Bæredygtighed og godt design
LIND DNA har udelukkende kunne melde om vækst, siden virksomheden blev etableret for tre-fire år siden. I dag sælger man produkterne i over 30 lande, og eksporten tegner sig for godt 80 pct. af omsætningen. Skandinavien er blandt LIND DNAs store satsningsområder.
Bæredygtigheden er et vigtigt element for danske LIND DNA.
Recycled læder bruges til en stor del af kollektionen, og produktionen foregår for størstedelens vedkommende i Aarhus eller i nærområderne, så transporten minimeres. Designet af LIND DNA produkterne står Preben Lind for, og på de kun fire år virksomheden har eksisteret, er succesen blevet stor både i Danmark og internationalt.
Preben Lind etablerede LIND DNA med sin ældste datter, der kom hjem fra USA med en bachelor i marketing. Preben Lind selv startede sin første virksomhed i 1980erne nærmere betegnet en kæde af sportsbutikker Lind Sport. Butikkerne solgte han, og etablerede et reklamebureau, der i midten af 1990erne blev suppleret med et internationalt designbureau med kontorer rundt omkring i Europa.
Ideen bag LIND DNA var at designe produkterne in-house og at producere langt det meste i Aarhus, så vi med andre ord har produktet tæt på os fra idé til prototype og produktion, fortæller Preben Lind.
Recycled læder
Recycled læder er et af de materialer, der spiller en vigtig rolle i virksomheden.
Det er gammelt møbellæder og restlæder fra møbelproduktion kernelæder, der granuleres og mikses med 20 pct. naturgummi, for at skabe det slidstærke og smudsafvisende materiale, der danner basis for vores dækkeservietter, skriveunderlag, musemåtter med videre, forklarer Preben Lind, og tilføjer at materialet er kendt fra bl.a. indbinding af bøger, og han sammenligner det med en MDF-plade, der er presset sammen, så den ikke giver sig det samme er nemlig tilfældet med det recyclede lædermateriale, der bliver produceret på få fabrikker i Tyskland.
Vi vælger det læder, der har den rigtige kvalitet, lyder det.
Bæredygtigheden går i øvrigt igen i den emballage, LIND DNA benytter.
Vi bruger kraftkarton, der er fremstillet på samme måde som læderet men af affaldstræ, og vi bruger den rå karton blot med et enkelt tryk på, forklarer Preben Lind.
LIND DNA har metalværksted og egen systue i Aarhus, og har man et produkt, man ikke selv kan sy, finder man en samarbejdspartner tæt på.
Jeg har altid designet og opfundet ting igennem mit liv, og det gælder også de maskiner, vi bruger i vores produktion. Det betyder, at vi kan være nytænkende, og at vi kan producere i Danmark og stadig have en god forretning. Samtidig betyder det, at vi for 95 pct.s vedkommende kan være ordreproducerende. Får vi en ordre på 800 dækkeservietter, kan de produceres i løbet af en dag.
<p>Jeg har altid designet og opfundet ting igennem mit liv, og det gælder også de maskiner, vi bruger i vores produktion. Det betyder, at vi kan være nytænkende, og at vi kan producere i Danmark og stadig have en god forretning. Samtidig betyder det, at vi for 95 pct.s vedkommende kan være ordreproducerende. Får vi en ordre på 800 dækkeservietter, kan de produceres i løbet af en dag.</p>
Preben Lind
Virksomhed med vækst
Siden LIND DNA blev etableret, har man haft en stor vækst. I 2014 havde vi en enorm vækst. Faktisk havde vi et index på over 300 fra 2013 til 2014. I 2015 fordoblede vi omsætningen, 2016 er vores bedste resultat, og det fortsætter i 2017.
I dag er LIND DNA på 30 eksportmarkeder med Sverige, Norge og Tyskland som nogle af de største, og Skandinavien er klart et af brandets største indsatsområder.
Vi benytter agenter i de respektive lande, og på fjernmarkeder som Japan, Korea, Dubai og Australien samt USA og Canada samarbejder vi med distributører.
Filosofien er, at man bevæger sig inden for lifestyleprodukter og homeaccesories. Småmøbler er kommet med i sortimentet, men de store møbler overlader man til andre.
Preben Lind mener klart, det er en fordel på de udenlandske markeder, at være en dansk designvirksomhed. Det er lidt ligesom at have medvind på cykelstien, siger han med et smil, og netop derfor er skandinavisk design, noget man slår på. Vi tænker vores historie, og hvor vi kommer fra ind i brandet. Det er lettere at møde en udenlandsk kunde første gang, når man er et dansk brand. Til gengæld sættes overliggeren højt, hvad angår design, kvalitet og image, og det skal man naturligvis leve op til også PR- og markedsføringsmæssigt.
I øjeblikket tænker man på Kina og USA, hvor LIND DNA har testleveret til en række butikker. Det er et kæmpe marked, så kapaciteten og logistikken skal være i orden.
Faktisk tegner eksporten sig for 80 pct. af LIND DNAs omsætning, men det betyder ikke, at man ikke vil satse på det danske marked, hvor brandet er repræsenteret i de førende design- og møbelbutikker samt varehuse og webshops.
LIND DNA har i øvrigt også sin egen webshop, hvor alle produkterne kan findes, både dem, der er bredt ude og dem, der ikke er så bredt ude.
Vi gør meget for at skabe instore-materiale med bl.a. displays og små shop-in-shop elementer til butikkerne, så produkterne kan vises rigtigt. For det er super vigtigt, mener Preben Lind.
Designudvikling
De første produkter fra LIND DNA var skriveunderlaget, lab top tasker og dækkeservietterne, som de fleste kender i dag.
Både design- og materialemæssigt ramte vi rigtigt i markedet, og den strategi, vi lagde ud med dengang, er også den, vi driver virksomheden efter i dag.
Siden er der kommet småmøbler til samt bakker, køkkenrulleholder, lædervaser, servietholdere, små borde, lysestager, lamper, stumtjenere og en lille børnekollektion. Men stilen er den samme, og selv om man arbejder med nye materialer i dag, er det recycled læder stadig rigtig meget med, men i selskab med bl.a. træ og metal.
Preben Lind ser en tendens til, at flere forhandlere nu går bredere ind i sortimentet, og det er netop det, LIND DNA gerne vil, for det giver en bedre mulighed for at fortælle historien bag brandet.
LIND DNA udstiller på Maison&Objet og på OSLO DESIGN FAIR, ligesom man er med på Formex for første gang til august.