Brancheprofilen: Det er altid jul bag kulissen

Julehandlen er sat i gang, men hvad er det for et arbejde, der ligger forud for, at butikkerne glimter lige så flot og smukt som julepynten? Designbase har talt med Carina Lubbe Axelsen fra Sinnerups marketingafdeling om arbejdet op til juleperioden, og hvilke juletrends man kan opleve i deres butikker.

Carina Lubbe Axelsen..

Hvad gør I særligt i Sinnerup for at klargøre til julehandlen 2017?

I marketing arbejder vi tæt sammen med indkøberne og inddrages ofte allerede i processen når de første ideer og tanker til den kommende jul starter i januar. At være med hele vejen giver naturligvis et godt udgangspunkt når tankerne skal omsættes i billeder.  Selvom det på en eller anden måde altid er jul ”bag kulissen” kan det godt være lidt vanskeligt at finde julestemningen frem i juni når de første prøver lander, men lidt julemusik plejer at hjælpe på det. 

Hvilke trends fra julen 2017 kan man møde i Sinnerup?

Generelt er der flere og mørkere farver i spil end de tidligere år. Hvilket i øvrigt er en gennemgående tendens i hele butikken fra mode-, trend- til møbelafdelingen. Vi ser mørkere træsorter, masser af velour og guld. Det er skønt med en større farvepalet, som også gør det lettere at skabe den hyggelige stemning, vi alle forbinder med julen.

Som udgangspunkt har vi inddelt julen i tre farveuniverser:

”Klassisk jul” – røde nuancer helt fra støvet pudder til dyb rød blandet med guld 

”Natur” – grønne og brune toner i kombination med genbrugstræ 

”Nordisk” – et mere stilrent tema med sorte og hvide toner blødt op med lyst træ og varme brune nuancer.

I år har vi i valg at flette en masse regulære varer ind i juletemaerne, for at give en fornemmelse af ”jul i hele hjemmet”.  

Hvilken udvikling har julehandlen været igennem de senere år?

November er gået frem på salg og december lidt tilbage qua Black Friday. Hvor det tidligere var sådan at alle nyheder skulle lande på én gang, når årets store julekatalog kom på gaden, så er nyheds-flowet af varer nu spredt mere ud over hele juleperioden. De sociale medier og vores website spiller derfor en naturlig større rolle i nyhedsstrømmen til vores kunder.

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Sinnerup er en kæde, men ikke mere end at der er utrolig meget spillerum for den enkelte medarbejder – til enten at skabe den bedste butik i deres lokalområde, eller for mit vedkommende præge det visuelle univers. Vi arbejder alle ud fra en fælles markedsføringsplan og grundidé om, hvordan vi håndterer sortimentet, men vi taler meget sammen på kryds og tværs af alle funktioner, og er meget åbne over for hinandens ideer og behov. Hos os er der ikke langt fra ide til handling. Så indlevelse fra medarbejderne er en af grundstenene i udviklingen af vores butikker – og markedsføringen afspejler naturligvis denne udvikling.  

Om Carina Lubbe Axelsen

Stilling: 
Head of Graphic design
 
Uddannelse: 
Grafisk designer fra Højer – Design Seminarium
 
Tidligere jobs: 
Ansat som grafisk designer på den tyske tegnestue Braasch og reklamebureauet Hoch2

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023