En ny stor forbrugerundersøgelse foretaget af A&B Analyse for Unidrain tager pulsen på de danske boligejeres købeadfærd, mønstre, vaner og drømme.
Og nogle af de helt centrale konklusioner er, at vi vægter kvalitet over alt andet. Vi elsker godt nok farver og ‘funkyness’ – men i sidste ende træffer vi de sikre valg, når vi står ude i butikkerne.
Hele 71 procent ville prioritere det praktiske og klassiske, hvis de skulle have nyt badeværelse i morgen. Majoriteten ville vælge hvide fliser eller fliser i natursten, og 60 procent ville købe et linjeafløb.
Derfor træffer vi langsigtede og langtidsholdbare valg. 66 procent af de adspurgte svarer, at kvaliteten er vigtigst for dem, når de skal vælge nyt design til badet. Dernæst er prisen afgørende.
En langtidsinvestering
Hos en af Sjællands største badudstillinger, Shapehouse, fortæller indretningschef Christina Oustrup Rosendahl:
“Det er et billede, jeg sagtens kan genkende. Kunderne i dag vil gerne betale for kvalitet. Badeværelset er et dyrt rum – altså en langtidsinvestering – og ikke et rum, du bare lige laver om, hvis du fortryder. Du skifter jo ikke lige et armatur eller et afløb, og derfor vælger langt de fleste danskere det sikre”.
1055 danske boligejere har deltaget i undersøgelsen. Gennemsnitsindkomsten ligger på mellem 300.000-800.000 kr. Hver 4. adspurgte planlægger at renovere deres badeværelse indenfor de næste fem år.
- HCL