Analyse: Danskerne tømmer pungen i interiørbutikkerne

Knap 20 procent af de danske boligejere bruger i gennemsnit 24.000 kroner eller mere på boligindretning om året, viser en ny trendanalyse.

Under coronapandemien blev hjemmet centrum om vores tilværelse, og det har givet rig mulighed for at få gode idéer til at forbedre og forskønne boligen med ny maling, møbler eller noget helt tredje. Men hvor mange penge bruger de danske boligejere egentlig på boligindretning?

Det har gulvvirksomheden Timberman undersøgt med en ny trendundersøgelse, der er baseret på en rundspørge med knap 1.400 besvarelser fra danske boligejere. Her svarer knap 20 procent, at de bruger mindst 24.000 kroner om året alene på boligindretning.

“Der er en særlig tradition for, at vi i Danmark går op i hjemmet, hvor vi især i de kolde måneder tilbringer meget tid. Ligeledes bliver boligen her i landet af stadigt mange danskere brugt til at udtrykke identitet, og derfor er vi også et folkefærd, der som undersøgelsen indikerer, investerer meget i vores hjem – også mere end man gør i andre lande”, siger indretningsarkitekt Tine Hundrup og tilføjer:

“Når en relativ stor procentdel har et så højt forbrug, som alene går til boligindretning, tyder det ligeledes på, at mange er villige til at bruge penge på kvalitet og design, der som oftest koster mere”.

I undersøgelsen peger blot 36 procent af respondenterne på økonomi som et af de tre parametre, der har størst betydning for deres valg af materialer, mens 63 procent peger på udseende og æstetik, og 56 procent har angivet kvalitet. At boligens udtryk er vigtigt for danskerne og for nogle endda et prestigeprojekt, mærker man også hos Timberman:

“Det er klart, at de økonomiske aspekter naturligvis spiller en rolle, men ud fra undersøgelsen kan vi se, at kvalitet og æstetik har en klart større betydning, og det er ligeledes en tendens, som vi mærker, når folk skal købe nyt gulv til deres bolig. Da vi sidste år firdoblede vores sortiment af gulve med sildebensmønster, var det netop en afledt effekt af en stor efterspørgsel på mere eksklusive løsninger, som kan bidrage med wow-faktor til en bolig”, fortæller administrerende direktør i Timberman, Mogens Fisker.

- HCL

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023