Brancheprofilen: Den største digitale motorvej til forbrugere i Europa

Den aalborgensiske virksomhed SACKit har valgt at satse på Amazon i forhold til at øge et internationalt salg. Vi har taget en snak med CEO Kristoffer Glerup omkring denne beslutning og om, hvordan de ellers håndterer coronakrisen.

SACKit Kristoffer Glerup (tv.) sammen med managing director Peter Rasmussen..

Kan du kort beskrive, hvad dit arbejde går ud på, og hvad der er det bedste ved dit job?
Jeg sidder med en bred vifte af opgaver. Mit arbejde spænder fra udvikling af nye spændende produkter, marketing, strategi, salg og kundepleje til økonomi og kontrakter. Min passion ligger i produktudvikling, markedsføring og salg, så det er dér, jeg forsøger at målrette det meste af min tid.

Noget af det bedste ved mit arbejde er kunderelationer, som vi går meget op i hos SACKit. Herudover samarbejdet med ansatte, som brænder for vores arbejde og det fællesskab, som vi har skabt i SACKit – det er helt unikt!

Og så er der ingen tvivl om, at jeg motiveres af at se folk, som er glade for vores produkter. Vores mål er altid at skabe produkter, der er så fede, at vi selv gerne vil have dem, og at andre også gerne vil. Og det må vi sige, at vi er lykkedes med.

Hvordan er SACKit blevet præget af coronakrisen? Hvad har I været nødt til at gøre anderledes? 
Vi blev ret hurtigt påvirket af Coronakrisen, og vi har været nødt til at tænke anderledes i mange henseender. Vi har desværre afskediget fire medarbejdere, mens alle øvrige ansatte er gået ned i løn med op til 25 procent - som udgangspunkt for en tre-måneders periode.

Vi har selvfølgelig også omstruktureret vores arbejde ved at etablere hjemmekontorer og skabt nye rutiner med onlinemøder. Vi har haft et stort fokus på vores onlinesalg via egen hjemmeside. Det har heldigvis givet pote, og vi har haft et flot salg på webshoppen.

Coronakrisen kalder i høj grad på samfundsånd i forhold til at vi alle kan komme nogenlunde igennem den. Derfor indgik vi i SACKit et samarbejde med foreningen Aalborg City for at støtte handelslivet i Aalborg. Vi besluttede at forære alle kunder et gavekort til Aalborg City på 25 procent af det beløb, de handlede for hos os. Så for hver 1.000 kroner, man handlede for, fik man tilsendt et gavekortbevis på 250 kroner til brug i Aalborg Citys butikker.

Før coronakrisen valgte I at entrere med Amazon, kan du forklare lidt om baggrunden herfor?
Amazon er en kæmpe mulighed for en virksomhed som vores, fordi det er den største digitale motorvej til forbrugere i Europa, og – med tiden – også resten af verden. Vi har valgt at se på Amazon som en mulighed i stedet for en trussel.

Amazon er en e-handelsplatform som mange private forbrugere stoler på, og derfor er det nemmere for os at sælge vores produkter til nye kunder på Amazon. Her kan de nemlig se, hvordan andre personer rater vores produkter, og de ved, at de har gode vilkår, som sikrer en god og sikker købsoplevelse, når de handler hos Amazon.

Hvad er fordelene ved at være en del af Amazons platform?
Vi får adgang til en kæmpemæssig skare af forbrugere, som er på jagt efter produkter på en platform, som de kender. Dermed er det langt nemmere at sælge på denne platform frem for vores egen, når man snakker om helt nye kunder, som ikke kender SACKit-brandet i udlandet. Samtidig er det en forholdsvist intuitiv “seller central”, og deres supportsystem er faktisk også udmærket, når man tager størrelsen i betragtning.

Er der nogle ulemper?
Det er meget dyrt at sælge på Amazon. Kort sagt er det en kamp for at være synlig, sælge og skabe sig en fornuftigt indtjeningsgrundlag. At være god til annoncering på Amazon er et nøgleparameter, da det enten kan spise hele din indtjening eller generere hele din omsætning. Vi har så godt som ingen direkte kontakt til slutbrugerne, og det er en stor ulempe for os. Vi vil selvfølgelig gerne kunne blive ved med at kommunikere med dem efterfølgende, men det har Amazon sat sig tungt på for at sikre, at handlen forbliver på deres platform.

Om Kristoffer Glerup

Stilling: 
CEO i SAKCit

Uddannelse:  
Handelsskole, salgsuddannelse, iværksætteruddannelse med opstart af virksomheder helt tilbage fra teenageårene.

Tidligere jobs:
Iværksætter (selvstændig tidligere) bag virksomheder, der solgte solarier og fyrværkerivirksomheden Krudtkongen. Har også været hos Weber.

Relateret indhold

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023