5 hurtige til Mette Eskerod Foldager fra Umage
Design- og interiørbranchen har de seneste år stået i bæredygtighedens tegn. Det gælder også hos danske UMAGE, hvor man har udviklet en tekstilkollektion lavet af plastikaffald. Designbase har taget en snak med chief marketing officer Mette Eskerod Foldager om kollektionen, martindaleværdier og klik-på møbler.
Hos Umage har I valgt at erstatte jeres tekstiler med den bæredygtige kollektion Horizons. Hvad gør de nye tekstiler klimavenlige?
Det bæredygtige aspekt i vores nye tekstilkollektion ligger i, at det udelukkende er lavet af plastikaffald, som vores certificerede tekstilleverandør indsamler i Kina fra strande, gader og stræder. Plastikken bliver herefter forarbejdet til små ‘flakes’, som smeltes om til tråd, der spindes til det færdige tekstil. Så kollektionen er en rigtig fin og effektiv måde at få genanvendt og minimeret det plastikaffald, der belaster kloden. Horizons er desuden Oekotex-certificeret – en omfattende standard, som sikrer, at ingen miljø- og sundhedsskadelige stoffer er anvendt i tekstilerne.
Hvorfor er det nødvendigt med det her initiativ?
Som brand synes vi virkelig, det er vigtigt at tage stilling til, hvordan vi i fremtiden kan producere mere bæredygtigt og gå mod en grønnere dagsorden. En ting er at forbedre vores eksisterende og fremtidige produkter, men hele virksomheden skal også gerne gå mod en grøn omstilling og eksempelvis sørge for at vide, hvor stor vores CO2-udledning er. Det er ikke kun vigtigt at optimere vores forretning klimamæssigt gennem vores produkter, men også at fokusere på de mere usynlige, interne processer. Det er nødvendigt for alle, hvis vi fortsat skal kunne se mod en fremtid med muligheder. Det ligger også lidt i navnet på tekstilkollektionen: Den skal minde os om, at en lysere fremtid er i sigte, hvis vi alle gør en indsats for planeten.
Vil man kunne mærke forskel på de nye tekstiler sammenlignet med jeres forrige?
Jeg synes faktisk, den er endnu mere lækker. Man kan godt være tilbøjelig til at tro, atplastikmaterialets overflade vil være ru og kradsende, men det er spundet til at have en silkeblød fornemmelse. Dertil svøber det sig smukt om møblerne. Kvalitetsmæssigt vil man også kunne se en tydelig forskel. Martindaleværdien, der betegner møblets slidstyrke, er helt oppe på 67.000 for Horizons, hvilket grundlæggende betyder, at det er så slidstærkt, at det også kan bruges af hoteller og institutioner, hvor møbler jo bliver brugt konstant.
Hvilket arbejde ligger der i at udskifte alle jeres nuværende tekstiler med de nye?
Vi har tekstil på rigtig mange af vores møbler på tværs af kollektionerne - både stole, men også flere af vores skænke og skabe. Så det er en kæmpestor del af vores sortiment, der skulle have nyt liv gennem Horizons. Vi stoppede faktisk med at producere møblerne med det tidligere tekstil sidste år, men flere af vores forhandlere kan stadig have en lagerbeholdning bestående af de møbler, der ikke er produceret med Horizons. Så det er ikke sådan, at vi bare fjerner de “gamle” møbler fra hylderne, det ville jo være spild. Det er en glidende overgang.
Hvordan strækker bæredygtighedstanken sig på tværs af jeres produktsortiment?
Det gør den på flere måder. Alle vores produkter er eksempelvis ‘flatpacked’, der sikrer, at en stor andel møbler kan transporteres samtidig. Sådan prøver vi at minimere de CO2-mæssige omkostninger, der typisk er med fragt. Vi stræber også efter, at alle vores produkter i et eller andet omfang er fleksible og multifunktionelle. Vi laver lampeskærme, der kan bruges som pendel, som bordlampe eller som gulvlampe - sammensætningen er helt op til en selv. Så når man bliver træt at af se på den hængende over spisebordet, eller hvis man bare får nye behov, er der et virvar af andre sammensætninger, som skærmen stadig kan pryde på. På vores lænestole kan man klikke selve tekstilet på møblet af, og det er jo supersmart, hvis man bliver træt af farven – for så kan man bare udskifte den. Man behøver heller ikke slæbe hele møblet til rens eller få den ompolstret, hvis man nu skulle spilde på den. På den måde forsøger vi at præge til et mere langsigtet og langsomt forbrug. Vi kan jo ikke lave om på forbrugernes behov for, at der nogle gange skal ske noget nyt i indretningen, men så kan vi bidrage til, at man gør det uden unødvendigt spild.
www.umage.dk