5 hurtige med Mia Koed
Designvirksomheden WOUD vil med sit nye designkoncept HIDN bidrage til mindre spild i design- og interiørbranchen. Designbase har taget en snak med Mia Koed, kreativ direktør, om precycling, skjulte muligheder og vigtigheden af videreformidling.
I har netop lanceret det nye designkoncept HIDN. Hvad handler det om?
Jeg havde i en længere periode gået og tænkt over det her spildelement, der er i vores produktion, og hvordan man mon kunne mindske det. Samtidig havde jeg længe gerne ville samarbejde med den belgiske designer Roel Vandebeek, og fortalte ham under et møde om en idé til en kollektion, jeg kaldte “waste me not”. Men han fortalte mig simpelthen, at det ikke var ambitiøst nok. I stedet for at arbejde med mindre spild, skal vi i stedet designe, så der slet ikke ingen spild er. Det er essensen af HIDN. Vi forsøger at udfordre designerne i designprocessen og få dem til at gå på skattejagt og finde skjulte muligheder i form eller funktion, hvor man optimerer designet så tidligt i designfasen som muligt. Vi kalder tankegangen for precycling, fordi vi optimerer produktet, før det overhovedet er færdigt. På den måde får man mere ud af produktet end først forventet.
Hvordan ændrer HIDN den konventionelle designproces?
Den ændrer det ved, at vi skubber til de traditionelle grænser for designprocessen, hvor vi netop optimerer ressourcerne og materialerne helt fra begyndelsen. Ved at designerne indtænker precycling-princippet, tager de et bevidst valg, inden produktet er færdigt - altså, hvordan får jeg lavet et produkt, hvor der ikke er materiale til overs? Der er selvfølgelig også en balance mellem det æstetiske, det praktiske og hvad der grundlæggende kan lade sig gøre produktionsmæssigt. Det kan være en af udfordringerne ved konceptet, da der vil være produkter, som man i princippet godt kan producere ud fra HIDN-tankegangen, og som opfylder kriterierne for precycling, men som samtidig kan være svært rent produktionsteknisk.
På hvilken måde bidrager konceptet til mindre spild i design- og interiørbranchen?
Konceptet bidrager kun til mindre spild, hvis vi får lært designerne at indtænke precycling i designfasen. Min opgave er derfor at få HIDN videreformidlet, for der bliver jo ingen reduktion af spild, hvis ikke vi tager den her tankegang til os bredt i branchen. Vi har kastet en bold op i luften og skal nu sørge for, at designerne griber den og forstår, hvordan konceptet kan udføres i praksis. I slutningen af oktober lancerer vi også en konkurrence, hvor designere skal udtænke og skabe et produkt efter HIDN-principperne. Den, der vinder, får efterfølgende produktet inkluderet i vores kollektion. Vi vil generelt gerne komme tættere på designerne, og vi er i dialog med både danske og udenlandske skoler om at lave nogle talks eller workshops omkring HIDN.
Hvilke produkter har I lanceret, som er produceret under det nye koncepts retningslinjer?
WOUD kommer til at lancere fire produkter i samarbejde med Roel Vandebeek, hvor konceptet er indtænkt, og hvor de samtidig kan indgå i vores øvrige kollektioner og formsprog generelt. Vi har lavet en vase, FLOWR, et metalbord, TABL, en metalhylde og –lampe, der hedder BOOKLGHT og til sidst en bogstøtte, der hedder BOOKND.
Hvordan har konceptet påvirket designprocessen hos de produkter?
BOOKND illustrerer meget fint og enkelt, hvordan det her koncept er indtænkt. Produktet består jo faktisk af to produkter – en stor bogstøtte og en lille. For at en bogstøtte opnår sin grundlæggende funktion effektivt, har den brug for en vis masse. En masse, der i dette tilfælde gemmer på et ekstra stykke, du kan tage ud og bruge til at forme endnu en bogstøtte. På den måde opnås to individuelle produkter i stedet for ét uden at tilføje yderligere materiale. Det er både proces- og materialeoptimering.