formland. ”Alle var enige om, at det er nu, der skal ske noget, og at vi skal have hjulene i gang igen – ikke mindst i erkendelse af, at branchen står foran en julehandel, hvor man meget gerne skal hente noget af den tabte omsætning tidligere på året hjem igen”.
Både indkøbere og udstillere var enige om, at skal det ske, skal der nye varer på hylderne. ”Butikkerne mangler nye varer, og skal salget boostes, er det det, der skal til. Og selvom der kun kom godt 60 procent af de besøgende, der plejer at være på Formland, var der en stemning som på en af de gode gammeldags handelsmesser, hvor der blev handlet på standene”, fortæller Mads, der blandt andet står bag Formlands ONE hal. Han fornemmede også, at indkøberne i høj grad koncentrerede sig om sæsonvarer til efteråret og julen. De varer, der kan få gang i hjulene her og nu.
”Men jeg tror dog også, at vi vender tilbage til et indkøbsmønster, hvor der handles mindre på messen, inspireres mere, og at købene foretages efterfølgende, som det er set de senere år”.
Ændrede forbrugsmønstre
Mads Arlien-Søborg tror bestemt på, at forbrugerne vender tilbage til de fysiske butikker, men han tror også, det kommer til at tage lidt tilvænning. ”Vi har holdt og holder social distance, og det vil vi også tænke over i de kommende par år, men vi vil ikke svigte de fysiske butikker – måske bare forene det med websalg. Derfor skal detailbutikkerne også være indstillet på, at man ikke længere kan klare sig uden en webshop eller et samarbejde med en stærk webshop – uanset om man er detailbutik eller leverandør”, mener han.
Nye designtanker
For leverandører og producenter ser Mads også en række nye muligheder i kølvandet på corona.
”Vi kommer til at tale meget om desinficering, kontaktløse overflader og i fremtiden, og jeg tror på, at det bliver et nyt område, designerne og producenterne kan tage fat i – og jo hurtigere jo bedre. ”Purified” bliver det nye sort, og det kommer i høj grad til at handle om selvdesinficerende, selvsteriliserende, coatede overflader, og overflader, der er nemme at rengøre.
Vi vil interessere os for, hvad det er for materialer, der er brugt, og det skal virksomhederne tænke ind i fremtidige produkter”, mener Mads.
Samtidig har vi fået nye vaner i forhold til håndsprit og hygiejne, og dem kommer vi ikke til at lægge fra os. ”Det betyder, at der vil være et øget marked for udvikling og nytænkning inden for dispensere til sprit, små håndsanitizers, som Humdakin blandt andet viste på Formland med stor succes. Men også når det gælder stemmekontrollerede ting til hjemmet, og ting, der kan kontrolleres fra vores SmartPhone, så vi ikke skal røre ved så meget”, siger Mads, og tilføjer, at den tendens selvfølgelig vil blive endnu mere udpræget, når det gælder det offentlige rum, hvor der for alvor vil være behov for nytænkning, nye ”Purified”-produkter, og ny teknologi, der kan hjælpe os med at mindske en smitterisiko.
Virksomhederne stopper op og tænker nyt
I corona-perioden er mange virksomheder blevet tvunget til at standse op. Det betyder på den positive front, at mange har haft tid til at overveje om den vej, man går, er den rette, eller om der skal ske justeringer menneskeligt, virksomhedsmæssigt eller måske klimamæssigt.
”Ikke mindst på arbejdspladserne ser vi allerede nu forandringer. Undersøgelser viser, at hver tredje dansker i arbejde gerne vil arbejde mere hjemme, og mange steder har man under coronakrisen set, at det faktisk kan lade sig gøre – ofte med større effektivitet og i hvert fald med gladere medarbejdere til følge”, siger Mads og han mener, at det kan betyde noget positivt for design- og boligbranchen.
”I takt med, at flere arbejder hjemme, kommer der et øget fokus på hjemmekontor-segmentet, og jeg tror, at det professionelle kontor i fremtiden vil blive tænkt meget mere ind i hjemmet. Der skal skabes funktionelle, professionelle og æstetisk smukke hjemmekontorer med kontorartikler og kontormøbler, der kan ”tåle” et Zoom-møde, og hvor man kan arbejde effektivt uden at blive forstyrret af børn med videre”.
Sidst men ikke mindst, mener Mads også, at corona vil have en indflydelse på den måde, vi indretter vores arbejdspladser på i virksomhederne. Store åbne kontorer, hvor man sidder tæt på kollegaerne, duer ikke i fremtiden. Vi vil se mere lukkede kontorrum, hvor folk kan opholde sig trygt og forsvarligt. Og de skal selvfølgelig også indrettes, så for design- og interiørbranchen handler det mest af alt om at se mulighederne”, slutter Mads Arlien-Søborg.