Brancheprofilen: ”Alle får lov at arbejde selvstændigt og har et medansvar”
Efter flere år med butik som en del af en stor isenkræmmerkæde, valgte familien Krogh at gå solo med deres egne satsninger; to butikker og en webshop. Vi har taget en snak med Natasja Søndergaard (født Krogh) om skiftet, det at starte webshop i udlandet og om, hvordan det er, at arbejde tæt sammen med familie og kollegaer.
Hvad er det bedste ved dit job?
Det bedste ved mit job er de mennesker, jeg arbejder sammen med, min familie og mine kollegaer. Vi fungerer rigtig godt sammen og har gjort det i rigtig mange år. Så er det også selvstændigheden og ansvaret som medejer, som er super spændende. Ikke mindst det at købe varer ind og få lov at være omringet af alle de fede produkter, som vi køber og sælger hver dag.
I har tidligere været en del af en stor kæde. Hvad er fordelene ved at stå på egne ben?
At vi kan fokusere 100 % på KopK, og det som KopK står for. Vi kan udvikle vores forretning, den vej vi vil og gennem kontakten til vores kunder, kan vi sikre dem den oplevelse, som KopK er. Fordelene er også, at vi nu selv forhandler kontrakter med vores leverandører og skaber det sortiment, som passer til vores forretning og i fællesskab med leverandørerne finder de tilbud ,som er rigtige til os.
Og hvad er så ulemperne, hvis der er nogle?
Der er nok ikke rigtig nogen. Vi har mistet et par leverandører, men nye er kommet til, og det har været dejligt forfriskende.
I har webshop både i DK samt Sverige og Tyskland. Hvordan er det gået med at indtage det udenlandske marked?
Det er gået over al forventning, og vi er meget positive over den fremgang, vi har. Det har været et hårdt og dyrt arbejde, men vi er nået dertil nu, hvor det ser fornuftigt ud. Der er stadigvæk meget, vi skal gøre, men det er spændende, og man lærer en masse nyt om kunderne i Tyskland og Sverige, selvom de ikke er så meget anderledes end os i Danmark.
Hvad gør I særligt hos KopK for at være en god arbejdsplads for jeres ansatte?
Jeg ved ikke, om det er særligt, men hos KopK er vi jo ikke så stor en virksomhed, og derfor er alle en del af helheden i firmaet. Alle får lov til at arbejde selvstændigt, og alle har et medansvar og kan så vidt muligt selv planlægge deres dag. Vi er jo som en lille familie, vi har det godt i hinandens selskab, og vi har samme humor, det betyder rigtig meget.
Hvad gør I særligt hos KopK for at give kunderne en god oplevelse?
Vi gør alt for at vores webshop er overskuelig og nem at handle på, at vores kundeservice altid er klar, når kunderne er der, om det er i telefon, på mail eller i vores fysiske butikker, så yder vi vores bedste. Vi har meget stort fokus på vores kunder, de er de vigtigste og mine kollegaer og jeg taler hver dag om, hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Vi har lavet en kundeklub, men det er der jo snart mange, der har, så vi er i gang med noget nyt, men jeg vil ikke røbe det her.
Om Natasja Søndergaard
Stilling:
Medejer i KopK
Arbejdsopgaver:
Ansvar for medarbejdere, lager og indkøb
Uddannelse:
Salgsassistent indenfor isenkram, udlært i 2005