Bedste resultat for ILVA i 10 år
Efter et godt år leverer ILVA et resultat tæt på nul og høster dermed frugten af de store ændringer, der er gennemført de sidste to år.
Efter en årrække med markant underskud kan ILVA nu præsentere en omsætning for regnskabsåret 2019/20 på 1,5 milliarder kroner, mens resultatet af den primære drift endte på minus 10 millioner kroner.
Dermed følger virksomheden den plan, der er lagt for udviklingen, hvilket glæder CEO Rami Jensen.
”Enhver, der har fulgt ILVA, ved, at vi har været gennem nogle udfordrede år, hvor vi har taget nogle meget store beslutninger. Ikke mindst beslutningen om at sammenlægge ILVA og IDÉmøbler, så vi kunne fokusere 100 procent på ILVA brandet, var vanskelig. Men udviklingen og årsresultatet viser, at den var rigtig", siger han.
Det er selv om det har krævet store investeringer at ændre navn på 32 butikker, og vænne mange kunder til, at det lokale bolighus skiftede navn fra IDÉmøbler til ILVA. Markedsføringen er ligeledes blevet omlagt, så ILVA ikke længere sender tilbudsaviser ud til alle husstandes postkasser, men har skiftet til en mere digital strategi.
Som det har været for mange andre detailhandlere, har 2020 bremset størstedelen af salgsaktiviteterne i forbindelse med begyndelsen af udbredelsen af coronavirus, mens det efterfølgende har accelereret hen over sommeren.
”Vi har haft nogle rigtig gode måneder, som vi ikke en gang kan se den fulde effekt af i årsregnskabet. Det skyldes, at vi leverer mange speciallavede møbler, som er solgt, men som først bliver talt med i vores regnskab, når varen er leveret til kunden. Det betyder, at vi kan glæde os over en rigtig god begyndelse på indeværende finansår”, siger Rami Jensen.
- HCL