Brancheprofilen: Pernille Folcarelli har fokus på det nære

Hos Pernille Folcarelli handler det om naturens mangfoldighed, ro og evne til at overraske og inspirere os. Udgangspunkter, der gennemsyrer alt hun laver og senest i en ny sengetøjskollektion designet i samarbejde med interiørvirksomheden Södahl. For som hun selv siger: “Naturen går aldrig af mode”.

Kan du fortælle lidt om din virksomhed Pernille Folcarelli, og hvad drivkraften bag grundlæggelsen var tilbage i 2013? 

Jeg har altid haft en indgående interesse for at bringe naturen og dens helt specielle evne til at skabe ro og glæde ind i hjemmet. Dengang arbejdede jeg som freelancedesigner og trykte grafiske naturmotiver i min fritid, men tænkte  på et tidspunkt; at nu må det briste eller bære. Jeg har fra starten besluttet, at jeg er en enkeltmandsvirksomhed, der indgår designsamarbejder med andre firmaer  om at skabe  unikke naturtryk på forskellige medier.

Du har blandt andet samarbejdet med Södahl, der har netop lanceret sengetøjskollektionen Bedtime Botanical, som du har designet. Hvordan kom det samarbejde i stand? 

Det begyndte egentlig med, at jeg gik med nogle idéer, som jeg synes kunne være spændende at afprøve. Soveværelset bliver  et stadig vigtigere rum i en hverdag, der bliver mere og mere hektisk, og her har naturen særligt sin berettigelse, netop fordi den giver en atmosfære af tryghed og stilhed. Sengetøj er derfor en naturlig forlængelse af mit arbejde med naturens formsprog, og samarbejdet med Södahl passede som fod i hose. 

Hvad er tankerne bag de to motiver, du har designet for Södahl?

Det hele handlede om at få en naturlig lethed ind i soveværelset, og her er der noget ved græsset, som er elegant, let og luftigt – et stykke natur, jeg mener, er oplagt at tage med indenfor. Det grønne og det stråfarvede, gyldne motiv giver en unik, poetisk følelse af varme og ro og passer godt ind med andre naturmaterialer, som er meget in for tiden. 

Hvad giver dit fokus på den lokale natur og botanik dine egne kollektioner? 

Jeg kan godt lide at gå ud i grøftekanten og finde planter og blomster, som man nødvendigvis ikke lægger mærke til i forbifarten. Men lige så snart man ser nærmere på detaljerne, åbner der sig en helt ny verden. Man bliver pludselig opmærksom på den nære natur og på glæden ved at samle noget smukt lige ude foran hoveddøren - selv i en ukrudtsplante kan der ligge en enorm skønhed, hvis man bare kigger efter. Det er det, jeg gerne vil give videre med mit arbejde.

Du har også selv lige lanceret to plakat-kollektioner Floating Flowers og Nordic Classics. Kan du fortælle lidt om, hvad inspirationen er bag dem?

Der har jeg netop taget udgangspunkt i botanik fra min egen have. Det er her, jeg har tilbragt mest tid under det seneste års begivenheder. Floating Flowers har fået sit navn, gennem den måde jeg har trykt motiverne på. Jeg har nemlig eksperimenteret med en ny trykteknik, der udvinder blomsternes egne farver. Teknikken giver et flydende, vandigt og abstrakt formsprog, som jeg synes giver et fint, feminint strejf. Naturen går aldrig af mode, og jeg mener, at vi har brug for den mere end nogensinde. Især under coronakrisen er den lokale natur blevet genopdaget. Og det er især opdagelsen af haven som tilflugtssted, der har været inspirationen bag Nordic Classics. I kollektion har jeg trykt hyld, syren, elm og røllike, nogle af mine egne botaniske favoritter, fordi de genkalder nostalgiske minder og stunder udenfor.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023