Bliv klar til Black Friday – også som B2B’er

Med tre måneder til Black Friday er det nu, du skal gøre dig klar. Dansk Erhverv har bedt to eksperter giver deres bedste bud på, hvordan man bedst bliver klar til de store salgsdage. Og Black Friday er også for B2B’erne.

Foto: 123RF.com

Stort set alle danskere kender Black Friday. Og rigtig mange af dem handler, når det store udsalg rammer Danmark – sidste år blev der omsat for knap fire milliarder kroner i forbindelse med Black Friday.

Konkurrencen om kunderne er stor på dagen, og et godt salg kræver god forberedelse. Derfor har Dansk Erhverv bedt to eksperter fortælle, hvordan man forbereder sig bedst muligt. Og da Black Friday også er for B2B’er, gælder rådene også dem

I år falder Black Friday den 29. november.

Tre gode råd om e-mailmarketing:
En vigtig del af forberedelsen til Black Friday er et godt e-mailmarketing-flow. Det ved Oliver Seiffiert stort set alt om. Han er medstifter og adm. direktør i e-mailmarketingbureauet Poetype.

Hans tre bedste råd i forbindelse med Black Friday lyder: 

Opret en VIP/Early Access liste. En af de mest effektive måder at skabe opmærksomhed omkring de kommende Black Friday-tilbud er ved at tilbyde en VIP eller Early Access liste. Denne tilgang fungerer ikke kun som en teaser, men skaber også en følelse af eksklusivitet og engagement blandt kunderne. Når folk tilmelder sig en sådan liste, bliver de opmærksomme på, at der er noget stort på vej, og det forpligter dem psykologisk til at følge op på dine tilbud, når dagen oprinder.

Ugerne op til vil folk også i stigende grad skifte mindset til at købe til Black Friday og ikke med det samme. Derfor oplever mange webshops en nedgang i omsætning, selvom trafikken ikke er ændret i samme omfang, da folk “researcher” op til BF.

Nedgangen i omsætningen er ikke mistet, men alene bare bundet til at ligge i BF-perioden. Er man smart, så udnytter man denne "søge/inspirationsfase" til at få så mange som muligt på VIP eller Early access-listen, for på den måde så udnytter man potentialet i perioden. Det betyder også, at man i lavere grad behøver at kæmpe for klienterne under BF, fordi man langt forud har fået dem committed til sin BF og endda på en kanal, hvor man selv har ejerskabet. Derfor kan det også være en måde at flytte mere omsætning fra ”paid” kanaler over til ”owned” media, så man ikke behøver at bruge store summer penge på ”spend” i den dyre periode.

”Vi har set strategien virke godt for flere af vores kunder, som har hævet indtjeningen under Black Friday. Derudover er indbakken et af de vigtigste steder for forbrugerne under Black Friday. Mange forbrugere ser aktivt efter tilbud fra de virksomheder, de er interesserede i - direkte i deres email-indbakke. Det står i kontrast til sociale medier, hvor feedet bestemmer, hvad brugerne ser”, lyder det fra Oliver Seiffiert.

Øg din Email volumen imens du varierer indholdet. Det er velkendt, at email-volumen stiger markant op til og under Black Friday, og forbrugerne er bevidste om dette. Mange virksomheder er tilbageholdende med at øge deres email-volumen af frygt for at overbelaste deres abonnenter, men under Black Friday-perioden kan man med fordel skrue op for antallet af udsendte kampagner. Det virker bedst, hvis indholdet varierer med forskellige fokuspunkter og tilbud, da det ellers i højere grad opfattes som spam. For at udnytte Black Friday effekten og muliggøre en højere frekvens i antal af mails uden det opfattes mere forstyrrende, så anbefaler vi altid, at man laver et Black friday univers i sin email marketing. Det betyder, at man laver nye templates til sin leadgen, kampagner/nyhedsbreve og endda ændrer designs i alle sine automation-mails.

Bonus tip: Giv modtagerne mulighed for at afmelde sig fra e-mail marketing under Black Friday, uden at de afmelder sig helt. November er måneden med flest e-mail afmeldinger hvert år, da volumen stiger, og derfor giver det mening at lade folk afmelde sig for en periode.

Brug SMS som et alternativt kommunikationsmiddel. I en tid, hvor email-indbakkerne flyder over med Black Friday-tilbud, kan det være en effektiv strategi at supplere sin email-marketing med SMS-marketing. SMS giver mulighed for at nå kunderne på en mere direkte og personlig måde, hvilket kan være en fordel, når man vil sikre, at vigtige beskeder, såsom tidsbegrænsede tilbud eller eksklusive rabatkoder, bliver set.

Dog bør man være mere tilbageholdende med volumenen på SMS-udsendelserne, da denne form for kommunikation opfattes som mere forstyrrende end emails.

Er Black Friday også for B2B’ere?


Ja, det er det. Det mener Lars Skjoldby, som er partner i markedsføringsbureauet Become. Her giver han sine bedste råd til, hvordan man som B2B’er kan øge salget i forbindelse med Black Friday.

”Min erfaring fortæller mig, at flere B2B-virksomheder bør være mere nysgerrige på Black Friday. Virksomheder kan bruge dagen til at opnå synlighed og udnytte, at mange er på jagt efter nye muligheder og tilbud”, siger han.

Der ligger gode muligheder i at udnytte dagens momentum og den høje købelyst. Selvom Black Friday traditionelt set forbindes med forbrugerhandel, kan B2B-virksomheder sagtens drage fordel af den øgede opmærksomhed på gode deals og eksklusive rabatter. 

Især som B2B-ehandelsvirksomhed kan man hoppe med på tilbudsvognen og lave eksklusive rabatter, der er relevante for erhvervskunder. Man kan også tilbyde volumenrabatter fx “Køb 100 enheder, få 20% rabat”. Men det behøver ikke kun være prisbaserede kampagner.

”Vi ser også succesfulde kampagner med “Køb X og få en gratis gave med” eller “Køb ét år, få to måneder gratis” fra abonnementstjenester. Sådan undgår man samtidig at devaluere sine priser”. 

Man kan også vælge at tilbyde noget ekstra til sine eksisterende kunder; en opgradering, en sparringssamtale eller noget tredje. 

Der er mange måder, hvorpå Black Friday kan være en effektiv måde at tiltrække nye leads, styrke relationer til eksisterende kunder eller skabe mersalg. Vær kreativ og vælg den type kampagne, der passer virksomheden bedst. 

”En pointe er desuden, at vi oplever, at flere B2B virksomheder skal være ude i bedre tid op til Black Friday. Sælger man f.eks. emballage til webshops, så giver det bedre mening af lave Black Friday-kampagnen allerede i oktober, så kunderne kan nå at fylde lageret med emballage inden dagen kommer”, slutter Lars Skjoldby.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimer din forretning

Detailhandlen står over for unikke udfordringer og muligheder i en tid præget af digital transformation og ændrede forbrugerpræferencer. Det handler det om at være på forkant med de nyeste tendenser og holde øje med den udvikling, der hele tiden sker inden for både forretningsdrift og ledelse. For optimeres forretningen, og forbedres kundeoplevelsen, øges salget og indtjeningen.

Relateret indhold

04.10.2024Designbase.dk

Flere kvinder får brystkræft: Erhvervslivet støtter op om Lyserød Lørdag

03.10.2024Designbase.dk

Få overblik EU's digitale regulering

03.10.2024Designbase.dk

Internationalisering: 5 vigtige overvejelser når du vil ind på nye markeder

02.10.2024Designbase.dk

Ny direktør for spoga+gafa

02.10.2024Designbase.dk

Kurs mod fremtiden

01.10.2024Designbase.dk

Få styr på den sidste ferieplanlægning inden nytår

01.10.2024Designbase.dk

Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb

30.09.2024Designbase.dk

Organisationer i fælles opråb mod bl.a. Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023