Bedste resultat i Montanas historie
Møbelvirksomheden Montana Furniture har offentliggjort et meget tilfredsstillende regnskab for 2020/21 med en stigning i årets resultat efter skat på over 30 millioner kroner i forhold til året før. Omsætningen er steget med 25 procent og CEO og hovedaktionær, Joakim Lassen, peger på særligt tre årsager til væksten.
Regnskabsåret for 2020/21 har været yderst tilfredsstillende for danske Montana Furniture. Årets resultat efter skat udgør 37 millioner kroner mod et resultat på 5 millioner kroner i sidste regnskabsår. Det betyder, at regnskabsåret 20/21 er det bedste resultat siden Montanas start i 1982. Helt konkret ser Joakim Lassen, CEO hos møbelvirksomheden tre grunde til det vilde resultat.
I 2019 påbegyndte Montana blandt andet udviklingen af en ny digital strategi med egen e-handelskanal som omdrejningspunkt. Da coronapandemien ramte i marts 2020, viste det sig tilsyneladende at være en klog og rettidig strategi.
Som resten af møbelbranchen startede Montana ud med en brat opbremsning i ordretilgang i foråret, men efter kort tid fik mange travlt med at indrette og forbedre ting i hjemmet. Denne tendens afspejledes sig også hos Montana med øget salg på egen e-handelsplatform samt hos forhandlerne.
Effekt af ny markedsstrategi
I 2018 udviklede Montana en ny farvepalette til virksomhedens DNA og kerneforretning det modulerbare reolsystem, Montana System, i samarbejde med designer Margrethe Odgaard. Langtidseffekten af denne satsning ses nu tydeligt.
“Vores nye farver har givet både forbrugere og forhandlere et nyt syn på Montana, og det er vores forventning, at det fortsat vil kunne afspejles i salgstallene,” siger Joakim Lassen.
Mere usædvanligt er det, at omsætningen på kontraktsalg i et corona-år er vokset med 30 procent. Joakim Lassen ser denne udvikling som et godt og sundt tegn: “De fleste møbelbutikker, tømmerhandlere og lignende har haft kronede dage, fordi mange forbrugere har brugt corona-året på at lave forbedringer i hjemmet. At Montana også har formået at vækste vores kontraktsalg i en tid, hvor de fleste har arbejdet hjemme, ser jeg som en positiv og længerevarende udvikling”, fortæller han.
Corona-effekten
Som tredje årsag til det høje resultat, peger CEO’en på corona-pandemien.
“Vi har ligesom resten af branchen nydt godt af folks fokus på deres hjem og indretning af denne. Vi har haft længere leveringstid på ordrer end normalt, men til gengæld har vores forsyningskæder ikke været ramt som følge af pandemien. Vi får næsten alle råvarer fra Europa, og vores produktion ligger i Haarby på Fyn, og det har været en kæmpe fordel under en global pandemi”, siger han.
I regnskabsåret 2020/21 har virksomheden investeret 20 millioner kroner i nyt træforarbejdningsanlæg til produktionen i Haarby og har derudover købt møbelvirksomheden Engelbrechts. Integrationen af Engelbrechts forventes færdig med udgangen af næste regnskabsår.
Montana Furniture forventer en fortsat positiv udvikling, dog med en lavere omsætning og indtjening end i 2020/21.
- HCL