Arbejder på at opbygge branchen
Et tilbageblik på Formex i januar. ”En positiv oplevelse. Næsten overraskende positiv”, siger Chicie Lindgren, messechef på Stockholmsmässan, om Formex i januar 2020.
Messens udstillerantal var denne gang faldet med godt 100 til 477 aktører. Antallet af besøgende gik også ned med omkring 1000 personer og landede dermed på lige over 16.000. Først og fremmest fordi der kom færre personer fra hver virksomhed, og fordi der var færre genbesøg. Måske hænger det sammen med økonomien i forhold til bemandingen hjemme i butikkerne og omkostningen ved at overnatte. Dog viste det sig, at de udstillere, der var på plads, havde flere besøgende – faktisk en stigning på 25 pct. i forhold til januar 2019, ikke mindst takket være det nye hal-layout, der blev præsenteret i august, og som har givet et andet flow igennem lokalerne.
”Det kan meget vel være en god idé at flytte rundt på messen oftere, alene for at opmuntre udstillerne til at tænke nyt i forhold til standen. På den anden side er det vigtigt at holde fast i bæredygtighedstanken, når det gælder byggematerialer til standene”, fortæller Chicie. Netop bæredygtighed er noget, der står højt på Formex agenda. Det er ingen hemmelighed, at der under messen bliver præsenteret et stort antal nye produkter, og i en tid, hvor man anstændigvis kan spørge sig selv, om der er behov for flere ting? Her kommer messens nye motto i spil: ”Kærlighed til design”.
Vil støtte udstillerne
”Vi mennesker vil altid have ting, der sender signaler om os selv og til vores hjem. Det er vigtigt for vores velbefindende at kunne skabe et hjemmemiljø, hvor man trives. Elsa Billgren har udtrykt det godt; at tingene er ”Souvenirs for livet””, siger Chicie. Hun forklarer, at Formex i allerhøjeste grad vil hjælpe sine udstillere med at skabe ansvarligt producerede produkter, der holder hele vejen igennem værdikæden helt til produktet kasseres. Derved ”kærlighed til designet”.
”Det vil vi hjælpe udstillerne og de besøgende med at blive endnu bedre til. Samtidig findes der meget godt. I Norden har vi eksempelvis et højt niveau i forhold til social bæredygtighed, som også er et vigtigt parameter”, fortsætter Chicie. Arbejdet med at støtte udstillerne i deres bæredygtighedsarbejde omfatter bl.a. messens temadage ikke mindst bæredygtighedsdagen og detailhandelsdagen. Derudover planlægges flere aktiviteter mellem messerne i form af undervisningsarrangementer rundt omkring i landet med eksperter indenfor relevante områder.
Fra tidligere at have haft et trendtema hver sæson, holder Formex nu fast i sit kernetema ”Kærligheden til design” fra sæson til sæson. Også det er et led i at fremme bæredygtighedstanken i branchen. ”Trends vil der altid findes, men det er ikke vores fokus. Vi vil opfordre til at standse op og i modsætning til at forcere tingene, så de går endnu stærkere, at lade tingene tale for sig selv”, forklarer Chicie.
Mange succeshistorier
2020 er et stort jubilæumsår for Formex, som holdes for 60. gang – de seneste 25 år to gange om året. Messen har mange udstillere, der har været med fra begyndelsen.
”Det gør mig glad i hjertet! Når det går godt for vores udstillere, går det også godt for Stockholm og Sverige. Det er det, vi arbejder for; at opbygge branchen, sammenholdet og landets økonomi. Med tanke på at vi havde færre udstillere denne gang, føles det godt, at vores besøgende stadig ser messen som en væsentlig arena i forhold til at få et indblik i det aktuelle marked for nordisk og skandinavisk design”, siger Chicie afslutningsvis.