Canadisk blod i årerne og dansk design ud til fingerspidserne
Designeren Francis Cayouette er født og opvokset i Canada. I 1999 valgte han sammen med sin danske kone at flytte til Danmark, hvor han i en årrække har designet funktionelle og æstetiske produkter fra sit designstudie i indre by.
Om Francis Cayouette:
Francis Cayouette er født i Canada i 1969 og kom til Danmark i 1999. Han har en bachelor i industrielt design fra Université de Montréal, og arbejdede på en canadisk tegnestue i otte år, inden turen gik til Danmark.
Privat er Francis Cayouette gift med Anne Marie Raaschou-Nielsen, og sammen har de to børn: En søn på 17 år og en datter på 14. De bor i Hørsholm, mens deres tegnestue Unit 10 Design ligger i centrum af København.
Francis Cayouette har designet dansk i 16 år. Hans rejse over Atlanten mod den designpofil, han har i dag, har krævet hårdt arbejde og ikke mindst en god portion tålmodighed. Nu kan han blandt andet bryste sig af at arbejde sammen med virksomheder som Stelton, Normann Copenhagen og IKEA, og selvom hans oprindelse er canadisk, skriger hans designs af dansk enkelthed og funktionalitet. Hans designs hitter, og der nye på vej, afslører han.
Fra Canada til Danmark
Som 13-årig flyttede Francis Cayouette sammen med sin familie fra en lille by tæt på Montreal ind til selve Montreal. Senere tog han uddannelsen som industriel designer fra Université de Montréal, hvor han også mødte sin kone Anne Marie Raaschou-Nielsen, som var på udveksling. Og det skulle vise sig at blive begyndelsen på hans karriere som dansk designer.
Efter vi havde fået vores søn Joakim i 1998 tænkte vi, at det kunne være spændende at tage til Danmark og være i et stykke tid. Vi tænkte, at det kunne være en slags orlov, hvor vi samtidig kunne prøve nogle nye ting af. Men vi havde ikke de store planer for, at vi skulle flytte hertil for good, lyder det fra den canadisk-danske designer med det franskklingende navn.
Parret kom ifølge Francis Cayouette til Danmark uden de store forventninger. Men tingene tog form, og det var Anne Marie Raaschou-Nielsens far, Jørgen Raaschou-Nielsen, i høj grad medvirkende til.
Min svigerfar, Anne Maries far, er arkitekt og har en tegnestue i København. Han tilbød os et lokale på sin tegnestue, hvor vi kunne gå i kast med nogle designprojekter. På den måde havde vi noget at leve af, og det var således den aftale, der gjorde, at vi kom godt fra start.
Efter et par måneder stiftede parret designstudiet Unit 10 Design i de selvsamme lokaler, et stykke tid blev til mange år, og studiet eksisterer stadig den dag i dag. 16 år efter.
Nyt land, nyt sprog, nye opgaver
Den nye tilværelse som designer i Danmark bød på flere udfordringer og læringsprocesser for Francis Cayouette. Han skulle lære sproget og lære at være dansk. Og så var der naturligvis hele humlen med at starte som selvstændig designer.
At starte som ny designer er ikke nemt. Man skal vise, at man kan, og hvad man kan. Det kræver en vis mængde tålmodighed, og man skal arbejde ret hårdt og arbejde ret meget. Jeg vidste også, at en af udfordringerne var, at jeg skulle overbevise om, at jeg som canadier kunne lave design med respekt for den danske designtradition. Og måske skal man lige give en tand mere, når man ikke kommer herfra. Det var jeg klar over fra start, lyder det fra Francis Cayouette om den spæde opstart. Og han fortsætter:
Det tager tid at skabe et netværk og opsøge nye kontakter, som man kan arbejde sammen med. Men jeg havde besluttet mig for, at hvis jeg skulle gøre det, skulle jeg gøre det hele vejen. Vi fik kontakt til nogle firmaer og fik nogle småopgaver i hus, og det var så at sige starten på det hele.
Ifølge den efterhånden garvede designer handler det om at give lidt ekstra i opstartsfasen. Han fortæller også, at enhver præsentation, han lavede i starten, skulle være helt perfekt.
Jeg ville gerne have, at alle mine præsentationer var overbevisende fra første øjekast. Og når jeg kom med en idé, skulle den kunne snakke for sig selv.
<p>At starte som ny designer er ikke nemt. Man skal vise, at man kan, og hvad man kan.</p>
Francis Cayouette
Dansk design i Kronprinsessegade nr. 10
I indre by, nærmere bestemt Kronprinsessegade nr. 10, 1306 København, ligger parrets designstudie Unit 10 Design. Francis Cayouette og Anne Marie Raaschou-Nielsen driver studiet sammen igen, efter Anne Marie i en årrække har haft arbejde som Creative Manager hos henholdsvis Normann Copenhagen og Stelton. Men hun er således tilbage, hvor det hele startede.
Inden for Unit 10 Designs fire vægge designes danske produkter i lange baner. Og dansk design har, trods Francis Cayouettes oprindelse, aldrig været et helt ukendt område.
Vi kom til Danmark på et tidspunkt, hvor dansk design var ved at blive populært igen. Jeg havde i forvejen et godt kendskab til det mere klassiske danske design, som indeholder mange fascinerende enkeltdesign. Min far var nemlig arkitekt, og jeg er vokset op i et hjem, hvor mange danske design var en del af indretningen. Den måde, man i Skandinavien har tradition for at arbejde med materialer på, var og er jeg meget fascineret af. Jeg har altid været meget begejstret for den forståelse, man i Danmark har for design. Alle forstår, hvad design handler om, fortæller Francis Cayouette.
Når man spørger ind til det canadiske islæt i Francis Cayouettes design, lyder svaret, at han har fået visse elementer med fra den canadiske måde at designe på. Dette gælder særligt funktionalitet og materialevalg:
Det er svært at forklare, hvad canadisk design egentlig er. Canadisk design har ikke så stærk en identitet som dansk design, men er til gengæld meget innovativ. Det, jeg har fået med mig fra min tid som designer i Canada, er, at funktionen ofte har førsteprioritet, og at designet skal udtænkes herfra. Det gælder samtidig om at udnytte materialerne bedst muligt og i det hele taget tænke innovativt, hvad angår nye materialer og materialevalg. Det har været en god ting at have med i bagagen, da jeg startede med at designe dansk, lyder det.
Dansk design har altid inspireret den 46-årige designer, og noget af det vigtigste for ham er, når det funktionelle er i balance med det æstetiske, samt når produkterne afspejler en vis klarhed.
Inspiration er en tilstand
Francis Cayouette arbejder, som tidligere nævnt, sammen med firmaer som Stelton, Normann Copenhagen og IKEA. Ofte får han et brief fra virksomheden samt en god snak om, hvad de har brug for og ønsker af ham.
Jeg spørger ind til, hvad de forventer af designet, og hvad de præcist leder efter. Og så er det rigtig godt at sætte nogle rammer. Det er desuden nødvendigt med en god dialog i starten, så jeg kan målrette mine designforslag bedst muligt.
Derudover går han til enhver opgave med forestillingen om, at design skal kunne produceres, det er jo ikke det samme som kunst, hvor man kan bestemme alt selv. Produkterne skal jo spille sammen med producenten og udtænkes inden for de rammer, producenten stiller, mener han.
Når Francis Cayouette går i gang med en designproces, handler det i første fase om inspiration, og den kommer normalt helt af sig selv.
Inspiration er som en tilstand. Jeg prøver at få mig selv over i denne her tilstand, hvor jeg er klar til at komme i gang og få en masse gode ideer.
Og ideerne og inspirationen kan komme mange steder fra også når man mindst venter det.
Jeg kan blive inspireret, når jeg for eksempel er ude at rejse, når jeg går en tur, eller når jeg ser en udstilling. Man bliver faktisk hele tiden inspireret. Jeg tror, at man skal være åben over for muligheder. Og så popper de ofte op, når man mindst forventer det, forklarer han.
Det er særdeles vigtigt for Francis Cayouette, at hans produkter er funktionelle. Og det kræver, at man arbejder meget med detaljerne. Er en enkelt, lille detalje ikke lige i øjet, ser man det med det samme, mener han.
Derfor prøver jeg at få detaljerne til at passe sammen, så de ikke forstyrrer. Det skal være så perfekt som overhovedet muligt. Og så skal produkterne ikke bare være kedeligt funktionelle. Jeg går meget op i, at folk opnår en følelse i kroppen, når de ser mine produkter, og de må gerne have et lille tvist. Der skal være en vis begejstring, og man skal kunne mærke, at der står en bag, som har tænkt på selv den mindste detalje, forklarer han eftertænksomt.
<p>Jeg har altid været meget begejstret for den forståelse, man i Danmark har for design. Alle forstår simpelthen, hvad det handler om.</p>
Francis Cayouette
Varierende produktkategorier
For Francis Cayouette er der stort set ikke den produktkategori, han ikke bevæger sig ud i.
Jeg kan godt lide variationer, og varierende produktkategorier gør mit arbejde spændende og udfordrende, hvilket jeg holder meget af. Det er nemmere at blive inspireret, når det er noget, man aldrig har lavet før, fortæller han.
Som ekstern designer for IKEA har han bl.a. designet udendørsmøbler, som lanceres til februar, og han har været en del af et designteam, som har udviklet Lattjo: en kostume- og legetøjskollektion, som netop er kommet i butikkerne. Derudover har han for nyligt designet lamper for det nye, danske lampefirma Watt A Lamp, og så er der selvfølgelig den prisvindende Theo-serie, som er designet for Stelton.
Theo-serien er skabt på baggrund af et brief fra Stelton, som gik på, at de gerne ville have en ny te-serie. Francis Cayouette var netop vendt hjem fra en rejse til Kina, og det havde stor betydning for udformningen af Theo.
Når jeg er i Kina, synes jeg, at det er sjovt at gå rundt i de mange små te-butikker. Der er et omfattende ritual omkring te i Kina, og det var til stor inspiration for mig, da jeg skulle designe Theo. I Kina bruger de også ofte små støbejernstekander, og da jeg så dem, formede der sig en idé i mit hoved. Da jeg kom tilbage, begyndte jeg så at skitse på Theo ud fra en blanding af de forskellige indtryk, jeg havde fået i Kina, kombineret med den skandinaviske designtradition, forklarer han om Theos tilblivelse.
Støbejernsmaterialet er dog meget tungt og ikke velegnet til en stor tekande. Derfor begyndte Francis Cayouette at arbejde med materialet stoneware, som har den samme grove overflade som støbejern. For at bløde det lidt rustikke look op, valgte han at tilføje greb og låg i træ, som gav en god kontrast til det sorte.
På den måde kom Theo til verden: et gennemført Stelton-produkt, som er moderne og enkelt på én og samme tid. Sidenhen er der kommet blandt andet krus og en slow brew kaffebrygger til serien, og Theos far, Francis Cayouette, løfter sløret for, at der i løbet af 2016 kommer mere nyt.
Francis Cayouette er da også blevet belønnet for sit arbejde med den populære Theo-serie. Serien har nemlig vundet en IF Design Award, og det er ikke den eneste pris, den dygtige designer kan glæde sig over.
Vandkaraflen Cool-It, som jeg designede for RIG-TIG by Stelton, har vundet en IF Gold Award. Det er med andre ord best of the best, så det kan jeg nok godt tillade mig at være lidt stolt af. Flere af mine designs for Normann Copenhagen er ligeledes blevet præmieret. For eksempel modtog lysestagerne Heima i 2010 en IF Design Award, og knivserien Normann Knives modtog i 2007 en Red Dot Award. Det er altid rart at blive anerkendt på den måde, siger han.
Mange designbolde i luften
I sit studie i Kronprinsessegade har Francis Cayouette gang i mange designprojekter.
Jeg arbejder i øjeblikket på nye designs inden for flere forskellige kategorier som belysning, møbel og houseware. Derudover har vi på tegnestuen nogle indretningsprojekter kørende, hvor jeg arbejder på designdelen.
Blandingen af at arbejde sammen med et stort firma som IKEA og mindre firmaer som Watt A Lamp falder i god jord hos Francis Cayouette.
Jeg har lavet en del for IKEA efterhånden. Det er meget varierede typer af opgaver, og jeg synes, at det er både spændende, udfordrende og sjovt. Jeg kan rigtig godt lide kombinationen med at arbejde sammen med firmaer af forskellige størrelser. Ikke to samarbejder er ens, og det er meget inspirerende.
Designstudiet i København er desuden en god platform for designeren. Han nyder at have et sted, hvor han kan fordybe sig i sine opgaver, men han er heller ikke afvisende over for idéen om på et tidspunkt at have bopæl og tegnestue i ét.
Vi har ofte talt om at flytte ind til byen og lave en kombineret bolig og tegnestue i et byhus, men samtidig er det rart at have tingene adskilt. Når jeg er på arbejde, arbejder jeg, runder den flittige designer med de canadiske rødder af.