Arbejder på at opbygge branchen

Et tilbageblik på Formex i januar. ”En positiv oplevelse. Næsten overraskende positiv”, siger Chicie Lindgren, messechef på Stockholmsmässan, om Formex i januar 2020.

Foto: Gustav Kaiser .

Messens udstillerantal var denne gang faldet med godt 100 til 477 aktører. Antallet af besøgende gik også ned med omkring 1000 personer og landede dermed på lige over 16.000. Først og fremmest fordi der kom færre personer fra hver virksomhed, og fordi der var færre genbesøg. Måske hænger det sammen med økonomien i forhold til bemandingen hjemme i butikkerne og omkostningen ved at overnatte. Dog viste det sig, at de udstillere, der var på plads, havde flere besøgende – faktisk en stigning på 25 pct. i forhold til januar 2019, ikke mindst takket være det nye hal-layout, der blev præsenteret i august, og som har givet et andet flow igennem lokalerne.

Chicie Lindgren, messechef på Stockholmsmässan..

”Det kan meget vel være en god idé at flytte rundt på messen oftere, alene for at opmuntre udstillerne til at tænke nyt i forhold til standen. På den anden side er det vigtigt at holde fast i bæredygtighedstanken, når det gælder byggematerialer til standene”, fortæller Chicie. Netop bæredygtighed er noget, der står højt på Formex agenda. Det er ingen hemmelighed, at der under messen bliver præsenteret et stort antal nye produkter, og i en tid, hvor man anstændigvis kan spørge sig selv, om der er behov for flere ting? Her kommer messens nye motto i spil: ”Kærlighed til design”.

Vil støtte udstillerne
”Vi mennesker vil altid have ting, der sender signaler om os selv og til vores hjem. Det er vigtigt for vores velbefindende at kunne skabe et hjemmemiljø, hvor man trives. Elsa Billgren har udtrykt det godt; at tingene er ”Souvenirs for livet””, siger Chicie. Hun forklarer, at Formex i allerhøjeste grad vil hjælpe sine udstillere med at skabe ansvarligt producerede produkter, der holder hele vejen igennem værdikæden helt til produktet kasseres. Derved ”kærlighed til designet”. 

”Det vil vi hjælpe udstillerne og de besøgende med at blive endnu bedre til. Samtidig findes der meget godt. I Norden har vi eksempelvis et højt niveau i forhold til social bæredygtighed, som også er et vigtigt parameter”, fortsætter Chicie. Arbejdet med at støtte udstillerne i deres bæredygtighedsarbejde omfatter bl.a. messens temadage ikke mindst bæredygtighedsdagen og detailhandelsdagen. Derudover planlægges flere aktiviteter mellem messerne i form af undervisningsarrangementer rundt omkring i landet med eksperter indenfor relevante områder.

Fra tidligere at have haft et trendtema hver sæson, holder Formex nu fast i sit kernetema ”Kærligheden til design” fra sæson til sæson. Også det er et led i at fremme bæredygtighedstanken i branchen.  ”Trends vil der altid findes, men det er ikke vores fokus. Vi vil opfordre til at standse op og i modsætning til at forcere tingene, så de går endnu stærkere, at lade tingene tale for sig selv”, forklarer Chicie. 

Mange succeshistorier
2020 er et stort jubilæumsår for Formex, som holdes for 60. gang – de seneste 25 år to gange om året. Messen har mange udstillere, der har været med fra begyndelsen.

”Det gør mig glad i hjertet! Når det går godt for vores udstillere, går det også godt for Stockholm og Sverige. Det er det, vi arbejder for; at opbygge branchen, sammenholdet og landets økonomi. Med tanke på at vi havde færre udstillere denne gang, føles det godt, at vores besøgende stadig ser messen som en væsentlig arena i forhold til at få et indblik i det aktuelle marked for nordisk og skandinavisk design”, siger Chicie afslutningsvis.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023