Brancheprofilen: Pernille Folcarelli har fokus på det nære
Hos Pernille Folcarelli handler det om naturens mangfoldighed, ro og evne til at overraske og inspirere os. Udgangspunkter, der gennemsyrer alt hun laver og senest i en ny sengetøjskollektion designet i samarbejde med interiørvirksomheden Södahl. For som hun selv siger: “Naturen går aldrig af mode”.
Kan du fortælle lidt om din virksomhed Pernille Folcarelli, og hvad drivkraften bag grundlæggelsen var tilbage i 2013?
Jeg har altid haft en indgående interesse for at bringe naturen og dens helt specielle evne til at skabe ro og glæde ind i hjemmet. Dengang arbejdede jeg som freelancedesigner og trykte grafiske naturmotiver i min fritid, men tænkte på et tidspunkt; at nu må det briste eller bære. Jeg har fra starten besluttet, at jeg er en enkeltmandsvirksomhed, der indgår designsamarbejder med andre firmaer om at skabe unikke naturtryk på forskellige medier.
Du har blandt andet samarbejdet med Södahl, der har netop lanceret sengetøjskollektionen Bedtime Botanical, som du har designet. Hvordan kom det samarbejde i stand?
Det begyndte egentlig med, at jeg gik med nogle idéer, som jeg synes kunne være spændende at afprøve. Soveværelset bliver et stadig vigtigere rum i en hverdag, der bliver mere og mere hektisk, og her har naturen særligt sin berettigelse, netop fordi den giver en atmosfære af tryghed og stilhed. Sengetøj er derfor en naturlig forlængelse af mit arbejde med naturens formsprog, og samarbejdet med Södahl passede som fod i hose.
Hvad er tankerne bag de to motiver, du har designet for Södahl?
Det hele handlede om at få en naturlig lethed ind i soveværelset, og her er der noget ved græsset, som er elegant, let og luftigt – et stykke natur, jeg mener, er oplagt at tage med indenfor. Det grønne og det stråfarvede, gyldne motiv giver en unik, poetisk følelse af varme og ro og passer godt ind med andre naturmaterialer, som er meget in for tiden.
Hvad giver dit fokus på den lokale natur og botanik dine egne kollektioner?
Jeg kan godt lide at gå ud i grøftekanten og finde planter og blomster, som man nødvendigvis ikke lægger mærke til i forbifarten. Men lige så snart man ser nærmere på detaljerne, åbner der sig en helt ny verden. Man bliver pludselig opmærksom på den nære natur og på glæden ved at samle noget smukt lige ude foran hoveddøren - selv i en ukrudtsplante kan der ligge en enorm skønhed, hvis man bare kigger efter. Det er det, jeg gerne vil give videre med mit arbejde.
Du har også selv lige lanceret to plakat-kollektioner Floating Flowers og Nordic Classics. Kan du fortælle lidt om, hvad inspirationen er bag dem?
Der har jeg netop taget udgangspunkt i botanik fra min egen have. Det er her, jeg har tilbragt mest tid under det seneste års begivenheder. Floating Flowers har fået sit navn, gennem den måde jeg har trykt motiverne på. Jeg har nemlig eksperimenteret med en ny trykteknik, der udvinder blomsternes egne farver. Teknikken giver et flydende, vandigt og abstrakt formsprog, som jeg synes giver et fint, feminint strejf. Naturen går aldrig af mode, og jeg mener, at vi har brug for den mere end nogensinde. Især under coronakrisen er den lokale natur blevet genopdaget. Og det er især opdagelsen af haven som tilflugtssted, der har været inspirationen bag Nordic Classics. I kollektion har jeg trykt hyld, syren, elm og røllike, nogle af mine egne botaniske favoritter, fordi de genkalder nostalgiske minder og stunder udenfor.