Billige priser er en kæp i det grønne klimahjul
Små og mellemstore virksomheder støtter klimakampen, men de mangler viden om, hvad de selv kan gøre - og et marked, der efterspørger de grønne løsninger. Det viser en medlemsundersøgelse fra SMVdanmark.
Markedet er endnu ikke modent for grønne løsninger - og de små og mellemstore virksomheder, SMV'erne, mangler viden om konkrete tiltag, de kan gøre for at bidrage til den grønne omstilling i deres hverdag. Det fremgår af en undersøgelse, som hovederhvervsorganisationen, SMVdanmark, har foretaget. 2514 medlemsvirksomheder har givet deres besyv med.
58 procent mener blandt andet, at regeringens CO2-mål er vigtige, mens 76 procent allerede er i gang med grønne initiativer.
"Det er tydeligt, at SMV’erne gerne vil være med i den grønne omstilling og støtter op om klimakampen, men de påpeger nogle barrierer, der er vigtige for, at vi i Danmark kan komme i hus med de vedtagne klimamål", siger vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt.
En væsentlig barriere er, ifølge undersøgelsen, at markedet ikke er modent endnu. 36 procent af SMV'erne svarer, at de har kunder, der fokuserer mere på pris end på den klimarigtige løsning.
"Virksomhederne oplever, at både den private forbruger og erhvervskunderne - både det offentlige og virksomheder - endnu ikke stiller grønne krav, men derimod efterspørger de billigst mulige produkter og løsninger. Uden den efterspørgsel sker den grønne omstilling ikke, det siger sig selv", fortæller Jakob Brandt og efterlyser derfor initiativer, der kan skabe den motivation hos kunderne.
SMVdanmark har nyligt etableret Klimanetværket for SMV'er, der skal fremkomme med ideer til, hvordan der skabes grøn omstilling i hverdagen. Netværket består af SMV'er og eksperter, der hver især kan komme med input til blandt andet SMVdanmarks arbejde i regeringens klimapartnerskaber.
- HCL