Analyse: Danskerne tømmer pungen i interiørbutikkerne
Knap 20 procent af de danske boligejere bruger i gennemsnit 24.000 kroner eller mere på boligindretning om året, viser en ny trendanalyse.
Under coronapandemien blev hjemmet centrum om vores tilværelse, og det har givet rig mulighed for at få gode idéer til at forbedre og forskønne boligen med ny maling, møbler eller noget helt tredje. Men hvor mange penge bruger de danske boligejere egentlig på boligindretning?
Det har gulvvirksomheden Timberman undersøgt med en ny trendundersøgelse, der er baseret på en rundspørge med knap 1.400 besvarelser fra danske boligejere. Her svarer knap 20 procent, at de bruger mindst 24.000 kroner om året alene på boligindretning.
“Der er en særlig tradition for, at vi i Danmark går op i hjemmet, hvor vi især i de kolde måneder tilbringer meget tid. Ligeledes bliver boligen her i landet af stadigt mange danskere brugt til at udtrykke identitet, og derfor er vi også et folkefærd, der som undersøgelsen indikerer, investerer meget i vores hjem – også mere end man gør i andre lande”, siger indretningsarkitekt Tine Hundrup og tilføjer:
“Når en relativ stor procentdel har et så højt forbrug, som alene går til boligindretning, tyder det ligeledes på, at mange er villige til at bruge penge på kvalitet og design, der som oftest koster mere”.
I undersøgelsen peger blot 36 procent af respondenterne på økonomi som et af de tre parametre, der har størst betydning for deres valg af materialer, mens 63 procent peger på udseende og æstetik, og 56 procent har angivet kvalitet. At boligens udtryk er vigtigt for danskerne og for nogle endda et prestigeprojekt, mærker man også hos Timberman:
“Det er klart, at de økonomiske aspekter naturligvis spiller en rolle, men ud fra undersøgelsen kan vi se, at kvalitet og æstetik har en klart større betydning, og det er ligeledes en tendens, som vi mærker, når folk skal købe nyt gulv til deres bolig. Da vi sidste år firdoblede vores sortiment af gulve med sildebensmønster, var det netop en afledt effekt af en stor efterspørgsel på mere eksklusive løsninger, som kan bidrage med wow-faktor til en bolig”, fortæller administrerende direktør i Timberman, Mogens Fisker.
- HCL