3daysofdesign: Where would we be without you
Når 3daysofdesign finder sted fra 7.-10. juni markeres designfestivallens 10-års jubilæum. For at fejre denne milepæl har 3daysofdesign valgt at ære de mennesker og faktorer, der arbejder i det skjulte for at gøre et design til virkelighed. For bag ethvert design er der talrige spørgsmål og samtaler, udfordringer og forandringer. Endeløse prototyper, processer og procedurer. Usete variabler med uventede resultater. For ikke at nævne talrige timers finjustering, før et koncept ser dagens lys.
Over 270 udstillede brands og virksomheder vil under 3daysofdesign vise deres kollektioner af alt fra møbler til belysning, design, tekstiler og grafisk design rundt omkring i byen i showrooms og samlet på locations og i butikker. Fra det oprindelige 3daysofdesign i Bredgade og Store Kongensgade-kvarteret har eventet udviklet sig til at omfatte hele København fra Nordhavn til Christianshavn og fra Amager til Frederiksberg og indre by.
3daysofdesign blev grundlagt i 2012 af et team af designentusiaster, der ønskede at samle designfællesskabet i København og give designere og producenter mulighed for at vise deres kollektioner frem. Over årene har 3daysofdesign udviklet sig til at være et vigtigt mødested for designentusiaster, fagfolk og indkøbere, der kommer fra store dele af verden.
Signe Byrdal, der er adm. direktør i 3daysofdesign fortæller om baggrunden for årets tema ”Where would we be without you”:
”Der er ubesungne helte, der bidrager med deres ideer, ekspertise, talent og teknikker. Kreative hjerner med et fælles ønske om, at design skal have en positiv indvirkning på samfundet og planeten som helhed og i sidste ende bane vejen for en fremtid, vi alle kan se frem til”, lyder det, og slutresultatet er en enestående idé muliggjort af en lang række mennesker.
”Det inspirerede vores tema for 2023: Hvor ville vi være uden dig? Det gælder 3daysofdesign-medarbejdernem der arbejder bag kulissen, producenter og partnere, pressen, offentligheden, bloggere og andre gæster, der deltager i festivalen. Det er med andre ord en massiv virksomhed, der involverer en overflod af detaljer og en evne til at forbinde prikkerne. Alt sammen kulminerer det i en oplevelse, som meningsfuld og mindeværdig ud over de tre dage af vores festival.
”På vores rejse siden etableringen af 3daysofdesign i 2013 er der tusinder og atter tusinder af mennesker, vi kan takke for at gøre 3daysofdesign til Danmarks eksklusive designfestival, der inkluderer alle. Den er et udstillingsvindue for drømmere og handlende, hvis arbejde fortsat inspirerer et rekordstort antal besøgende, der rejser vidt og bredt til København – alt sammen forbundet via en passion for design”, slutter Signe Byrdal Terenziani.
Udstillerlisten kan findes på www.3daysofdesign.com.
Nedtællingen er i gang
Et af de steder, hvor hele 36 danske og internationale brands har samlet sig i Odd Fellow Palæet på Bredgade i København, hvor Samira Kudsk står bag Framing.
Hun fortæller, at dette års udstilling bliver endnu større, mere spektakulær og endnu mere international end tidligere. ”Vi har vendt det hele på hovedet i Odd Fellow Palæet og har taget helt nye rum i brug, bl.a. den imposante koncertsal. Så rammerne kan simpelthen ikke blive smukkere!”, siger hun.
Som noget helt nyt har man bl.a. teamet op med gulvfirmaet Tarkett og Note Design Studio, som skaber en must-see-totalinstallation i Odd Fellow Palæet.
Adm. direktør Henning Jørgensen fra Naver Collection er glad for Framing.
"Vi forventer først og fremmest travlhed. Og besøg af alle vores danske kunder og en del fra vores eksportmarkeder. Derudover møder vi altid nye potentielle kunder og folk fra medierne, hvilket alt sammen har en høj brandingværdi for os.
”Framing har været gode til at brande begivenheden, og det har gjort det til en stærk fælles scene. Det er jo vores vindue ud i verden, både til forhandlere og til pressen. Det betyder at vi pt. ser 3daysofdesign som en af vores primære events. Alle møbelmesser i verden er pressede efter corona, og der er langt færre udstillere end før på messerne. I samme periode har 3daysofdesign formået at udvikle sig til en international designevent. Dog vil det være svært for indkøbere og forhandlere at nå at se det hele, da antallet af udstillere er øget væsentligt over årene. Måske bør den snart ændres til 4daysofdesign set i lyset af den størrelse og indflydelse, den efterhånden har fået”, lyder det fra Henning Jørgensen.
Hos Eva Solo ser de også frem til nogle aktive og vigtige dage i Odd Fellow Palæet.
"Som et relativt nyetableret møbelbrand er det vigtigt for os at vise Eva Solo frem i forbindelse med 3daysofdesign. Og her passer vores profil rigtig godt ind i Framing-universet. Både profil, location, set-up og de øvrige udstillende brands matcher vores høje ambitioner inden for møbelområdet.
Vi forventer at få en rigtig god eksponering overfor både det nordiske og internationale publikum. At vi kan vise vores visioner med Eva Solo-brandet – og samtidig introducere et internationalt publikum til nogle af vores nye produkter", fortæller Jacob Mohr Hansen, marketingschef for Eva Solo.