Broste Copenhagen: Et interiørhus med bæredygtige ambitioner
”Vi har bevæget os fra at være en lysgrossist til at være et interiørhus”. Det fortæller adm. direktør i Broste Copenhagen, Kim Larsen. Hans vision for virksomheden er vækst, og ikke mindst et samspil mellem godt design og bæredygtighed sammen med Broste Copenhagen DNA.
“Vi er et interiørhus med fokus på helheden. Det vil sige, vores kollektion rummer alt inden for design og indretning; fra service og bestik til vaser og belysning og møbler”. Det fortæller adm. direktør i Broste Copenhagen, Kim Larsen.
Vi sidder faktisk midt i det smukke univers, som Broste Copenhagen har skabt igennem de senere år – i en fantastisk lejlighed på Amaliegade, hvor Broste for nylig præsenterede kollektionen til efteråret og vinteren for pressen.
Her findes det mest fantastiske, smukt dækkede bord i spisestuen, stuerne er indrettet i den skandinaviske enkle stil men med et tvist af noget internationalt og det, Kim Larsen kalder Broste Copenhagen DNA. Sengen i soveværelset står med sengetæppe og puder i smukke douce nuancer og taktile materialer, og overalt ses søde, sjove spændende vaser, krukker og kurve, der slår tonen an i det skandinaviske udtryk. Selv køkkenet har Broste Copenhagen indrettet med glas, karafler, krukker, salt- og pebersæt og fade fra kollektionen.
Så hele den smukke lejlighed er gennemsyret af Broste Copenhagen ånden, og det er netop den, Kim Larsen mener, er så utroligt vigtig for virksomhedens videre udvikling.
”Da jeg kom til for 11 år siden, var det stearinlys, det handlende om. 70 pct. af vores salg lå faktisk på stearinlys – de resterende 30 pct. på lysrelaterede produkter som lysestager med videre”, fortæller Kim. Hans langsigtede mål dengang var at skabe et interiørhus, og det mål er nået i dag.
”Vi har bevæget os fra at være en lysgrossist til at være et interiørhus”. Og siden den beslutning blev taget, er Broste Copenhagen vokset med godt 7 pct. hvert år de seneste 7 år. ”Det er organisk vækst, så det er vi meget godt tilfredse med”, lyder det.
Broste Copenhagen er på godt 50 markeder, hvoraf 10 er fokusmarkeder, og nærmarkederne; Danmark, Sverige og Norge tegner sig for godt en tredjedel af omsætningen. Tyskland og England er ligeledes store markeder for Broste Copenhagen, og Kim Larsen fortæller, at man primært satser på de europæiske markeder. ”De ligger jo lige til højrebenet. Men kommer der butikker, der gerne vil købe vores varer andre steder fra – og som passer til vores brand - siger vi naturligvis ikke nej”.
Møbler er blevet en betydelig kategori
I løbet af de senere år er møbler blevet en betydelig kategori for Broste Copenhagen. ”Tidligere havde vi småmøbler i kollektionen, men nu har vi faktisk en del polstermøbler; sofaer og stole, borde, reoler m.v.”, fortæller Kim og tilføjer at en af grundene til, at man er gået ind i møbelsegmentet, faktisk har været en kunde- og presseefterspørgsel.
”Vi oplevede, at vi, når vi stylede billeder, fik mange henvendelser på de møbler, vi havde valgt til billederne. Derfor besluttede vi, at vi lige så godt kunne lave vores egne, og de er blevet rigtig fint modtaget både af butikkerne og af forbrugerne”.
En anden ny kategori for Broste Copenhagen er tableware, og Kim fortæller, at Broste Copenhagens stel, bestik og glas på kort tid er blevet blandt de mest sælgende. ”Vi har været så heldige, at flere cateringvirksomheder, hoteller og restauranter har taget vores tableware ind, og det betyder naturligvis meget”. At kategorien vil blive videreudviklet, er der ingen tvivl om, og det samme gælder, at den vil blive suppleret af flere produkter til køkkenet.
Designteam holder den røde tråd
Til at fastholde den røde tråd og den nordiske fornemmelse samt selvfølgelig skabe nye produkter og sikre, at pris og kvalitet hænger sammen, har Broste Copenhagen et designteam, ligesom man benytter eksterne designere. ”Vi arbejder for en stor dels vedkommende med et fast sortiment. Således er 65 pct. af kollektionen NOS-varer, mens 35 pct. er produkter, der matcher tiden og tendenserne”, forklarer Kim. Han mener, det er vigtigt, at man sørger for at designe i en stil og i en kvalitet, så man kommer ud over køb-og-smid-væk problematikken.
Broste Copenhagens designmæssige udvikling har en stor del af æren for den succes, virksomheden har, og han fortæller, at man har arbejdet benhårdt på at differentiere sig fra andre og skabe sit eget DNA. ”Og vi arbejder hele tiden på at blive bedre, for det er vigtigt at have et stærkt brand, hvis man vil gøre sig gældende i fremtiden”. En anden mere ”kedelig”, men nok lige så vigtig årsag til væksten, mener Kim Larsen også, er Broste Copenhagens gode leveringsevne. ”Logistik er et vigtig parameter i dag, og vi har vores lager ved virksomhedens hovedkontor i Hvidovre, så vi hurtigt kan hjælpe vores forhandlere med varer”.
Broste Copenhagen arbejder for miljøet
Bæredygtighed betyder meget for Broste Copenhagen, faktisk mener Kim Larsen, at bæredygtighed i kombination med et godt brand er altafgørende. Derfor har man også tilsluttet sig UN Global Compact, og ansvarlighed i forhold til såvel områder som børnearbejde og fair forhold for de mennesker, der arbejder på de fabrikker, hvor produkterne fremstilles, går hånd-i-hånd med ansvarlighed for miljøet. Det være sig at bruge så lidt strøm som muligt, at have en vandstation på kontoret fremfor at bruge vandflasker, og at alle kataloger er CO2-neutrale og Svanemærkede og fremstillet af FSC certificeret papir.
”Jeg tror på, man er nødt til at gå den bæredygtige vej også i sin fremtidige forretningsplan. Dels skal vi minimere svineriet på vores jord, og dels er det ved at være et kundekrav ikke mindst fra de unge generationer. Er man ikke bæredygtig, bliver man valgt fra”.
Fremtiden tegner lyst
Kim Larsen slår fast, at man har en række nye ting i støbeskeen til fremtiden, og han mener klart, virksomheden er på rette vej med et medarbejderteam, han er stolt af.
”Da jeg kom til, havde Broste Copenhagen et dundrende underskud. Nu giver vi overskud, og målet for det næste år, er at øge det overskud med 10 pct.”
Et nyt website er også undervejs – også til brug for forhandlere. ”Det gør kontakten mellem os og forhandlerne mere fleksibel og dynamisk. Herudover satser vi naturligvis også på de sociale medier, for der er ingen tvivl om, at man fremadrettet er nødt til også at have den direkte forbrugerkontakt”, mener Kim.
Han ser kollektionen blive udbygget med nye kategorier, ligesom de kategorier, man har i dag, vil blive udbygget. Nye markeder ser han også som en del af fremtiden, og så vil der også fremadrettet blive satset på de skandinaviske markeder.
”Vi har engagerede agenter i Norge og Sverige, som kender markedet og som kender kunderne. Begge markeder er vokset de senere år, og den udvikling vil fortsætte. Det går godt for nordisk design, og når de enkle linjer krydres med bæredygtighed som en naturlig del af brandet, så der er lagt op til en succes”, slutter Kim Larsen.