Bahne Regina vinder Top Window Award

Hvem kan skabe den mest kreative og originale vinduesudstilling i design- og interieurbranchen? Sådan lyder oplægget til gia Top Window Award, og vinderen blev Bahne Regina, der har sat fokus på miljøet og bæredygtigheden i relation til butikkens produkter på en innovative måde.

Anna og Emilie fik frie hænder til at skabe det vindue, der vandt gia Top Window Award. ”Vi brainstormede og blev enige om rammerne, hvorefter de kunne udfolde deres kreativitet”, siger Majken Vigh-Larsen. Foto: Bahne.

Hver dag kan vi gøre det lidt bedre - Hver dag har vi mulighed for at vælge et lidt mere bæredygtig valg - En eftertænksomhed, der har fokus på miljøet - Nu bliver du sikkert overvældet af uoverskuelighed. For det er uoverskueligt - Men det er de små ting der tæller - Fyld vandflasken med koldt vand hjemmefra - Tag nettet med under armen når du handler - Vælg recycled produkter til hjemmet og støt de virksomheder, der ligesom dig, tænker sig en ekstra gang om - For hvis ikke du gør det. Hvem gør så?

Med det oplæg som udgangspunkt har dekorationsteamet hos Bahne Regina i Aarhus skabt en nytænkende, anderledes og visionær vinduesdekoration, der får beskueren til at tænke, og som på flot fin forbinder Bahne med en ny mere bæredygtig tankegang. Og netop det, er grunden til, at Bahne Regina i Aarhus har vundet gia Top Window Award for det flotteste, mest originale og kreative vindue i interiør- og livsstilsbranchen netop nu.

Foto: Bahne.

gia – IHA Global Innovation Awards program – er verdens førende Award-program indenfor detailhandel, og for at vinde Top Window Award ses der på originalitet og kreativitet (tema, koncept og special effects), varepræsentation, professionalisme, udførelse og tekniske aspekter (lys, fokus på detaljer m.m.)

”Alle produkterne i vinduet er skabt af genanvendeligt materiale eller opfordrer til en mere bæredygtig levestil”, forklarer Majken Vigh-Larsen fra Bahne Regina.

”Nettene er 100% økologiske og er dem, du tager med under armen i stedet for de miljøbelastende plastikposer i butikkerne. Skamlerne er skabt af 100% genbrugsplads. Det vil sige et eksisterende materiale, som i forvejen ligger og tynger miljøet. Dit og mit skrald, og puderne er skabt af restgarn og strikket i Danmark. Et lokalt og bæredygtigt valg. På den måde mindsker vi den transport varerne ellers må tage på tværs af kloden”.

Herudover opfordrer 24 Bottles vandflaskerne til at erstatte engangsplastikflasken. Hver gang du køber en drikkedunk fra 24 Bottles, er du med til at plante et træ. Og skyen i vinduet af evighedsblomster symboliserer de beslutninger, du kan tage, der er langtidsholdbare.

”Det er Moder Jords kreationer, som du og jeg skal tage varer på. Himlen, der fortsat kan regne, blomsterne, der kan gro og skoven, der bliver ved med at vokse og skabe liv”, forklarer Majken,og hun fortæller videre, at baggrunden for vinduet er Hays nye colour crates lavet af 100% genbrugsplast.

Foto: Bahne.

Bahnes visuelle identitet

Hos Bahne spiller butiksopbygningen og vinduesdekorationen, der som bekendt er forretningens ansigt udadtil, en vigtig rolle. Thomas Bengtsen, er manden, der bygger Bahne-identiteten op; den visuelle identitet, der er alfa og omega, og som de ansatte arbejder ud fra, og vinduet, der vandt Top Window Award er skabt af Anna og Emilie i samarbejde med Majken.

”Det har været en løbende proces. Vi tænkte visionen igennem, udvalgte produkter og ikke mindst det budskab, vi gerne ville kommunikere, og herefter fik pigerne faktisk frit spil og mulighed for at lege med pre-forgrunde, forgrunde og baggrunde”, fortæller Majken.

Farvebomberne på fortovet, der på flot vis leder beskueren til vinduet, er samtidig Bahnes signatur.

Temaet i vinduet skulle være relevant, men samtidig skulle det være kommercielt og dynamisk. Og det lykkedes.

Foto: Bahne.

Bahne-tankegangen

Majken er ikke i tvivl om, at det er Bahne-tankegangen, der gør, at de ansatte sprudler af kreativitet. ”På kædeniveau er holdningen, at man får lov til at prøve kræfter af, og at der er højt til loftet, hvilket bl.a. afspejler sig i vores elevers fagprøver”, siger hun.

Netop åbenhed og transparens er vigtigt for Bahne, supplerer CEO i Bahne, Benjamin Røpke. Eksempelvis får alle i butikken, elever og butikschefer en ugentlig mail med 5-6 nøgletal og kommentarer. ”Det skaber den tryghed, der skal til for at de kan performe og være kreative”, siger han.

Men han slår også fast, at Bahne er en kreativ og dynamisk virksomhed. ”Men vi er en virksomhed, der skal tjene penge, selv om der er plads til den enkelte”.

Bæredygtighed

Bæredygtighed betyder meget for Bahne, som det bliver fortalt i den vindende vinduesdekoration. Alle egne tekstiler er GOTS-certificerede og erudover forsøger man at arbejde så bæredygtigt som muligt.

”Men vi lader det op til forbrugeren at træffe valget. Vi gør, hvad vi kan, men vi er ikke religiøse omkring det”, lyder det fra Benjamin, der fastslår: ”Alle varer i Bahne, er varer, vi selv kan lide – bæredygtige eller ej. Men kan vi med vores vinduesudstilling skubbe lidt i den rigtige retning, er det kun godt”, slutter han.

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023