Bagaren & Kocken fordobler omsætningen
En ekstrem stigning i efterspørgslen efter madlavnings- og bageprodukter og en stærk tilstrømning af nye e-handelskunder sikrede Bagaren & Kocken Group et rekordhøjt 2020.
Bagaren och Kocken Group, der driver e-handel under Bagaren och Kocken-, KitchenOne- og Robotexperten, kan se tilbage på et hidtil uset stærkt 2020. Virksomheden fordoblede næsten sin omsætning på 12 måneder, fra SEK 496 millioner til SEK 932 millioner, og man havde et driftsresultat på SEK 65 millioner.
“Bag succesen ligger først og fremmest en stærk stigende efterspørgsel efter kvalitetsprodukter til madlavning og en enorm indsats fra personalet", siger adm. direktør Christina Ståhl.
"Vi havde god vækst og rentabilitet allerede før pandemien. I foråret 2020 var vi så nødt til at koncentrere os om at tage os af den ekstreme efterspørgsel og tilpasse os for at kunne levere kvaliteten af den kundeoplevelse, vi ønsker at stå for. Hele holdet har ydet en kæmpe indsats, og jeg føler en stor ydmyghed og stolthed over det. Det er et team, der altid arbejder sammen, og det er vigtigt at sætte fokus på medarbejderne i en situation som denne”, fortsætter hun.
Bagaren och Kocken Group omfatter otte virksomheder: Bagaren och Kocken i Sverige og Norge, KitchenOne i Danmark og Finland og Robotexperten i Sverige, Danmark, Norge og Finland. Som mange andre i køkken- og indretningsverdenen har virksomheden set, hvordan fysisk afstand og øget hjemmearbejde har ført til en stigende interesse for hjemmet og ikke mindst for køkkenet. "En del af succesen er, at vi har gennemgået sortimentet for at imødekomme efterspørgslen hos vores kunder. Men vi har også haft et år, hvor kunderne har brugt mere tid derhjemme, og interessen for madlavning er større end nogensinde. Vi har solgt en masse blendere, køkkenmaskiner og andre produkter til både bagning og madlavning", siger Christina Ståhl.
Efterspørgslen efter udendørsprodukter
En anden effekt af coronapandemien er, at efterspørgslen efter udendørsprodukter er steget. Bagaren och Kocken Group har oplevet en stigende interesse, ikke kun indenfor udendørs køkkener til madlavning, men også for alle former for pejse og ildsteder, man kan samles om.
"Nu har vi et stort fokus på terrasser og havearbejde. Selvfølgelig handler det meget om madlavning udenfor, men det spændende er, at det ikke kun er gasgrillen, der gælder. Vi ser også, at andre typer af pejse er efterspurgte. Der er en meget større bredde i grillområdet nu”.
”Derudover har vi gennem Robotexperten stor ekspertise inden for robotplæneklippere med meget kyndige medarbejdere, der kan coache kunderne lige efter eget valg. Når alt kommer til alt, er foråret en tid til ferier og fester. Det bliver selvfølgelig lidt anderledes i år, men der vil stadig være meget fokus på glas og porcelæn og gaver. Forhåbentlig kan vi hænge ud og give gaver baseret på, hvad der er muligt i foråret".
Christina Ståhl har stor erfaring fra ledende stillinger inden for detailhandel, herunder som præsident og CEO for Mio og MQ – nu MQ Marqet. Hun overtog jobbet som adm. direktør for Bagaren och Kocken Group i januar 2020.
"Bagaren och Kocken har haft en god vækst i mange år. Oprindeligt startede virksomheden som en familieejet virksomhed. I 2014 købte Egmont, som er en af nordens største mediekoncerner, 60 procent af virksomheden og siden 2017 har de ejet hele Bagaren och Kocken Group. Det betyder, at vi har fået kapital og mulighed for at vokse på en anden måde”, siger hun og fortsætter:
“Det er også her, jeg kommer ind - til at tage virksomheden på en rejse til at blive en større, mere struktureret virksomhed med flere medarbejdere på flere markeder. Det er fantastisk at arbejde med e-handel i vækst og en glæde at bidrage med min tidligere erfaring med at opbygge virksomheder. Min mission var at tage virksomheden fra en omsætning på en halv milliard til en milliard på tre år. Nu er det næsten lykkedes for os på et år, men selvfølgelig fortsætter den spændende rejse ind i det nye år, som i øvrigt er begyndt i samme høje tempo".
Den stærke vækst i 2020 har ført til, at virksomheden har ansat 40 nye medarbejdere i løbet af året, primært til lageret. I dag arbejder 115 personer i virksomheden i Sverige og Danmark. "Det har været et helt usædvanligt år. Jeg ved, at en masse mennesker har haft en hård tid, og jeg føler med dem. Derfor føles det godt, at vi har været i stand til at rekruttere et stort antal nye medarbejdere i denne hårde tid", siger Christina Ståhl.
Flere ældre e-handelskunder
Forhåbentlig vil pandemien aftage i 2021. Men der er meget, der tyder på, at mange af de ændringer, vi har set i køkken- og indretningssegmentet i detailsektoren i den lange covid-19 periode, vil være permanente, mener Christina Ståhl.
"Hvad vi alle spekulerer på, selvfølgelig, er, hvad der vil være den nye normale? Vi kan se, at pandemien allerede har ændret mange menneskers forbrugeradfærd. E-handel er blevet en langt mere almindelig måde at handle på, ikke mindst blandt ældre forbrugere. I vores kundeservice mærker vi, at mange ældre mennesker, der måske ikke har e-handlet før, nu er begyndt at kontakte os for at få tutorials og tip, når de køber", fortæller hun.
"Vi, der arbejder hos Bagaren och Kocken Group, har en stor passion for madlavning og for denne type produkter. Vi vil altid være passionerede omkring dét at udvikle et kvalitativt, nøje udvalgt sortiment af produkter til køkken og hjem. Når jeg læser tendenserne inden for bæredygtighed, madlavning fra bunden, den store interesse for sundhed, og for hvordan vi samles og er mere interesserede i madlavning sammen med vores kære, håber og tror vi, at vores sortiment fortsat vil være efterspurgt og inspirerende".
bagarenochkocken.se
Bagaren och Kocken Group
Ejer: Story House Egmont
Erhverv: E-handel under mærkerne Bagaren och Kocken, KitchenOne og Robotexperten
Omsætning: 932 mio. SEK i 2020
Antal medarbejdere: 115 i Sverige og Danmark