Brancheprofilen: Det er altid jul bag kulissen

Julehandlen er sat i gang, men hvad er det for et arbejde, der ligger forud for, at butikkerne glimter lige så flot og smukt som julepynten? Designbase har talt med Carina Lubbe Axelsen fra Sinnerups marketingafdeling om arbejdet op til juleperioden, og hvilke juletrends man kan opleve i deres butikker.

Carina Lubbe Axelsen..

Hvad gør I særligt i Sinnerup for at klargøre til julehandlen 2017?

I marketing arbejder vi tæt sammen med indkøberne og inddrages ofte allerede i processen når de første ideer og tanker til den kommende jul starter i januar. At være med hele vejen giver naturligvis et godt udgangspunkt når tankerne skal omsættes i billeder.  Selvom det på en eller anden måde altid er jul ”bag kulissen” kan det godt være lidt vanskeligt at finde julestemningen frem i juni når de første prøver lander, men lidt julemusik plejer at hjælpe på det. 

Hvilke trends fra julen 2017 kan man møde i Sinnerup?

Generelt er der flere og mørkere farver i spil end de tidligere år. Hvilket i øvrigt er en gennemgående tendens i hele butikken fra mode-, trend- til møbelafdelingen. Vi ser mørkere træsorter, masser af velour og guld. Det er skønt med en større farvepalet, som også gør det lettere at skabe den hyggelige stemning, vi alle forbinder med julen.

Som udgangspunkt har vi inddelt julen i tre farveuniverser:

”Klassisk jul” – røde nuancer helt fra støvet pudder til dyb rød blandet med guld 

”Natur” – grønne og brune toner i kombination med genbrugstræ 

”Nordisk” – et mere stilrent tema med sorte og hvide toner blødt op med lyst træ og varme brune nuancer.

I år har vi i valg at flette en masse regulære varer ind i juletemaerne, for at give en fornemmelse af ”jul i hele hjemmet”.  

Hvilken udvikling har julehandlen været igennem de senere år?

November er gået frem på salg og december lidt tilbage qua Black Friday. Hvor det tidligere var sådan at alle nyheder skulle lande på én gang, når årets store julekatalog kom på gaden, så er nyheds-flowet af varer nu spredt mere ud over hele juleperioden. De sociale medier og vores website spiller derfor en naturlig større rolle i nyhedsstrømmen til vores kunder.

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Sinnerup er en kæde, men ikke mere end at der er utrolig meget spillerum for den enkelte medarbejder – til enten at skabe den bedste butik i deres lokalområde, eller for mit vedkommende præge det visuelle univers. Vi arbejder alle ud fra en fælles markedsføringsplan og grundidé om, hvordan vi håndterer sortimentet, men vi taler meget sammen på kryds og tværs af alle funktioner, og er meget åbne over for hinandens ideer og behov. Hos os er der ikke langt fra ide til handling. Så indlevelse fra medarbejderne er en af grundstenene i udviklingen af vores butikker – og markedsføringen afspejler naturligvis denne udvikling.  

Om Carina Lubbe Axelsen

Stilling: 
Head of Graphic design
 
Uddannelse: 
Grafisk designer fra Højer – Design Seminarium
 
Tidligere jobs: 
Ansat som grafisk designer på den tyske tegnestue Braasch og reklamebureauet Hoch2

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023