Brancheprofilen: Nyfortolkning af en glemt produktkategori
I jagten på en smagfuld bryllupsgave, der både var brugbar og ligeledes pæn nok til at have stående fremme, opdagede Mikael Skjoldager et hul i markedet for æstetiske lightere. Det blev startskuddet til firmaet mignis, hvor Mikael sammen med designduoen Mencke&Vagnby har nyfortolket et gammelt kendt produkt som bordlighteren.
Kan du kort beskrive, hvad dit arbejde går ud på, og hvad der er det bedste ved dit job?
Mit primære arbejde er produktudvikling, derudover er det sammen med agenter og salgskoordinator at følge op på salget og kunderne. Jeg har altid haft en interesse for design og interiør, og med mignis har jeg kunne kombinere dette med mit iværksættergen – at skabe noget nyt og spændende! Jeg holder meget af at tale med kunder og få dem til at se mulighederne og hjælpe dem til at få succes med vores produkter.
Hvad er historien bag mignis og idéen om at reintroducere en bordlighter?
Brugen af bordlightere går helt tilbage til 1910, men inspirationen til mignis kommer fra Dieter Rams’ bordlighter fra 1968. Ideen var at lave en nyfortolkning af denne gamle bordlighter i et moderne dansk design, som imødekommer forbrugerens behov i det 21. århundrede – at antænde levende lys, pejs eller grill. Meget ofte er vi trætte af billige og kedelige lightere, som ikke dur og som bliver gemt væk, for ikke at ødelægge æstetikken. Resultatet er, at vi ikke kan huske, hvor vi sidst har lagt dem. mignis løser denne problemstilling i sin funktion som interiørprodukt med det formål at stå fremme og være et dekorativt og funktionelt element i boligen lige som en vase eller lysestage.
Tanken bag mignis er også at tilbyde langtidsholdbar kvalitet i et tidløst design, et produkt, som kan genopfyldes igen og igen, repareres og derfor skaber genbrugsglæde og vedvarende værdi. Dette kalder vi bæredygtig kvalitet.
Hvordan er det gået, og hvilken respons har I modtaget?
Vi har vækstet næsten 100% i 2019, hvilket bekræfter vores berettigelse, og at forbrugerne tager godt imod vores produkter. Når vi fortæller vores historie, og folk får vores bordlightere i hånden, så kommenterer de straks på den høje brugsværdi og lækkerheden i vores design, kvalitet og funktion. Og de siger, de også er blevet trætte af plastiklightere, man køber og smider væk igen.
Desværre har ikke alle butikker forstået potentialet endnu, selvom de sælger og markedsfører masser af lysestager, stearinlys og duftlys, som jo alle skal tændes. De misser virkelig et oplagt tillægssalg, som de nemt kunne få med - eller muligheden for at tilbyde en ny, spændende og relevant gaveartikel, som folk ikke har fået før. Jeg tror indkøberne snart forstår potentialet og begynder at disponere derefter.
Har I nogle spændende nyheder i støbeskeen?
mignis er et nichebrand, som sætter nye standarder i lighterkategorien ved at stille krav til design, funktion og kvalitet. Vi stræber efter innovation og ønsker at designe og udvikle produkter til mennesker, som afspejler deres livsstil i boligen. Derfor er vores ambition at være ”first movers” og bedst i nyfortolkningen af denne glemte produktkategori.
Vi vil løbende produktudvikle som i 2019, hvor vi præsenterede tre nye produkter samt en ny farve. I 2020 præsenterer vi igen to nye produkter, og i 2021 kommer vi med et ”Wild Card”, som er meget anderledes, end hvad man kender til i dag.
Om Mikael Skjoldager
Stilling:
Grundlægger og ejer af mignis
uddannelse:
Handelsfachwirt via IHK i Tyskland
tidligere jobs:
Har arbejdet 15 år i møbelbranchen og senere i design & interiørbranchen, som Regional Manager samt som direktør og partner. Har drevet egen virksomhed siden 2010.