Bahne Regina vinder Top Window Award

Hvem kan skabe den mest kreative og originale vinduesudstilling i design- og interieurbranchen? Sådan lyder oplægget til gia Top Window Award, og vinderen blev Bahne Regina, der har sat fokus på miljøet og bæredygtigheden i relation til butikkens produkter på en innovative måde.

Anna og Emilie fik frie hænder til at skabe det vindue, der vandt gia Top Window Award. ”Vi brainstormede og blev enige om rammerne, hvorefter de kunne udfolde deres kreativitet”, siger Majken Vigh-Larsen. Foto: Bahne.

Hver dag kan vi gøre det lidt bedre - Hver dag har vi mulighed for at vælge et lidt mere bæredygtig valg - En eftertænksomhed, der har fokus på miljøet - Nu bliver du sikkert overvældet af uoverskuelighed. For det er uoverskueligt - Men det er de små ting der tæller - Fyld vandflasken med koldt vand hjemmefra - Tag nettet med under armen når du handler - Vælg recycled produkter til hjemmet og støt de virksomheder, der ligesom dig, tænker sig en ekstra gang om - For hvis ikke du gør det. Hvem gør så?

Med det oplæg som udgangspunkt har dekorationsteamet hos Bahne Regina i Aarhus skabt en nytænkende, anderledes og visionær vinduesdekoration, der får beskueren til at tænke, og som på flot fin forbinder Bahne med en ny mere bæredygtig tankegang. Og netop det, er grunden til, at Bahne Regina i Aarhus har vundet gia Top Window Award for det flotteste, mest originale og kreative vindue i interiør- og livsstilsbranchen netop nu.

Foto: Bahne.

gia – IHA Global Innovation Awards program – er verdens førende Award-program indenfor detailhandel, og for at vinde Top Window Award ses der på originalitet og kreativitet (tema, koncept og special effects), varepræsentation, professionalisme, udførelse og tekniske aspekter (lys, fokus på detaljer m.m.)

”Alle produkterne i vinduet er skabt af genanvendeligt materiale eller opfordrer til en mere bæredygtig levestil”, forklarer Majken Vigh-Larsen fra Bahne Regina.

”Nettene er 100% økologiske og er dem, du tager med under armen i stedet for de miljøbelastende plastikposer i butikkerne. Skamlerne er skabt af 100% genbrugsplads. Det vil sige et eksisterende materiale, som i forvejen ligger og tynger miljøet. Dit og mit skrald, og puderne er skabt af restgarn og strikket i Danmark. Et lokalt og bæredygtigt valg. På den måde mindsker vi den transport varerne ellers må tage på tværs af kloden”.

Herudover opfordrer 24 Bottles vandflaskerne til at erstatte engangsplastikflasken. Hver gang du køber en drikkedunk fra 24 Bottles, er du med til at plante et træ. Og skyen i vinduet af evighedsblomster symboliserer de beslutninger, du kan tage, der er langtidsholdbare.

”Det er Moder Jords kreationer, som du og jeg skal tage varer på. Himlen, der fortsat kan regne, blomsterne, der kan gro og skoven, der bliver ved med at vokse og skabe liv”, forklarer Majken,og hun fortæller videre, at baggrunden for vinduet er Hays nye colour crates lavet af 100% genbrugsplast.

Foto: Bahne.

Bahnes visuelle identitet

Hos Bahne spiller butiksopbygningen og vinduesdekorationen, der som bekendt er forretningens ansigt udadtil, en vigtig rolle. Thomas Bengtsen, er manden, der bygger Bahne-identiteten op; den visuelle identitet, der er alfa og omega, og som de ansatte arbejder ud fra, og vinduet, der vandt Top Window Award er skabt af Anna og Emilie i samarbejde med Majken.

”Det har været en løbende proces. Vi tænkte visionen igennem, udvalgte produkter og ikke mindst det budskab, vi gerne ville kommunikere, og herefter fik pigerne faktisk frit spil og mulighed for at lege med pre-forgrunde, forgrunde og baggrunde”, fortæller Majken.

Farvebomberne på fortovet, der på flot vis leder beskueren til vinduet, er samtidig Bahnes signatur.

Temaet i vinduet skulle være relevant, men samtidig skulle det være kommercielt og dynamisk. Og det lykkedes.

Foto: Bahne.

Bahne-tankegangen

Majken er ikke i tvivl om, at det er Bahne-tankegangen, der gør, at de ansatte sprudler af kreativitet. ”På kædeniveau er holdningen, at man får lov til at prøve kræfter af, og at der er højt til loftet, hvilket bl.a. afspejler sig i vores elevers fagprøver”, siger hun.

Netop åbenhed og transparens er vigtigt for Bahne, supplerer CEO i Bahne, Benjamin Røpke. Eksempelvis får alle i butikken, elever og butikschefer en ugentlig mail med 5-6 nøgletal og kommentarer. ”Det skaber den tryghed, der skal til for at de kan performe og være kreative”, siger han.

Men han slår også fast, at Bahne er en kreativ og dynamisk virksomhed. ”Men vi er en virksomhed, der skal tjene penge, selv om der er plads til den enkelte”.

Bæredygtighed

Bæredygtighed betyder meget for Bahne, som det bliver fortalt i den vindende vinduesdekoration. Alle egne tekstiler er GOTS-certificerede og erudover forsøger man at arbejde så bæredygtigt som muligt.

”Men vi lader det op til forbrugeren at træffe valget. Vi gør, hvad vi kan, men vi er ikke religiøse omkring det”, lyder det fra Benjamin, der fastslår: ”Alle varer i Bahne, er varer, vi selv kan lide – bæredygtige eller ej. Men kan vi med vores vinduesudstilling skubbe lidt i den rigtige retning, er det kun godt”, slutter han.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023