5 hurtige med Mia Koed

Designvirksomheden WOUD vil med sit nye designkoncept HIDN bidrage til mindre spild i design- og interiørbranchen. Designbase har taget en snak med Mia Koed, kreativ direktør, om precycling, skjulte muligheder og vigtigheden af videreformidling.

Mia Koed. Foto: WOUD.

I har netop lanceret det nye designkoncept HIDN. Hvad handler det om?
Jeg havde i en længere periode gået og tænkt over det her spildelement, der er i vores produktion, og hvordan man mon kunne mindske det. Samtidig havde jeg længe gerne ville samarbejde med den belgiske designer Roel Vandebeek, og fortalte ham under et møde om en idé til en kollektion, jeg kaldte “waste me not”. Men han fortalte mig simpelthen, at det ikke var ambitiøst nok. I stedet for at arbejde med mindre spild, skal vi i stedet designe, så der slet ikke ingen spild er. Det er essensen af HIDN. Vi forsøger at udfordre designerne i designprocessen og få dem til at gå på skattejagt og finde skjulte muligheder i form eller funktion, hvor man optimerer designet så tidligt i designfasen som muligt. Vi kalder tankegangen for precycling, fordi vi optimerer produktet, før det overhovedet er færdigt. På den måde får man mere ud af produktet end først forventet.

Hvordan ændrer HIDN den konventionelle designproces?
Den ændrer det ved, at vi skubber til de traditionelle grænser for designprocessen, hvor vi netop optimerer ressourcerne og materialerne helt fra begyndelsen. Ved at designerne indtænker precycling-princippet, tager de et bevidst valg, inden produktet er færdigt - altså, hvordan får jeg lavet et produkt, hvor der ikke er materiale til overs? Der er selvfølgelig også en balance mellem det æstetiske, det praktiske og hvad der grundlæggende kan lade sig gøre produktionsmæssigt. Det kan være en af udfordringerne ved konceptet, da der vil være produkter, som man i princippet godt kan producere ud fra HIDN-tankegangen, og som opfylder kriterierne for precycling, men som samtidig kan være svært rent produktionsteknisk.

Foto: WOUD.

På hvilken måde bidrager konceptet til mindre spild i design- og interiørbranchen?
Konceptet bidrager kun til mindre spild, hvis vi får lært designerne at indtænke precycling i designfasen. Min opgave er derfor at få HIDN videreformidlet, for der bliver jo ingen reduktion af spild, hvis ikke vi tager den her tankegang til os bredt i branchen. Vi har kastet en bold op i luften og skal nu sørge for, at designerne griber den og forstår, hvordan konceptet kan udføres i praksis. I slutningen af oktober lancerer vi også en konkurrence, hvor designere skal udtænke og skabe et produkt efter HIDN-principperne. Den, der vinder, får efterfølgende produktet inkluderet i vores kollektion. Vi vil generelt gerne komme tættere på designerne, og vi er i dialog med både danske og udenlandske skoler om at lave nogle talks eller workshops omkring HIDN. 

Hvilke produkter har I lanceret, som er produceret under det nye koncepts retningslinjer?
WOUD kommer til at lancere fire produkter i samarbejde med Roel Vandebeek, hvor konceptet er indtænkt, og hvor de samtidig kan indgå i vores øvrige kollektioner og formsprog generelt. Vi har lavet en vase, FLOWR, et metalbord, TABL, en metalhylde og –lampe, der hedder BOOKLGHT og til sidst en bogstøtte, der hedder BOOKND.

Hvordan har konceptet påvirket designprocessen hos de produkter?
BOOKND illustrerer meget fint og enkelt, hvordan det her koncept er indtænkt. Produktet består jo faktisk af to produkter – en stor bogstøtte og en lille. For at en bogstøtte opnår sin grundlæggende funktion effektivt, har den brug for en vis masse. En masse, der i dette tilfælde gemmer på et ekstra stykke, du kan tage ud og bruge til at forme endnu en bogstøtte. På den måde opnås to individuelle produkter i stedet for ét uden at tilføje yderligere materiale. Det er både proces- og materialeoptimering.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023