Bæredygtigheden er drivkraften

”It’s about RoMi er bygget op omkring en bæredygtig filosofi. Det gælder materialer og det gælder det sociale ansvar”. Det fortæller Sarah Boye Udesen fra Columbine, der i august fik forhandlingen af lampebrandet i Danmark. Og det passer perfekt i porteføljen, siger hun.

Lamperne er skabt af bæredygtige materialer. Foto: It’s about RoMi og Columbine.

”Brandet er bygget op omkring en bæredygtig tankegang. Materialerne er enten genanvendt eller kan genanvendes, og for hver lampe, de sælger, plantes et træ i samarbejde med Eden Reforestation Projects. Sådan fortæller Sarah Boye Udesen fra Columbine begejstret om et nyt brand, man netop har fået med i porteføljen, nemlig It’s about RoMi.

RoMi står for ”Realistic Open Minded Individuals”, og så giver det lidt specielle navn pludselig mening, for det handler om at være åben overfor tiden, vi lever i og ikke mindst udvikle sig med den.

It’s about RoMi er et hollandsk brand med base i Amsterdam, og siden 1993 har man skabt belysning med dedikation, hjerte og glæde.

I begyndelsen af 2010erne begyndte man at arbejde med bæredygtige materialer, og i 2016 lancerede man et nyt bæredygtigt belysningsbrand med det mål at støtte forskellige projekter rundt omkring i verden; Good & Mojo.

It’s about RoMi har aldrig tidligere været repræsenteret i Danmark, men siden Columbine fik forhandlingen i Danmark i august, har Columbine allerede nu fået meget fin respons på både kollektionerne ude hos forhandlerne.

”Detailbutikkerne vil gerne sælge historier, og historien om RoMi og om, hvordan man planter et træ for hver solgt lampe, er fantastisk. Allerede nu har RoMi faktisk plantet 230.000 træer i samarbejde med Eden Reforestation Projects, og målet er at plante en million træer inden 2030”, siger Sarah. 

Og hun fortæller videre om et andet projekt ”Buy light, give light”, i samabejde med WakaWaka Foundation, hvor man etablerer solceller i øde områder i Afrika og Asien. ”Overbevisningen er nemlig, at første skridt ud af fattigdom, er at få elektricitet ind i områderne”.

Hertil kommer, at de smukke lamper i bl.a. flettet bambus er håndlavede rundt omkring i ulande verden over.

Sarak Boje Udesen er glad for at arbejde med RoMi. Foto: It’s about RoMi og Columbine .

Unikt for branchen

At en virksomhed går så meget op i bæredygtighed og socialt ansvar, mener Sarah ikke er noget, man ofte ser i designbranchen, og derfor er hun meget glad for at kunne supplere de mere traditionelt opbyggede Present Time og J-line med It’s about RoMi. 

”Det er lækre produkter, de er bæredygtige, og så er de faktisk ikke så dyre”, fortæller hun. ”De ligger i medium prissegmentet, så der er ingen tvivl om, at man som forbruger får ”value for money” samtidig med, at det jo altid er rart at være med til at gøre noget godt for verden og for andre mennesker”.

Ud over at være designet i bæredygtige materialer, fortæller Sarah også, at man hos It’s about RoMi går meget op i, at tingene har en lang holdbarhed.

It'a about RoMi samarbejder med både Eden Forestation Project og Waka Foundation. Foto: It’s about RoMi og Columbine .

”Det betyder, at køber man for eksempel en flettet bambuslampe som pendel, kan man med en ny fatning lave den om til en væglampe eller en loftslampe, så levetiden forlænges”, forklarer Sarah, og hun mener, branchen er baseret på alt for meget køb-og-smid-væk, og at der er behov for et brand som It’s about Romi.

”Det har været en sovepude for branchen at ”kunderne vil ikke betale for bæredygtighed”, jeg vil derimod påstå, at er der en mening med det, vil kunderne faktisk gerne betale for bæredygtighed”.

Ud over de flettede bambuslamper, findes også en serie lamper i bionedbrydelige materialer samt serier i genanvendte materialer og genanvendelige materialer, og lamperne kan naturligvis skilles ad for affaldssortering.

Lamperne er skabt af bæredygtige materialer. Foto: It’s about RoMi og Columbine .

Vi skal konkurrere på andet end pris

Sarah mener, man fremadrettet skal konkurrere på andet end pris i designbranchen, og hun mener, der skal andre værdier i spil som bl.a. bæredygtighed og socialt ansvar.

”Den kombination af brands, vi har nu, passer rigtig fint til os”, siger hun, og hun ser umiddelbart ikke en fremtid for Columbine med flere brands inde over.

”Vi satser på dem, vi har. De går meget fint hånd i hånd med hinanden”. Og Sarah fortæller, at man hos Columbine har den filosofi, at man ikke ekskluderer nogen kunder. Vi har store kæder som kunder, og mindre brugskunstbutikker. hos os har vi ikke noget mindstekøb og generelt små kolli. Vi vil hellere have, at vores kunder køber det de ønsker og har brug for, og vi derved sammen får succes. Det, mener vi, er mest sympatisk og bæredygtigt”, slutter Sarah.

Fakta

Columbine har været grossister i interiørbranchen i over 20 år, og repræsenterer idag de tre brands: Present Time, J-Line by Jolipa og nu It’s about RoMI.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Christmasworld - Messe Frankfurt 7.-11. februar

04.02.2025Designbase.dk

Maison&Objet: Dristig innovation, der inspirerer

03.02.2025Designbase.dk

Blev inspireret til trenden 2025 og forretningsudvikling

30.01.2025Designbase.dk

Ambiente 2025: Et overblik over den moderne livsstil

30.01.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lys, der gør en forskel – Mød brandet Vance Kitira

28.01.2025Formland

Sponseret

Formfuldendt Formland klar til at inspirere branchen

28.01.2025Designbase.dk

Heimtextil 2025: En hyldest til tekstilindustriens modstandskraft og fremtidens interiørdesign

27.01.2025Formland

Sponseret

Formland klar med ny viden og unikke installationer

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023